PDA

Vis full versjon : Selve tåkelysbryteren, tilkoblingspunkter



mlium
26/07/13, 00:43
For at det skal se ok ut, tenkte jeg bytte ut den stygge biltemabryteren som sitter i dashen for å kunne skru av og på ekstra monterte fjernlys (ja jeg vet jeg ikke behver den bryteren,men kjekk å ha)

Jeg tenkte bruke en fremre tåkelysbryter (850 orginal) til dette formålet, siden har ett par liggende...
Kontaktpunktene bakpå er derimot problemområdet...

Etter å ha studert koblingsskjema så forstår jeg det som at:
6: til/fra 87 på tåkelysreleet. Grønn orange ledning
5: til jord. Svart ledning
4: ikke i bruk
3: ikke i bruk
2: til/fra lysbryter. Rosa ledning.
1: til/fra 85 på tåkelysreleet. Brun rosa ledning

For å kunne bruke denne som bryter for ekstramonterte fjernlys, er de da riktig om jeg kobler som følger?

6: pluss inn
5: jord
2: ut til ekstralys
1: ut til ekstralys. (Kobles sammen med 2, for at funksjonslyset inni bryteren skal virke)

Er dette riktig?

Kom frem til dette, men trenger bekreftelse av noen som selv har gjort det, eller kanskje bare har elektropeiling.......
(er utdannet bilrep.lette.kjt, men elektro og elektronikk er ikke mitt sterkeste felt....)

(Begrunnelse:
punkt 6 har diode og motstand, dvs retningsstyrt strøm inn på bryteren. Deretter vil strømmen bevege ut til punkt 1 via bryter OG til punkt 2 via lampe (er vel funksjonslampa dette vil jeg tro) OG til jord.
hvis jeg ikke er avhengig at funksjonslyset skal virke, så kunne jeg sikkert bare brukt den som enkel bryter, dvs inn på punkt 6 og ut til fjernlysene på punkt 1? Men for at funksjonslyset også skal virke, og det ser jo mye bedre ut, så må den også kobles slik at punkt 1 og 2 går til ekstralysene, og punkt 5 går til jord for å slutte kretsen..?)

850GLTsilver
27/07/13, 15:09
Original tåkelysbryter (front) er koblet slik:

1. Fra 85 på tåkelysreleet
2. Tilførsel fra instrumentbelysning (+0-12V)
3. Ikke i bruk
4. Ikke i bruk.
5 JORD (0V)
6. +12V funksjonslys (Fra Kl. 87 på tåkelysreleet.)

Bryteren er altså laget for å jorde den ene ledningen som går via releet.
Det er pinnene 1 og 5 som kobles sammen når du slår på bryteren.
Koblingen du beskriver vil dessverre ikke fungere.
Se ellers på skjemaene for 2000-modellene X70. Der finner du ferdig tegnet skjema på side 150 i manualen (Laster du ned PDF-dokumentet, så ligger dette skjemaet på side 147 av 320.