PDA

Vis full versjon : Hjelp med acc/feilkoder/deler. Volvo 855. LØST!



Jan Olav
21/07/13, 11:20
Hei.

Eg trenger hjelp med accen på min Volvo 855. Den har blinket de kjente blink og eg har fått lest ut feil koder.

143 som er temp kontroll på passasjer siden, 321 spjeldmotor (venstre), 417 kupetempsensorens aspireringsvifte (høyre).

Håper noen kunne hjelpt meg med hvor de forskjellige er på bilen og hvor eg kan handle delene (fcp for eksempel).

Takker på forhånd for de tips og råd som måtte dukke opp da eg trenger virkelig hjelp med dette.

850GLTsilver
21/07/13, 18:35
Blås ren den aspireringsvifte med trykkluft. Bør taes ut først, og blås ikke med fullt trykk rett på.
143 henger nok sammen med den(417)
Spjeldmotor venstre, kan være så enkelt som at spjeldet har kilt seg. Du skal komme til der ved siden av pedalene for å få sjekket dette. skru ut spjeldmotoren og prøv å få en skrutrekker til å passe inn i sporet der, og vri forsiktig. Går den tregt, så må du sannsynligvis skru i filler spjeldenheten så du kommer til for å få renset og smurt opp akslene på spjeldene. Smør med silikonfett.

Jan Olav
21/07/13, 18:40
Hvordan ser de forskjellige tingene ut? Og hvor finner eg aspireringsviften? Står det om det i haynes boken?

Takker for svar silver :)

Sendt from my Xperia Z.

850GLTsilver
21/07/13, 18:48
Aspireringsviften sitter oppe i håndtaket i taket. Du ser det er et hull der, og bak dette hullet sitter altså tempføler og vifte.
Vet ikke om Haynes har vist den. Bruker kun Volvos egne bøker.
Spjeldmotorene ser ut som noen små sorte firkantede saker som er skrudd fast på de hvite dekslene som utgjør klimaanlegget.

Jan Olav
21/07/13, 19:08
Takker for svar igjen. Eg skal ta en titt på det så snart eg får tid. Kommer med tilbake mld da. Takker nok en gang silver :)

Sendt from my Xperia Z.

Jan Olav
22/07/13, 15:55
En kjapp oppdatering.

Fikk utrolig nok tid til å ta en titt på det i dag. Tempføleren på venstre side var full i støv og derfor gikk ikke viften skikkelig.
Blåste den rein og nå fungerer den.
Neste var å sjekke motoren og spjelden. Skrudde vekk motoren, satt en flat bits inn i sporet og åpnet spjeldet/lukket spjeldet uten problemer. Prøvde masse forskjellige innstillinger på uten en eneste lyd fra motoren eller at den "tappen" vridde på seg.
Ringte Frydenbø og de skulle rett i overkant av 2000,- for den så det endte opp med at eg bestillte en fra ebay til ca 400,- inkl frakt.

Kommer igjen med en oppdatering når den er satt på.

Jan Olav
31/07/13, 16:04
Nå trenger eg virkelig hjelp. Fikk ny spjeldmotor for noen dager siden og satt den i. Men når eg kjørt i dag så oppdaget eg at den ikke gir luft ut ved frontruten. Tok fra hverandre igjen og motoren som er avbildet virker som om den ikke får strøm. Har flyttet på rundt på tre forskjellige motorer med samme resultat, helt dødt! Noen som sitter med råd og tips. Trenger virkelig hjelp nå og det haster å få den i orden.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/2163.jpg

Sendt from my Xperia Z.

850GLTsilver
31/07/13, 16:44
Da er vi over i ECC-enheten.
Alle disse motorene får spenning fra den.
Kan være noe så "enkelt" som en dårlig lodding der inne.

Jan Olav
31/07/13, 16:51
Hvor ligger ecc enheten? Motoren gikk fint før eg skrudde den av. Kan det ha skjedd en form for en overbelastning visst ikke har satt den rett på igjen? At et relé eller sikring kan ha tatt kvelden?

Sendt from my Xperia Z.

Jan Olav
31/07/13, 16:55
Kan også nevne at kupé viften går, men all luften kommer ut ved ansiktet uansett hvilken posisjon eg setter den til å blåse i...

Sendt from my Xperia Z.

850GLTsilver
31/07/13, 17:00
ECC-enheten ja. Dyrt dessverre.

Jan Olav
31/07/13, 17:23
Hvor finner eg ecc-enheten? Får ta en titt på ebay igjen...

Sendt from my Xperia Z.

850GLTsilver
31/07/13, 17:41
Hvor finner eg ecc-enheten? Får ta en titt på ebay igjen...

Sendt from my Xperia Z.

Det er den du stiller temperatur og luftfordeling med.

Jan Olav
31/07/13, 18:18
Hmmmm. Er mulig eg har missforstått. Er det denne eg trenger? Nummer 1: http://www.ebay.com/itm/NEW-Genuine-Volvo-Heater-Fan-Motor-Resistor-w-ECC-9134932-/360688693884?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Make%3AVolvo%7CModel%3A850&hash=item53fab8b27c&vxp=mtr

Eller er det nummer 2 eg trenger?
http://www.ebay.com/itm/VOLVO-850-ECC-CLIMATE-CONTROL-UNIT-NEW-LIGHTING-INSTALL-VADIS-TESTED-AT-DEALER-/380688124974?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item58a2c7cc2e&vxp=mtr

Beklager at eg er så vinglete, men vil bare være sikker :confused:

850GLTsilver
31/07/13, 19:07
Nr. 1 er kun hastighetsregulatoren til viftemotoren. Tilsvarer formotstandene til viften der du har tre trinn.

Nr. 2 er den du antageligvis har feil på ja.

Beklager å skuffe deg.

Men når det er sagt, send den selgeren en melding der du spør om han kan selge til Deg.
Fronten kan du bytte over fra den du har i bilen din (Er Farenheit på den mens du nok har Celcius?)
Og da er prisen grei syns jeg. Drøye 700,- mot vel 6500,- hos Volvo


Forresten, HER (http://www.ebay.com/itm/93-97-Volvo-850-Turbo-GLT-ATC-Automatic-Climate-Control-Heater-AC-9166550-K/330957529083?rt=nc&_trksid=p2047675.m1851&_trkparms=aid%3D222002%26algo%3DSIC.FIT%26ao%3D1%2 6asc%3D261%26meid%3D242754622545632927%26pid%3D100 005%26prg%3D1088%26rk%3D4%26rkt%3D5%26sd%3D3806881 24974%26) er en du kan bruke, og som selger til Norge.

Jan Olav
31/07/13, 22:03
Ok. Takker så mye for hjelp og linken :) Eg har kontaktet en som hugger biler i området, visst ikke han har så blir det fra ebay. Kommer med oppdatering.

Sendt from my Xperia Z.

Jan Olav
06/08/13, 12:04
Da har eg fått fatt i en brukt ecc enhet, men opplever samme resultatet. Det er en kun en motor som går og det er den som er avbildet. Den ligger bakom hanskerommet. http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/341.jpg

Ingen av de andre er det bevegelse i. Begynner å bli rimelig fortvilt og vet ikke hva eg skal gjøre. Kom gjerne med tips og råd da eg er kjempe avhengig av bilen.

Sendt from my Xperia Z.

Jan Olav
07/08/13, 10:36
Men det er en ting eg ikke forstår. Hvilke spjeld åpnes\lukkes for å få luft opp til vinduet? Når eg vrir manuelt på de to spjeldene som eg kan se nede på fører siden så kommer det ikke luft ut med front vinduet...

Men på en eller annen måte så har eg fått temperatur spjeldet på fører siden og passasjer siden også til å gå, men aner ikke hvordan....

Sendt from my Xperia Z.

850GLTsilver
07/08/13, 23:05
Men det er en ting eg ikke forstår. Hvilke spjeld åpnes\lukkes for å få luft opp til vinduet? Når eg vrir manuelt på de to spjeldene som eg kan se nede på fører siden så kommer det ikke luft ut med front vinduet...

Men på en eller annen måte så har eg fått temperatur spjeldet på fører siden og passasjer siden også til å gå, men aner ikke hvordan....

Sendt from my Xperia Z.

Det sitter i alt fire spjeld på toppen av varmeapparatet. De ytterste er til luft opp på ruta og til siderutene.

Se på denne (http://www.woodjoiner.com/volvo/VolvoEvapReplace.pdf) linken, som riktignok omhandler bytte av evaporator, men på side 14 i det PDF-dokumentet ser du spjeldene godt.

Jan Olav
11/08/13, 18:16
Har nå fått luft opp på ruten ved å stripse spjeldet fast. Har også prøvd en ecc enhet som eg vet virker slik den skal uten noe mere hell. Motoren som åpner spjeldet til gulv og det som åpner opp til ruten virker ikke. Kan også nevne at releet bak hanskerommet klikker ikke inn ved justering mot gulv. Har også prøvd fire andre relé uten hell. Noen tips?

Sendt from my Xperia Z.

850GLTsilver
12/08/13, 01:51
Ingen releer som styrer disse. Alt er transistorstyrt i fra ECC-enheten.
Sjekka akt av sikringer og slikt?

Jan Olav
12/08/13, 15:27
Har sjekket de sikringene som ligger i under panseret på venstre siden. Er det noen flere sikringer?
Grunnen til at eg nevner det med releet er at det klikker inn når eg setter på å blåse mot ruten og mot beina og ruten....

Sendt from my Xperia Z.

850GLTsilver
12/08/13, 19:10
Har sjekket de sikringene som ligger i under panseret på venstre siden. Er det noen flere sikringer?
Grunnen til at eg nevner det med releet er at det klikker inn når eg setter på å blåse mot ruten og mot beina og ruten....

Sendt from my Xperia Z.

Eneste releet under der som skal legge inn er et rele for å starte kjølevifta idet du setter på AC.
Men jeg skal se over skjema og sammenligne med "Emil", så får vi se.
Får dessverre litt dårlig tid denne uka.

Jan Olav
17/08/13, 16:47
Da er problemet løst! Det var faktisk så enkelt å bare slette alle feilkodene som var der og nå fungerer det som det skal. Takker så mye for hjelpen, lærte mye nå som kan være nyttig senere ;)

Agrostar
17/08/13, 16:58
Ofte ein fordel å slette feilkodar ja, ellers vil den fortsatt tru at alt er ved samme gamle :p