Vis full versjon : Lurer på om eg har fått tenningsbank, what to do ???
Har ein volvo 945 turbo 97 mod. Kjøpte den for nokon månder sia og da sa han at det var større wastegate på den, uten om det så er den orginal (3'' eksos).
Men nå har det komme skikkelig knitre/gniste lyd. har lest litt, og det høres ut som tenningbank. lamdasonden har også vert ødelagt ein stund.
Er det bare å få bytta til org wastegate og bytte lamdasonde ? eller er det fleir ting å sjekke opp i ? og er det greit å kjøre med bilen nå ?
takk for svar på forhånd.
Mvh Robert
Nå har det vert ein mekaniker heime, og det er IKKJE tenningsbank, det var alt for mye skrangling og knitring på tomgang, så nå er det bare å finne ut hva som er galt. Veldig høy knitring oppe med dysene. bilen starter lett, og knitringen kommer som regel etter 5 min på tomgang, eller etter ein liten kjøretur. og dette er konstant heilt til eg skrur av bilen.
Hmm...
Får bilen nokk bensin (chip i bensinhjernen eller org chip)?
Kjører du blyfri 98?
org chip. nei, 95. bilen bruker vatn også...
ville iallefall ha skaffa en vikingchip og kjørt på 98 :)
Jeg kjører 98 oktan, vikingchip, v kam, og ca 1bar på 13c, og får også tenningsbank.
Org eksos. Skal prøve grommere plugger og annen termostat.
Dårlige tenningsdeler?
Kjørte 13c 3" eksos stor cooler og 1,3 bar med vikingchip uten problemer på 95oktan.
Bensin er bensin!
Fikk tenningsbank først når rotor,fordeler og plugger var fullstendig utslitt.
Men nå blir det andre boller :-)
Ved ladetrykk over 0,5 til 0,6 bar bør chip monteres! Eg hadde sjølv problemer med at bilen gikk for magert med litt ladetrykk. En god chip gjorde susen! Men høyere ladetrykk pleier eg alltid å kjøre på 98 bensin som ein liten ekstra sikkerhet. Prisforskjellen er ikkje så stor :)
ClassicTurbo
21/07/13, 18:43
Dårlige tenningsdeler?
Bensin er bensin!
Ganske stor forskjell på 95 og 98, må ned ca 0,2 bar for å unngå tenningsbank om jeg kjører 95.
Da må det være min som er rar.
Opfører seg akkurat likedan uansett om den får 95 elle e85.
Ikke justert trykk på flere år.
Kjørt rundt 1.3 i 3 år snart nå og bilen min får den suppa som er tilgjengelig.
Mistenker også at den har fått kjørt seg det siste året,fordi pluggene har smelta og alle hjulboltene bak hadde et par grader vridning.
Vært bortlånt et års tid serru.
Da må det være min som er rar.
Opfører seg akkurat likedan uansett om den får 95 elle e85.
Ikke justert trykk på flere år.
Kjørt rundt 1.3 i 3 år snart nå og bilen min får den suppa som er tilgjengelig.
Mistenker også at den har fått kjørt seg det siste året,fordi pluggene har smelta og alle hjulboltene bak hadde et par grader vridning.
Vært bortlånt et års tid serru.
Ved kjøring på e85 kreves ca 35-40% større dyser, så noko stemmer ikkje med din bil :) Mulig du hadde merket forskjell med ein AFR måler?
takk for alle svar :) men ingen som har svart på om eg må bytte til org wastegate igjen ? holder det bare å bytte chip og montere ny lamda ?
mvh robert
Eg ville testa chip før montering av org wastegate visst du er ute etter grei effekt. Er du fornøyd med effekten på org ladetrykk er det ingen grunn til å ikkje gjere den orginal igjen.
Nå har eg bytta lamdasonde og chippa bilen med viking ecomax. men det er like ille tenningsbank. kan det vere bankesensor som er gåen ???
blink lys osv.. funker heller ikkje etter bytte av chip.
mvh robert
Jeg prøvde 440cc dyser på oppsettet jeg tidligere har nevnt. På ren e85 gikk den merkbart bedre, null tenningsbank. Eneste minus er at den er tungstartet når den er kald. Og forbruket....
Sent from my C6603 using Tapatalk 4 Beta
Har du sjekka rotor,plugger og fordeler?
Koble på'n en turbotrykksmåler så du veit hvilket trykk du kjører på først og fremst.
Hva menes med større wastegate?
heihei, det blei bytta i går, men eg får ikkje prøvd å starta. pga at forje eier hadde bomma på gjengene på den eine pluggen, den er skrudd inn med makt. så nå mangler eg ein plugg. så må til med helicoil trur eg, eg tørr ikkje å skru den nye pluggen inn med makt. kan gå verre da .. det med wastegaten veit eg ikkje, han sa at det var montert større wastegate, meir veit eg ikje. blir bare meir og meir problem med denne bilen
Hørtes leit ut.
Hadde tenningsbank en periode jeg også,men det skyldtes dårlige tenningsdeler.
Skal tåle ganske mye trykk med vikingchip før tenning blir et problem.
Har kjøpt biler jeg også der plugga har vært fullstendig på bærtur. Endte med at jeg bytta topp :-(
Må bare spørre hvis du lurer på noe hvertfall så skal jeg prøve å hjelpe etter beste evne:-)
Selv om jeg ikke er noen ekspert,så har jeg prøvd ganske mye rart med gammel volvo :-)
Team Tynner
11/08/13, 09:59
Hvilke plugger bruker du?Sjekk att coilen din er i orden også.A-kam er å anbefale.Har sjøl lada 1,7 bar på vikingchip,uten tegn til tenningsbank.Nå har jeg myye lavere komp så blir ikke sammenlignbart sånn.
Nå har eg bytta lamdasonde og chippa bilen med viking ecomax. men det er like ille tenningsbank. kan det vere bankesensor som er gåen ???
blink lys osv.. funker heller ikkje etter bytte av chip.
mvh robert
Sjekk jordledningene som er samlet på et punkt ved siden av lh2.4 boksen. Gamle slappe kabelsko faller lett av når en fikler i området. Hadde samme problemet da jeg hadde ut boksen og såg ikke at ene jordingen hadde lurt seg av. Instrumenter og div lys ble helt tullerusk.
har funnet ut av det med instrumentpanelet, var ein kabelsko som hadde dette av ! :)
kjøpte plugger på skruvat.no, husker ikkje akkurat nummeret. men skal prøve å sette inn helicoil til helga, og starte opp bilen da, så får eg hørt om tenningsbanken er vekk. bor vekk i ukene, så får ikkje skrudd masse..
kjøpte plugger på skruvat.no, husker ikkje akkurat nummeret. men skal prøve å sette inn helicoil til helga, og starte opp bilen da, så får eg hørt om tenningsbanken er vekk. bor vekk i ukene, så får ikkje skrudd masse..
Syns det er supert å få dra bort litt jeg.
Nesten som å ha sommerferi flere ganger i året og bare være hjemme å sløve og skru :-)
hehe, syns ikkje eg når det er hver uke :p
er det greit å kjøpe fordelerlokk og rotor på biltema ? begge var bosch, det er det samme de selger på skruvat.no. (bosch altså) og prisen var halvparten på biltema.
Hører flere sier at tenningsdeler kun funker til bilcross, noe jeg er delvis enig i. Dårlig erfaring med tennkablene og spesielt pluggene (mulig andre har motsigelser på det), så anbefaler at du får tak i på mekonomen eller andre som forhandler Bosch produkter.
Ang. dette med tenningsbank så har jeg også sliti litt med dette på bilen min (lader 0,5 i stedet for 0,35bar) og kjører nå på 98 blyfri. Har mye bedre gange og motor har det mye bedre under pådrag.
Hører flere sier at tenningsdeler kun funker til bilcross, noe jeg er delvis enig i. Dårlig erfaring med tennkablene og spesielt pluggene (mulig andre har motsigelser på det), så anbefaler at du får tak i på mekonomen eller andre som forhandler Bosch produkter.
Ang. dette med tenningsbank så har jeg også sliti litt med dette på bilen min (lader 0,5 i stedet for 0,35bar) og kjører nå på 98 blyfri. Har mye bedre gange og motor har det mye bedre under pådrag.
Hatt mye av det samme på min. La være å kjøpe tenningsdeler på biltema.. gamle volvo motorer skal vel egt gå på 98oktan? Min bruker mer suppe med 95 og mindre med 98 + at den går bedre med 98. så koster heller på noen kroner ve fylling når jeg får kjørt lenger istedet :)
Om du fyller 95 til 15kr pr.l og du fyller 50liter, så koster det bare 50kr mer enn ved 98 til prisen av 16kr pr. liter. Og hvis du da bruker litt mindre, spesielt ved bykjøring så blir differansen mindre og mindre. Litt offtopic men...
okei, men nå er ståa sånn her: Det er bytta plugger, pluggledninger, bankesensor, fordelerlokk og rotor ( 2 sistnevnte fra biltema, pga fekk ikkje tak i annet der og da) og chip ( denne er nå bytta til org igjen, pga ville ikkje starte med den)
Nå har eg satt i org chip, den starta ein gang, og da knitra det like J*''''. skulle starte igjen, men det gikk ikkje, så nå er det like ille, om ikkje verre. andre ting å prøve ut ?
Bilen blei trilla når rotor og fordelerlokk var ute, men det har vel ikje noko å sei siden det er elektronisk tenning?
Treng hjelp ! bilen har stått i 6 uker nå -.-
Usikker på om det er blitt spurt om før, eller om det lar seg gjøre; men har du/går det an å justere tenninga? Gradvis tenker jeg på...
okei, men nå er ståa sånn her: Det er bytta plugger, pluggledninger, bankesensor, fordelerlokk og rotor ( 2 sistnevnte fra biltema, pga fekk ikkje tak i annet der og da) og chip ( denne er nå bytta til org igjen, pga ville ikkje starte med den)
Nå har eg satt i org chip, den starta ein gang, og da knitra det like J*''''. skulle starte igjen, men det gikk ikkje, så nå er det like ille, om ikkje verre. andre ting å prøve ut ?
Bilen blei trilla når rotor og fordelerlokk var ute, men det har vel ikje noko å sei siden det er elektronisk tenning?
Treng hjelp ! bilen har stått i 6 uker nå -.-
Mener du at den knitrer på tomgang uten belastning?
Prøvd å bytta bensinpumperele da?
Har hatt en del næsty,uforklarlige problemer med dem.
Styrer deler av tenningssystemet såvidt jeg har forstått.
okei, kan jo prøve å bytte den, kosta 219kr på biltema, går ann bare for å prøve.
Team Tynner
21/08/13, 16:46
Kontrolert hvor mye fortenning du har?
nei, det har eg ikkje.. høssen gjer eg det ?
Du er sikker på at ikke svinghjulet står feil?
Sett på en tenningslampe på pluggledningen til cyl1 og sikt ned på veiva der erdet en gradskive.
Dra først ut kontakta til bankeføleren. Da skal du ha 10grader fortenning v/ tomgang når du sikter stroboskopet ned på nedre reimhjum/veiv. Kan være noen grader +\- siden reimhjulet er ikke no presisjonsstyrespor på.
Men tenningsbank på tomgang skal godt gjøres og få til. Sikker på at det ikke er noen løse deler? Skrue i chlutch hus feks?
Eller er du sikker på at det er tenningsbank du hører?
Dobbeltmassesvinghjul som holder på å ta kveld?
Shaiko: kan man kompensere fortenninga man mister med gåen bankesensor ved å manuellt justere på mer?
Får feil på bankesensor på brukisen tvert jeg er over 3500rpm.
Vrir tenninga av og på så ern fin igjen til jeg passerer 3500rpm.
Hvis jeg ikke vrir av og på så gårn dårlig,skyter og går fryktelig ureint på tomgang.
Tenker da på å nappe av kontakten permanent.
Det hjelper ingenting og vri fordeleren. Du kan derimot avansere opptil 6 grader høyere fortenning med litt lurium. Du henter 3 grader mer fortenning ved jording av pin 18 og 19 på ezk116. Du kan hente ytterlige 3 grader ved polvending av svinghjulsføler.
Men om det er tenningsbank som er problemet så kan man senke tenning ved bare og jorde 1 av ingangene på ezk. Husker ikke hva regelen er der.
Ganske sikker på at svinghjulet står rett ja, har kjørt med den i 7 månder, men tenkte kankje at det kunne vere pga kjørt med gåen lamda i 2 månder, at det fekk det til å bli tenningsbank, høres veldig sånn ut hvertfall. takk for svar, skal prøve å få gjort det når eg kommer heim.
Nå har det vert ein mekaniker heime, og det er IKKJE tenningsbank, det var alt for mye skrangling og knitring på tomgang, så nå er det bare å finne ut hva som er galt. Veldig høy knitring oppe med dysene. bilen starter lett, og knitringen kommer som regel etter 5 min på tomgang, eller etter ein liten kjøretur. og dette er konstant heilt til eg skrur av bilen.
Har du skifta olje i det siste? Evt. åssen type/kvalitet kjører du på? :p
ATF-olje fra biltema?:confused:
Plokk av toppdekselet og se om du kan se noe rart derifra da?
Det ville hvertfall jeg gjort hvis jeg hadde uforklarlige lyder fra toppen min.
Eller jeg hadde sikkert plokka hele dritten i biter utover garasjegulvet,overhala hele stasen og kjørt videre dagen etter.
Føler jeg bare mååå skru ting i biter og sette dem sammen igjen i løpet av natta.
Spesielt hvis det er en bil som jeg må bruke dagen etterpå :-)
er ikkje olje fra biltema. har ikkje bytta olje på den, var visst gjort for 5mnd siden ifølge gamle eier.
Har åpna dekselet å sett. men snakka med ein verksmester hos volvo, han meinte det kunne vere svinghjulet som snart tok føyken.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.