PDA

Vis full versjon : Ujevn tomgang B6254



Tor Erling
20/07/13, 15:13
Har en 97' 960 med en b6254 som har rusla 280000. Denne har siden jeg kjøpte den i 2011 hatt noe ujevn tomgang. Når den er kald så står den gjerne på en 800 rpm en liten stund, hopper opp til en 12-1500 rpm før den omtrent går til null for så å ta seg opp igjen. Og så på'an igjen. Når motor er varm er den bare "rufsete" i tomgangen, og det er en del vibrasjoner i hele bilen. Bilen går fint ellers, greit sprek men med noe høyt bensinforbruk (1,2-1,4 på småkjøring). Noen som har et tips til hva som kan være årsaken?

Kan legge til at jeg i starten fikk frem en p102 (luftmengemåler) feil når den hadde gått på tomgang en stund i forbindelse med hoppene opp til 12-1500 rpm. Ellers ingen feilkoder. Skifte av plugger og luftfilter har ikke endret oppførselen nevneverdig. Men p102 har ikke vist seg på en stund!

Lurer også på andres erfaringer med hvor rask denne bilen skal komme opp i arbeidstemperatur. Nå på sommern går det knapt to kilometer før nåla er på rett plass og det er godt med varme i varmeapparatet. Normalt?

Tor Erling

R.G
20/07/13, 19:14
jeg ville sjekka falskluft.

par bokser stargass, spray rundtalt som har med innsug å gjøre, mot topplokk osv, der er det sånn møkka slange koblinger på hver kanal. rett innafor dysene dine liksom.

får motoren en anna gange eller du merker noe,er feilen i nærheten.


ang arbeidstemp: dissa motora er kjapp opp i normaltemp så det er ikke uvanlig. mine også blir utrolig fort varm sommmer som vinter.

forbruket ditt på 1.2-1.4 kan gå ned litt på småkjøring, detta kan ha forbiunnelse med problemene dine, men er ikke ett unormalt forbruk.

regner med du får den ned gått under litern på langkjøring?.

Tor Erling
20/07/13, 22:36
Hei, og takk for kjapt svar! Kjører bilen på under litern på langtur ja, var nede på 0,9 på sist langtur. Dvs 0,9 på 55 mil uten stopp.. Regner dette som greit med automatkasse, men om den burde gå på mindre er det greit å vite!

Er det noe som svikter på disse når de nærmer seg 300k så som dyser osv? Har lest litt om gjengrodde tomgangsregulatorer som også kan gi ustabil gange? Når jeg bytta bil sist gikk jeg fra D24T til B6254, så teknologimessig datt jeg raskt av lasset for å si det slik! :)

Skal ellers praie meg en boks startgass i morgen og sjekke om den suger falsk luft!

R.G
20/07/13, 23:34
okay.

nei dyser er ikke å bekymre seg på en bensinmotor, men på diesel derimot.

gå fra d24t til 2.5 suge beniner ja, hehe. er litt mere å ha kontrollen på da ja. selv jeg hadde valgt d24 da:p sånn igrunn kanskje,,, (har jo en d24tic sjøl, som går heeelt ok).

nei tomgangsregulator er noe som går igjen på all volvo innsprut. så lønner seg å skru denne av, og fylle den med bremerens i slangekoblingene, la detta dampe bort, og bevege på spjelde der som stenger lufta i mellom di to slangekoblingene, og deretter ta litt wd-40 o.l. og drukne hele greia inni der med sp alt går lett og fint, så da skal denne være i orden.


men jeg vil sette en finger på jaging tomgang att det er falskluft som er årsaken.

finner du ikke ut noe med hjelp av startgass, ¨å får man grave videre derifra.

skal ikke være noen problem dissa motora, har vært en goddel borti dem, så.....:)

Tor Erling
21/07/13, 10:15
Ja, D24T er en langt bedre motor enn mange tror! Savnet de siste bokstavene, men gikk greit uansett. Og ZF-kassa som ble brukt til automat er ei kjempekasse. Problemet er bare det at en D24T består av tre ting; turbo, dieselpumpe og "resten". Det første som måtte til når 760 ble bytta i 960 var diagnoseutstyr! :P - Det er så mange komponenter på den motoren at man ikke har nubbesjans om man ikke er spesielt interessert. Skifta topp på D24'en uten annet enn momentnøkkel og noen spesialverktøy jeg laget av flattjern og 10mm bolter, hadde ikke gjort det med B6254'en for å si det slik.

Men over til noe mer seriøst, skal egentlig disse 2,5 og 3-literene gå silkemykt på tomgang som det blir antydet på noen forum?

R.G
21/07/13, 11:09
ja dem skal gå jevnt og pent

850GLTsilver
22/07/13, 17:09
Ble litt forundra over motorbetegnelsen jeg.

B2504 skulle i Volvotermer være en 2-sylindra, 5-liters, 4-ventilers motor?
Vi snakker hvitmotor her, ikke sant? B6254 kanskje?

Når det gjelder tomgangen som oppfører seg slik, så ville jeg fått sjekka kompen på denne jeg.
Kan ligne litt på symptomene som Konebilen her i huset hadde før hu la seg litt mer på ryggen.
Der viste det seg å komme såpass mye olje opp mellom sylindervegg og stempel, som forvirra Lambdaen og dermed tomgangsturtallet.

Hvitmotorene er lynraskt varme ja.

Tor Erling
24/07/13, 09:16
B6254 ja selvfølgelig, klarte faktisk å få det feil både på topic og første innlegg!