PDA

Vis full versjon : Glidebolter fra Volvo - holdbarhet?



hgnubel
25/07/13, 12:48
Jeg byttet høyre caliper og glidebolter foran på V70en min i juni 2011. Klinte på godt med glidemiddel for glidebolter.

Glideboltene som sto på fra før hadde det tradisjonelle 7mm umbrako-hodet, mens de nye hadde tilsvarende størrelse Torx. Byttet skiver også, så venstre caliper var også av og fikk smurt opp igjen sine gamle og fine glidebolter.

Så har ikke dette vært av igjen før når jeg byttet klosser nå rett før ferien, ca to år etter.

Resultat: store deler av overflaten på begge de nyeste glideboltene var oppsvulmet og svart. Så ut som rust, men mer svart enn brun. Var bare å bestille nye, som ble montert dagen etter..

Er dette noe som kan skyldes materialkvalitet, glidemiddelkvalitet, eller andre ting? Alt her er originaldeler bortsett fra glidemiddelet som kom fra Biltema...


Byttet caliper venstre foran i høst og der var glideboltene fremdeles helt fine (og jeg hadde glemt å ta med Torx-nøkler), så de gamle ble renset og satt inn med samme glidemiddel som over.

Byttet calipere bak også nå før ferien, og der var også glideboltene helt fine.

850GLTsilver
31/07/13, 16:56
Generelt så er det vel anbefalt å bytte glideboltene ammen med bremsebelegget vel?

For egen del så gidder jeg ikke, uten at jeg ser slitasje eller slikt.
De er minst 10 år gamle de som sitter der nå.

Men si meg, glidebolter bak? Er ikke caliperne lik de som sitter på 850 da?

Glidemiddel sier du? Du tok et som tåler temperaturer på opp mot 200° da?
Standard fett holder ikke her.
Selv kjører jeg faktisk uten.

C.Erstad
31/07/13, 17:10
Men si meg, glidebolter bak? Er ikke caliperne lik de som sitter på 850 da?


R AWD har annerledes kalippere bak ser du.
Står montert på forside av bakakslingen. Og ikke bak som på FWD :)

hgnubel
31/07/13, 18:15
Generelt så er det vel anbefalt å bytte glideboltene ammen med bremsebelegget vel?

For egen del så gidder jeg ikke, uten at jeg ser slitasje eller slikt.
De er minst 10 år gamle de som sitter der nå.

Men si meg, glidebolter bak? Er ikke caliperne lik de som sitter på 850 da?

Glidemiddel sier du? Du tok et som tåler temperaturer på opp mot 200° da?
Standard fett holder ikke her.
Selv kjører jeg faktisk uten.

Det skulle være for glidebolter i hvert fall.. finner det ikke på nettsidene deres nå, det har vel ett eller annet sinnsvakt navn som ikke gir mening. Skal se om jeg finner tuben.

Betryggende at du kjører uten smøring på glideboltene dine, hvordan får du det til å holde? Eller virke? :)


R AWD har annerledes kalippere bak ser du.
Står montert på forside av bakakslingen. Og ikke bak som på FWD :)

Skal være omtrent samme type som på de vanlige AWD-bilene på P2-platformen mener jeg, var i hvert fall sånne klosser jeg måtte ha :) Bortsett fra at belegget var 4mm for tykt på hver side da..

C.Erstad
31/07/13, 21:15
Det skulle være for glidebolter i hvert fall.. finner det ikke på nettsidene deres nå, det har vel ett eller annet sinnsvakt navn som ikke gir mening. Skal se om jeg finner tuben.

Betryggende at du kjører uten smøring på glideboltene dine, hvordan får du det til å holde? Eller virke? :)



Skal være omtrent samme type som på de vanlige AWD-bilene på P2-platformen mener jeg, var i hvert fall sånne klosser jeg måtte ha :) Bortsett fra at belegget var 4mm for tykt på hver side da..
Vil tro at klossene du har fått da er feile. iom at de skal passe på uten noen form for endringer på klossen :)

hgnubel
31/07/13, 21:42
Vil tro at klossene du har fått da er feile. iom at de skal passe på uten noen form for endringer på klossen :)

Er EBC-klosser, men jeg tror ikke EBC vet bedre... Klossene passer jo perfekt bare de ble slipt ned, så er nok beregnet på modeller uten ventilert skive der bak. Er greit fornøyd ellers, og har kjørt noen mil nå så gidder ikke klage :)

850GLTsilver
06/08/13, 23:58
Det skulle være for glidebolter i hvert fall.. finner det ikke på nettsidene deres nå, det har vel ett eller annet sinnsvakt navn som ikke gir mening. Skal se om jeg finner tuben.

Betryggende at du kjører uten smøring på glideboltene dine, hvordan får du det til å holde? Eller virke? :)

Med nye foringer på caliperne så glir det aldeles utmerket uten noe glidemiddel.
Akkurat som bilen ble levert med originalt.
Alltid hatt jevn slitasje på bremseklossene, noe som sier meg at det meste er på stell.
Og skulle jeg smurt med noe, så hadde det vel endt opp med helt alminnelig silikonpasta.

Det svarte belegget det snakkes om er vel rett og slett gummi som er slitt av foringene som følge av at man har hatt på et for aggressivt smøremiddel på de.
Derimot på glidesporet på caliperens faste og glidende del, så smører jeg ATEs Plastilube. Ikke mye, men akkurat nok.

Og enda verre er det vel å skulle montere klosser som du må slite av 4mm før du engang får de på?
Tykkelse kjører du på skivene der bak da?

hgnubel
07/08/13, 06:06
Med nye foringer på caliperne så glir det aldeles utmerket uten noe glidemiddel.
Akkurat som bilen ble levert med originalt.
Alltid hatt jevn slitasje på bremseklossene, noe som sier meg at det meste er på stell.
Og skulle jeg smurt med noe, så hadde det vel endt opp med helt alminnelig silikonpasta.

Det svarte belegget det snakkes om er vel rett og slett gummi som er slitt av foringene som følge av at man har hatt på et for aggressivt smøremiddel på de.
Derimot på glidesporet på caliperens faste og glidende del, så smører jeg ATEs Plastilube. Ikke mye, men akkurat nok.

Og enda verre er det vel å skulle montere klosser som du må slite av 4mm før du engang får de på?
Tykkelse kjører du på skivene der bak da?

Målte ikke tykkelsen, men det er jo det som er problemet, at jeg har ventilerte skiver. Klossene var åpenbart riktig for caliperen, men bilen er kanskje for sjelden for EBC?

Volvo har jo bare gitt meg fingeren her og mener det riktige er å bygge om til ikke-ventilert skive. Kanskje det er det EBC mener klossene passer på, men da kunne det jo vært en merknad om at de ikke gikk på originalbiler.

C.Erstad
07/08/13, 21:01
Er det orginalt ventilerte skiver bak? Husker ikke.......

gaupe
07/08/13, 21:09
På 2000R og varevognene ja.

850GLTsilver
08/08/13, 18:44
Målte ikke tykkelsen, men det er jo det som er problemet, at jeg har ventilerte skiver. Klossene var åpenbart riktig for caliperen, men bilen er kanskje for sjelden for EBC?

Volvo har jo bare gitt meg fingeren her og mener det riktige er å bygge om til ikke-ventilert skive. Kanskje det er det EBC mener klossene passer på, men da kunne det jo vært en merknad om at de ikke gikk på originalbiler.

For din egen sikkerhets skyld, ville jeg snarest mulig ha leita opp et par korrekte calipere til ventilerte skiver der bak.
Å frese ned klosser funker sikkert greit om man vet om problemet og er villig til hyppige klossebytte.
Jeg hadde handlet calipere.

hgnubel
08/08/13, 19:17
For din egen sikkerhets skyld, ville jeg snarest mulig ha leita opp et par korrekte calipere til ventilerte skiver der bak.
Å frese ned klosser funker sikkert greit om man vet om problemet og er villig til hyppige klossebytte.
Jeg hadde handlet calipere.

Caliperene er nyoverhalte og korrekte til bilen og skiven, det er bare klossene som var feil.

Men ellers er jeg helt enig, og jeg gjør ikke den jobben igjen når disse klossene gir seg, da blir det noe som går rett på..