PDA

Vis full versjon : Skifte dørstopper eller ikke?



coche
18/07/13, 20:53
Forran på høyre sider er dørsopperen gåen. Er litt skummelt om man glemmer seg og slenger den i nabobilen.. Har en kompis som hadde en 95-mod hvor han skiftet dørstopperen. Det som skjedde i etterkant var at sveisene i dørhengslene røk og måtte sveises på nytt. Er det kjent problem? Vil det bli tretthet i sveisingen og kan sprekke om man setter inn en ny sterk dørstopper. Bilen min har gått 370k. Er det forskjell på dørstoppere? Så usikker på om jeg skal ta jobben å skifte. Redd det blir merarbeid.. Er det i såfall en kurrant jobb å skifte selv?

Mauser
19/07/13, 07:59
Lett å skifte, og bør absolutt gjøres.

MEN - det er viktig å holde den godt smørt med et passende fett. Hvis ikke begynner den å gå tregt, og den kraftige fjæra på den kan også knekke og eventuelt kile seg fast (skjedde på min). Da blir det enormt mye krefter som virker der stopperen er festet i dørstolpen (får ganske bra moment på den når døra åpnes og lukkes), og etterhvert rives det løs. Da må det sveises. Men så lenge det er smurt (den delen av stopperen som ligger inne i døra også!) er ikke dette noe problem.