PDA

Vis full versjon : manglende trykk i bremsesystem, et problem for ekspertene.



Etern1ty
24/07/13, 21:01
Noen her som prøver seg på dette problemet?

Får ikke trykk i andre kretsen på min 90 modell volvo 240, etter å ha gjort følgende:

ps: merk at pedal var lav og dårlig FØR jeg begynte å jobbe på bilen (den er verre nå)

- Skiftet skiver og klosser og kalippere begge sider foran
- Skiftet klosser og begge kalippere bak
- Skiftet en haug med bremserør og slanger

Pedalen går så godt som til bunns hver gang, og det er dårlig med trykk på niplene på 2. krets (Høyre side bak, og de midterste på begge sider foran). kommer en veldig dårlig stråle og pedalen går såvidt noe innover.
Jeg lufter i riktig ordning ihht Haynes.

Prøvde så å skifte den reduksjonsventilen som sitter ved venstre framskjerm (alt er nye deler), hjalp ikke stort.

Har nå skiftet hovedsylinder og hvis jeg åpner niplene på hovedsylinderen så er den bakerste nippelen godt trykk i (nærmest forsterkeren) mens den til 2. krets (nærmest fronten) er det bare dråper fra. Prøvd å justere ut akselen fra bremsekraftforsterker og uten hell. Har prøvd både den bremsekraftforsterkeren som stod på bilen og en fra en 85 modell med K motor (forsterkeren på den er tynnere og bredere) men ikke noe hell.

Har og prøvd å lufte på alle muligens måter, med "suger", med motor av og på, ingenting som hjelper.

Noen som har noe svar eller tips på denne her?

en ting som skal nevnes er at jeg har en kalipper fra venstre side foran på høyresiden slik at den øverste nippelen står nedover, men det skal ikke spille noen rolle i dette tilfellet da det er dårlig trykk på alle i 2. krets, slik som den høyre side bak.

takker for svar.

Daruu
25/07/13, 00:16
en ting som skal nevnes er at jeg har en kalipper fra venstre side foran på høyresiden slik at den øverste nippelen står nedover, men det skal ikke spille noen rolle i dette tilfellet da det er dårlig trykk på alle i 2. krets, slik som den høyre side bak.


Jo det spiller veldig stor rolle, det blir aldri bra når du har det sånn.
Been there, done that :p

Etern1ty
25/07/13, 00:25
Jo det spiller veldig stor rolle, det blir aldri bra når du har det sånn.
Been there, done that :p

Har ikke noe å si så lenge den mangler trykket på høyre bak og midtre nipler på venstre foran for ingen av de går via kalipper høyre side foran.

Daruu
25/07/13, 00:28
Det er ikke sikkert det har noe å si for det problemet du har, men du får ikke lufta det så det blir bra når de har blitt bytta om på sidene

Etern1ty
25/07/13, 00:31
Det er ikke sikkert det har noe å si for det problemet du har, men du får ikke lufta det så det blir bra når de har blitt bytta om på sidene

den kan jeg være enig i, venter egentlig på at biltema skal få inn kalippere igjen, men som sagt så er problemet at jeg ikke får trykk ut av andre krets på hovedsylinder (tror jeg er problemet vel og merke)

850GLTsilver
25/07/13, 04:11
Det kan være det lille stempelet som er i hovedsylinderen som er synderen.
Dette har jeg opplevd har kilt seg etter å ha manglet trykk i den ene kretsen.
Er lønnsomt å ta en overhaling av hovedsylinder, eventuelt bytte den i forbindelse med slik jobb.

Edit: Ser du har bytta hovedsylinder.
Var det til en helt ny?
Vil fortsatt mistenke dette stempelet i sylinderen.
Forsøk å slippe trykket helt på den kretsen som er OK, for å se om du får trykk i den andre kretsen da.

christoffera
25/07/13, 10:26
Ja hovedsylinderen er helt ny!
Har prøvd med to brukte og en ny hovedsylinder, men trykket er ASS på krets 2 uansett.

Slippe trykket helt på den gode kretsen... hva mener du da? Skru bremserøret ut av hovedsylunderen?

Etern1ty
27/07/13, 11:47
opp...

volvo245gl
28/07/13, 09:21
Holder vel å åpne en nippel på en calipper på den gode kretsen for å slippe trykket.
Så se om det blir bedre på den andre kretsen.

Etern1ty
28/07/13, 12:07
Holder vel å åpne en nippel på en calipper på den gode kretsen for å slippe trykket.
Så se om det blir bedre på den andre kretsen.

tror ikke helt jeg skjønte hva du mente der men ser ikke åssen det skal hjelpe da jeg sliter med å få trykk i 2. krets..??????

volvo245gl
28/07/13, 18:38
Det er vel en balanse ventil på anlegget så vidt jeg husker. Den skal sørge for at du beholder trykket i den ene kretsen, hvis den andre faller ut under kjøring.
Har du fått den feil fra børjan, vil du ikke få trykk i den ene kretsen.

850GLTsilver
29/07/13, 00:41
tror ikke helt jeg skjønte hva du mente der men ser ikke åssen det skal hjelpe da jeg sliter med å få trykk i 2. krets..??????

Sitter et ekstra stempel i hovedstempelet som sørger for at det kommer bremsevæske til begge kretsene når begge kretsene er OK.
Mister den ene kretsen trykk når du tråkker ned bremsepedalen vil dette ekstra stempelet legge seg og blokkere den dårlige (kretsen med lekkasje) så du ikke mister bremsevæsken, og holder da den andre kretsen i live.

Dersom dette ekstra stempelet havner i feil stilling, så vil du rett og slett ikke få opp trykk i den ene kretsen.
Da er det første å prøve å sørge for at den kretsen hvor du får trykk, ikke får mulighet til å bygge opp dette trykket.
Løsne en bremseslange er en metode.
Mener det skal være beskrevet i Haynesboka hvordan du MÅ starte opp med ny hovedsylinder for å forhindre at du får denne blokkeringen.
Kan sjekke i morgen.

volvo245gl
29/07/13, 07:23
Står en del her: http://www.nvak.no/misc/phorum/read.php?19,2578,2592,quote=1
Og nederst er det en link til en verkstedshåndbok om bremser. 2 krets

850GLTsilver
29/07/13, 19:24
Her:
Hvis du følger rørene fra hovedsylinderen og litt ned på innerskjermen så finner du den øvre forgreningen.
Denne deler da ut til foran og bak.(sitter en nede på travesen også, men denne fordeler til H/V side foran)
På undersiden av denne så er det en bryter, det går en sort ledning inn på den. Denne bryteren er til å kunne skrus ut.
Denne bryteren jorder og varsler (den røde håndbrekkslampa) om en krets faller ut/trykkforskjell i kretsene.
Har tatt ut denne i flere anledninger når lampa har lyst etter luftet system.
Ta ut bryteren, trykk litt på den hvite piggen som stikker ut av bryteren, tråkk noen ganger på pedalen og sett inn bryteren igjen.

Inni forgreningen så er det en sylinder som er fjærbelastet i begge rettninger.

Etern1ty
31/07/13, 22:21
@850GLTSilver

Her har du dagens økt.

Først Skifta vi kalipper høyre foran til en brukt en som er riktig denne ganga (da gamle var en fra venstre opp-ned) så da står den med 3 nye kalippere og en brukt.

Deretter Åpna jeg alle 6 niplene foran, pluss skrudde ut røret på bremseslange venstre side foran og gav en god omgang med litt pumping.
Lukket alle niplene og skrudde inn røret igjen.

Deretter skrudde jeg ut den "kontakten" på den forgreninga, det var jo bare en liten kontakt med en liten pinne med fjær oppi ? trøkka nedi den pinnen et par ganger da det kjentes ut som om den gikk imot en liten svamp eller slikt. Pumpa litt på bremsene et par ganger og. Skrudde inn kontakt igjen.

Begynte å lufte ihht haynes boka slik som beskrevet, men hver gang jeg kommer til 2. krets (høyre side bak som er først i den kretsen) er det ubrukelig trykk. rettere sagt, det er null trykk, væska bare såvidt pipler ut av nippelen der og pedalen synker nesten ingenting.

Var usikker på om jeg fikk flytta det nødstempelet i hovedsylinderen så jeg satte atter en gang på en HELT NY hovedsylinder, og begynte å lufte på normal "haynes" måte. Samme problem, alt går greit helt frem til 2. krets begynner på høyre side bak, null stråle/trykk.

Så da står jeg fast her igjen, noen forslag anyone?

850GLTsilver
31/07/13, 22:35
Viktig at du først får resatt det hjelpestempelet.
Altså får det tilbake til sin opprinnelige stilling i midten.
Bryteren må være ute inntil du har fått det hele på plass, altså lufta begge kretsene.
Dette fordi bryteren i tillegg til å gi signal i instrumentet ditt, også holder det hjelpestempelet på plass så du har bremsetrykk på kretsen som er OK.
Altså: Bryteren skrues inn ETTER at du har fått ut all luft.

volvo245gl
01/08/13, 10:00
Og hvis ikke det hjelper. Så begynn med å løse bremserørene fremme og se om du har trykk der.
Kan være et tett rør et sted og.....

christoffera
01/08/13, 10:01
Hvilken måte er best/mest effektig/mest riktig å lufte på?
Vanlig "åpne lukke" metoden. Altså pump trykk, åpne nippel, stenge nippel, pump trykk osv...?
Grunnet til at jeg spørr er fordi jeg er så lei av dette bremsetullet, så jeg vil bare gjøre alt 100% så vi kan få orden på det!

christoffera
01/08/13, 10:02
Og hvis ikke det hjelper. Så begynn med å løse bremserørene fremme og se om du har trykk der.
Kan være et tett rør et sted og.....

Alt dette har vi gjort! Ingen bremserør er tette.

volvo245gl
01/08/13, 15:54
Jeg gjør det på følgende måte:
Setter konemor bak rattet, og ber hun pumpe pedalen. Gjør det med motoren i gang.
Legger en 2x4 under slik at pedalen ikke går for langt inn.
Bruker http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremselufter-19148/
Jeg åpner ventilene i Haynes rekkefølgen. Konemor pumper hver og en av kretsene til det er luftfritt, så stenger jeg den og begynner på neste.
Sjekker etter ca hver 5-10 pump at det ikke går tomt for bremseveske. (Hvis jeg får jaget en av ungene med, så kan en av de sjekke om del blir tomt i bremseveskebeholderen.)

Etern1ty
01/08/13, 23:06
Jeg gjør det på følgende måte:
Setter konemor bak rattet, og ber hun pumpe pedalen. Gjør det med motoren i gang.
Legger en 2x4 under slik at pedalen ikke går for langt inn.
Bruker http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremselufter-19148/
Jeg åpner ventilene i Haynes rekkefølgen. Konemor pumper hver og en av kretsene til det er luftfritt, så stenger jeg den og begynner på neste.
Sjekker etter ca hver 5-10 pump at det ikke går tomt for bremseveske. (Hvis jeg får jaget en av ungene med, så kan en av de sjekke om del blir tomt i bremseveskebeholderen.)


Ser ut som om dette gjorde susen :D Var litt lav pedal men bremser kraftig så godt nok i første omgang :) her er slik jeg gjorde det i tilfelle andre skulle ende i samme situasjon

1: fjernet "bryteren" på forgreninga
2: luftet alle nipler i haynes rekkefølgen med en trykklufter (som suger ut væska)
3: Starta bilen og luftet på normal åpne (pumpe trykk - åpne/lukke, gjenta) alt dette med motoren i gang, og i haynes rekkefølgen.
4: skru inn bryteren igjen etter at det ikke vises luft i niplene.
5: Tut og kjør!