PDA

Vis full versjon : Erfaring med bytte av gummiholder til støttelager mellomaksel, 940

mrsinder
17/07/13, 23:14
Vil bare dele min erfaring med å bytte gummiholder til støttelageret til mellomakselen på 940en min.

Kjøpte inn lager og gummiholder fra biltema. La merke til at det gamle lageret hadde metall inni seg, det har ikke den fra biltema. Jeg er glad vi hadde 2 gummiholdere, for å presse lageret nedi holderen med kun gummi var ganske vanskelig i motsetning til å presse nedi noe med metall. Første holderen ble lageret så skjeivt at vi dro ut lageret igjen og ødela den første holderen. Syns gummien var noe hardere enn den vi faktisk klarte å få lageret inni til slutt etter MYE pes.
Kan godt hende at vi (merk: han som skrudde for meg) slurva, men han er generelt flink til å skru. Endte med mye banking med kobberhammer på lageret for å få det til å sitte rett nedi i gummiforingen.

Min erfaring er: neste gang, og om jeg må bytte støtlageret og gummiholderen skal jeg kjøpe fra volvo. Forhåpentligvis har de med metall inni så det blir lettere å presse lageret til akselen inn.
Noen som har bedre erfaring med biltema sin gummiholder enn meg?

R.G
17/07/13, 23:26
brukt biltema sine par ganger før.

bare lagt det i pressa og pressa nye lageret inn med det gamle lageret.

men gummi på lager? du presser da på ytter ringen på lageret, der er det stål. kan ikke presse på gummi/plast som holder fettet på plass over lagerkulene.

det er forskjell på både volvo sitt lager og evt ett som har sitti på bilen i mange år. ytterring= stål, og innerring =stål. midt i mellom over kulene plast eller gummi.
mens ett som kan være 25 år gammel har stål over lagerkulene

mrsinder
17/07/13, 23:30
Jeg skreiv nok litt feil her. Jeg mente at selve gummiholderen jeg kjøpte fra biltema hadde gummi inni seg. Den som satt på fra før hadde en metallring rundt inni seg. Iallefall slik vi opplevde det. Iallefall et mas å få på plass.

R.G
17/07/13, 23:32
aha sånn ja.

ja vet det er stål inni på orginale ja, mener ganske sikkert det var det på den fra biltema jeg brukte før å

mrsinder
17/07/13, 23:33
Isåfall dårlig metall, lett å få inn skjeivt. volvo neste gang.

boman
21/07/13, 16:25
Biltema sitt koster 80,-, Vovlo sitt rundt tusenlappen mener jeg å huske. Skulle bare mangle det er noe forskjell på de da.. ;)

mrsinder
21/07/13, 22:08
Lageret og holderen kosta 338 tilsammen for min bomanski. Hadde en på jobben som sa at biltema var så bra siden det har svenskt og volvo var svenske. Han fikk jobben med å åtte å bytte det. Tror han har har trukket tilbake den meningen nå.

boman
22/07/13, 15:15
På biltema.no står det at lageret koster 80,- da er det med bidlet av lager og holder :p Derfor jeg trodde det

MadAss
22/07/13, 17:50
I stedet for å kjøpe fra volvo, kan du finne noen som selger ScanTech sine. Volvo kjøper fra de nå - står ScanTech på min nye holder.