PDA

Vis full versjon : Kupévifta skur seg plutselig på uten nøkkel i tenningslåsen + Airbagfeil V70 2002



Svirre
24/07/13, 10:16
Min tante ente opp med en V70 2002 mod. Alt fungerer som det skal, men selv om motor er slått av og nøkkelen er ute av tenninga (bilen kan t.o.m. være låst) så skrur kupévifta seg på i høyeste hastighet. Jeg mistenker software feil, men mulig at et relé kan være et problem også. Noen som har vært borti dette tidligere? Har koblet til slik OBD adapter, men finner ingen feil med den software'n som medfølger der.

I tillegg så vises beskjeden "SRS Airbag service anbefales etc" på infoskjermen. Noen som veit hva dette kan komme av?

degocostly
24/07/13, 10:57
Vifta i 2001modellen jeg hadde gjorde det samme, og da jeg spurte hos merkeforhandler sa de bare at klimaanlegget kvittet seg med siste rest av luft e.l
F.eks hvis du kjørte i varmen, og parkerte en kort stund for du skulle på butikken, så var bilen fremdeles kald når du kom ut.

Har du vært ute med klimaanlegg/radio eller noe? Pleier å få den SRS-lampa hvis man tar ut kontakter med batteriet tilkoblet. Jeg sletter bare min med VIDA :)

Svirre
24/07/13, 11:12
Aha. Så den vil gå 1-2 min når den starter? Onkel har lagt merke til dette og slått av vifta pga at vi har vært usikre på om det har vært noe galt med dette. Ja, den blei kjørt i varmen sist og da blei den kjørt bare i 4-5 min.

Det med SRS lampa burde være en smal sak å fikse. Batteriet har vært koblet av i en lengre periode siden den har vært kollisjonsskadet, men det er mulig at radioen har vært ute før salg. Lampa har lyst FØR den gikk en tur i grøfta.

Børge Vikebø
24/07/13, 11:48
Mårn du :)

Klimaanleggene på s60/v70 kan starte opptil 30 minutter etter stopp om du har kjørt med full ac. Dette gjøres fordi den vil sirkulere gassen og utnytte restkulden(svært gunstig om du er inne på butikken, og bilen er kjølig når du henter den igjen om du bare skulle innom en snartur :) )samt fordi dette er en gunstig måte å tørke kondenseren (utfra hva jeg har forstått). Airbag kan kun leses ut med vida eller en feilkodeleser som spesifikt kan lese ut volvo sine systemer. Etter at jeg monterte aux første gang fikk jeg airbagfeil da klimaenheten også styrer airbag (slik som dimbart speil også styrer sentrallås....)

Svirre
24/07/13, 12:59
Så hvis man skrur av AC før man stopper motoren så vil man slippe dette?

cortinaterje
24/07/13, 13:09
Så hvis man skrur av AC før man stopper motoren så vil man slippe dette?

Det tror jeg ikke fordi det er en fuktsensor som sitter inne i kanalene varmeapperatet/klimaanlegget som gjør at vifta starter når det blir for fuktig inni der. Dette er for å tørke ut og unngå dårlig lukt fra anlegget. Hvis du derimot kan klare å unngå at det blir fukt inni der, f.eks. ved å la være å bruke Ac helt, kan det være du unngår det.

Svirre
24/07/13, 13:30
Okay. Men om dette er noe som starter i 20- grader så vil jo batteriet svekkes betraktelig, noe som jeg syns er en smule dumt. Samtidig så føler jeg det at vifta ikke hadde behøvd å gå på full rulle, men det er tydeligvis mer effektivt for å tørke ut fordamperen.
Men som Børge påpeker, så vil denne gå maksimalt 30 min etter at den har startet?

cortinaterje
24/07/13, 13:54
Jeg har aldri opplevd å høre vifta gå på denne måten om vinteren. Dette er noe som hører sommermånedene til. Og jeg har AC i on posisjon hele året.

Mener også å ha hørt at funksjonen utkoples ved lav batterispenning, på lik linje med dieselvarmeren.

Børge Vikebø
24/07/13, 14:47
Den går nødvendigvis ikke i 30 minutter, men sålenge det er kald luft som kan skape kondens der. Min har startet på de varmeste dagene, men kun etter kjøring. Den har startet så sent som 10 minutter etter stopp (hørt den begynne å blåse fra terassen..)
Går ikke om batteri er dårlig..

Svirre
24/07/13, 20:31
Nei, da er det noe betryggende :) Den startet ca 5 min etter kjøring sist, og da satt vi alle og glante på hverandre uten å skjønne hva som egentlig skjedde. Da kan jeg bare berolige tante!

Kjetil Krømcke
25/07/13, 09:21
Hehe, dette har skjedd med min flere ganger i det siste, lillesøstra til dama sa at bilen min stod å gikk utenfor. Når jeg kom ut så var det helt stille. Men det var godt å kaldt i bilen :)

MadAss
25/07/13, 11:10
Ettergangen av vifta er programvarestyrt og kan gå opptil 30 min etter stopp av motor, slik som flere her skriver.
Hovedmålet med dette er å tørke evapuator for å unngå mugg og dårlig lukt. Ved bruk av AC vil det dannes mye vann rundt evapuator og dette vil føre til en sur lukt om det blir liggende.

Om du ikke liker ettergangen på viften, kan du reise til din nærmeste volvoforhandler slik at de kan programmere det bort.

Svirre
25/07/13, 18:21
Takk for info! Skal videreformidle beskjeden :)

GLTOslo
26/07/13, 17:44
Den går nødvendigvis ikke i 30 minutter, men sålenge det er kald luft som kan skape kondens der. Min har startet på de varmeste dagene, men kun etter kjøring. Den har startet så sent som 10 minutter etter stopp (hørt den begynne å blåse fra terassen..)
Går ikke om batteri er dårlig..

I går opplevde eg bilen gjekk tom for strøm etter intens kupèvifte. Må få sjekka feilkoder

eab
27/07/13, 20:37
Opplevde også at kupevifta sto på full gass i dag, selv om bilen var stoppet og låst. Så da fikk jeg iallefall en forklaring på det.

SRS-service erfodras har jeg også, men det er bare fordi bilen nå har blitt 10år (og vel så det) og da skal det rutinemessig sjekkes og nullstilles. Har jeg blitt fortalt. Men jeg klarer ikke å bli kvitt beskjeden med å bruke vida/dice...

jacobsen
12/07/15, 18:41
Dette skjedde med meg også idag. Godt å høre at det ikke er noe galt :)