Vis full versjon : Kaliperproblem 940
Hei!
Sliter litt med bremsene bak på ene siden av min Volvo 940 -94 modell. Har skiftet både klosser og skiver på venstresida, men på høyresida så nekter den ene sylinderen å skli tilbake. Den sitter dønn fast, enda jeg bruker en stor rørtang for å prøve å presse den tilbake. Noen tips?
Mvh EDS
Er mansjetten hel? Prøv å trykke på pedalen uten bremsekloss, og se om den går utover. Er veldig vanlig at disse rett å slett låser seg og kalipern må byttes.
Pass på at alle de resterende bremseklossene er der de skal, så kun det aktuelle stempelet beveger seg.
Det gikk å få den lengre ut, men det er ikke sjangs å få presset stemplet inn igjen.....Lagde meg forlengerarm på rørtanga, men den rikket seg ikke.
:-(
Du kan prøve å skru av slangen og luftenippelen, slik at det blir så lite motstand som mulig.
Hvis ikke det hjelper så må den byttes.
Evt overhales da.
Men det koster såpass lite for ny calipper på biltema at jeg har bare bytta på de volvoene som har trengte det.
Prismessig så lønner deg seg ikke å overhale.
Hvis mansjetten er hel og bra går det ann å ta ut stemplene, pusse lett over de med smergel papir og smørde. Deretter montere igjen, men det er relativt mye jobb, å anbefales ikke med mindre det er vanskelig å få taki nytt. Noe som ikke er tilfelle med volvo
Tinnsoldaten
26/07/13, 11:43
Hadde nøyaktig samme problemet på min 940 her om dagen. Fikk ikke inn igjen stempelet om det smalt. Bare å presse stempelet helt ut med pedalen, puss reint med fin smergel, smør godt med bremsevæske og sett det sammen igjen. Hele operasjonen var unnagjort på under en time inkludert lufting, så noen stor jobb er det ikke.
Dette er selvsagt ikke noen varig fiks, men du får det i hvert fall sammen og bilen kjørbar igjen.
AleksanderK
26/07/13, 11:58
Biltema har kalipper til disse bilene. Koster deg en 600lapp :p
Like greit å bytte når det begynner å tulle seg :)
Det løste seg med ny caliper. Litt over 1000-lappen originalt.
EDS
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.