PDA

Vis full versjon : volvo 850 bruker olje og kommer mye hvit røyk ut av eksos



PyrooMan
24/07/13, 22:05
hei når jeg starter min volvo 850 1994 mod bensin så kommer det mye hvit røyk ut av eksosen. bilen bruker også olje. det kommer ikke rare lyder fra motoren og bilen drar helt fint.

jeg er ingen bil ekspert men jeg holder på med rc ganske mye og jeg tenkte på det at en rc bil kommer det mye hvit røyk ut av vis den er for rik(for mye bensin). kan det være det? bilen liker også høyt turtall pga den stopper ganske fort vis jeg ikke gasser litt mere på en vanlig.

hva kan det være?

takker for hjelp :) Mvh PyrooMan

850GLTsilver
25/07/13, 03:25
Redd stempelringer/sylindre er slitne.
Er gjerne slik at det da blir en god del olje i forbrenninga, noe som lurer Lambdaen til å tro at blandinga er for mager.
Oljen forbrukes gjennom lekkasje i sylinderne som ender opp som overtykk i veihuset, og presser gasser gjennom veivhusventilasjonen og inn i innsuget.

Ta en komptest på den så vil nok problemet bli synlig.

Morgis
25/07/13, 08:52
er det turbomotor, så kan turboen være sliten.. hvit røyk er som regel vann/damp i forbrenninga. Blå røyk er som regel olje.
Bruker den vann også?

Eldor
25/07/13, 13:52
Har bilen varmeproblemer? Koker den ofte?

PyrooMan
25/07/13, 14:24
hei... morgis. bilen har ikke noe turbo. og nei den bruker ikke vann.

eldor: bilen har aldri koket. var i danmark for ca 2 uker siden og lo i 150km/t uten problemer.

850GLTsilver: ossen skal jeg ta komp test? dette den i gang?

AleksanderK
25/07/13, 14:39
Med en komressjonstester. Biltema har slikt til en brukendes penge.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Kompresjonstester-151314/

PyrooMan
25/07/13, 15:44
aleksanderk: okey :) får vell kjøpe meg en sann snart. men hva skal målern vise? san ca?