PDA

Vis full versjon : Mål på hylse mellom veiv og m90?



tarb3rg
17/07/13, 07:29
Noen som har mål på denne hylsa som jeg må ha mellom veiva og inngående aksling på girkassa(m90)? Veit foresten at det er dobbel lagring i kassa, men må ha hylsa uansett!

Joakim-G_R
17/07/13, 08:02
Lurer på detta målet jeg og.

ClassicTurbo
17/07/13, 16:41
Må du ha det? er det egentlig noen som kjører med en slik?

tarb3rg
17/07/13, 16:44
Trykkplata mi ble knust å pedersen racing sa at vist jeg setter i en sånn hjelper det på. Så vil ha i en sånn slik jeg slepper å kjøpe ny trykkplate hele tiden...

Joakim-G_R
17/07/13, 17:39
Må du ha det? er det egentlig noen som kjører med en slik?

Skader ikke å lagre opp ekstra, kassa holder nok lengre da og.

ClassicTurbo
17/07/13, 20:46
Skader nok ikke, men har ikke sett eller hørt noen som bruker det. Pedersens racing sin side er eneste plassen jeg har hørt om det. Er jo mange som har kjørt uten i åresvis med relativt grei effekt uten problem. Skal selv montere samme trykkplate så er interessert i å høre mer om dette.

tarb3rg
17/07/13, 20:49
Ja men de må da vere noen som sitter å ruger på desse målene en plass vell !?

ClassicTurbo
17/07/13, 21:08
Spørsmålet er vel om dette er noe som har blitt gjort eller om det bare er for å ha noe å skylde på? Har ikke hatt av girkassen min enda, men er den opplagret i dobbeltmasse svinghjulet?

V90
17/07/13, 21:26
Hva med denne?

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/urtampningslager-langa-lagret-.html

Jonas Soldal
17/07/13, 21:26
M90 er ikke opplagret på dobbeltmassesvinghjulet heller.
Om du ser på dobbeltmasse clutchpakken ser du at lamellen ikke har avfjæring. Avfjæringa skjer i svinghjulet i stedenfor. M90 har dobbel opplagring i forkant på kassen for å slippe unna opplagringen i svinghjulet. Kjører du med enkeltmasse bør du kjøre med avfjæret lamell for å unngå kast i girkasseakslingen. Så denne opplagrings tappen har nok en større misjon for de som ikke har avfjæring på lamellen :)

tarb3rg
17/07/13, 21:27
Det som er problemet, den er ikke lagra noen annen plass en i front og bak ende av kassa... Akslingdelen som stikker ut fra kassa er ikke lagret på noen måte. Derfor er det ønskelig å få lagret den i veiva også.

Jonas Soldal
17/07/13, 21:28
Hva med denne?

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/urtampningslager-langa-lagret-.html

Dette er nok en forlenging av utløser lageret. Ikke opplagringen til girkasse akselen.

tarb3rg
17/07/13, 21:32
Stemmer! Derfor trenger jeg mål på denne slik jeg kan få den laget...

ClassicTurbo
17/07/13, 21:44
Stemmer! Derfor trenger jeg mål på denne slik jeg kan få den laget...

Er jo bare å måle da?

tarb3rg
17/07/13, 21:47
Legge meg under bilen, skru på kassa å måle avstanden mener du?

Joakim-G_R
17/07/13, 22:29
evt spenne et rettholt over m90n og måle, og det samme på en M47. måler man jo forskjellen på lengden.

Jeg har en kompis som hadde slik hylse, fungerte bra det. Men han solgte den sammen med M90n sin.

tarb3rg
17/07/13, 22:36
For låne meg en m47 å måle litt da.... Takker for ideen! Skal legge inn målet når jeg har funnet det ut;)

Joakim-G_R
23/07/13, 15:30
Vet ikke om du klarer tyde disse hieroglyfene.
Hylsa må inn før du monterer lamellen.http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1597.jpg

Skl iallefall være riktig iflg mine målinger. Kan være lurt å kanskje gå noe ned på toleransene på lengden for å ikke få aksiale påkjenninger :)

ClassicTurbo
23/07/13, 16:21
Skjønner ikke helt hvorfor en skal trenge dette når akslingen ikke er lagret opp på dobbeltmasse svinghjulet heller?

Joakim-G_R
23/07/13, 16:53
Skjønner ikke hvorfor man ikke kjører med M47, fungerer jo helt fint med 230A motor det og?

ClassicTurbo
24/07/13, 08:51
Fordi det ikke er samme motor, men funker fint med M47(av nyere type) kjørte med det i flere år på forrige turbomotoren ;-) 230 turbo med gammel haltec sprut og 1,1bar 200+++hk

Det jeg mener er at det er merkelig at det advares mot å kjøre med enkeltmasse svinghjul uten hylse, skulle da være like belastende om en bruker dobbeltmasse svinghjul som ikke er opplagret?

Joakim-G_R
24/07/13, 09:05
M47 er notorisk for å ikke tåle noenting - jeg har selv vært med og knekt flere både M47 og M45. Poenget mitt var at det holder orginalt, men det holder ikke når man begynner å tukte ting og presse grensene. Folk knekker M90er også, men så er det noen igjen som får de til å holde.

Og slik er det når man bygger om fra dobbel til enkelmasse, man bygger om fra orginalt, trimmer motor og forventer at alt skal holde - og for noen så holder det, for andre ikke. Da gjør det ingenting å være litt "føre var" og dreie denne hylsa, slik at man iallefall hsr flere odds på sin side.

ClassicTurbo
24/07/13, 14:53
Greit nok det at man vil forsterke, men ser ikke noe grunn til at det skulle bli noe værre med enkeltmasse svinghjul som er det eneste pedersens advarer mot.

Joakim-G_R
24/07/13, 15:28
De advarer mot å bytte fra dobbelt til enkeltmasse med forsterket trykkplate.

Antar det er fordi avfjæringen skjer i lamellen og ikke svinghjulet.

Jonas Soldal
24/07/13, 16:26
Da jeg snakket med de på Pedersens ang dette så var de i all hovudsak skeptisk til uavfjæret lameller (sinter ol.) Å kjøre med avfjæret lamell er helt optimalt det. Har dette selv og har mange kompiser og bekjente som bruker TP763 og avfjæret organisk lamell. Du må virkelig anstrene clutchfoten om du klarer og ta livet av trykkplaten. Det dere virkelig bør sjekke er om at opplagringen ikke er sliten på kassen når det blir montert. Bruker du bilen med bare bittelitt omhu og tar deg litt tid til og gire så holder både trykkplata og 3 gearet på m90en i tillegg.

ClassicTurbo
24/07/13, 16:40
Er det jeg og mener, at med en avfjæret trykkplate så skulle det ikke være noe mer belastning. Sinter uten avfjæring blir noe annet.
Men som bilde i forrige tråden til tarb3rg viste var det jo tydelig at det hadde vært varmgang og mer trolig at dette tok knekken på trykkplaten enn at trykkplaten knakk først og så ble det varmgang.
Men for all del sikkert bra med en slik hylse, men hjelper ingenting om det slurer og varmen tar knekken på den.

Joakim-G_R
24/07/13, 17:45
Vi kan ikke med sikkerhet si at plata knakk først, ettersom clutchen hans ble rar, også slura. Jeg vil sette en knapp på at trykkplata knakk, den føltes rar og begynte og slure, som da overoppheta trykkplata.

Joakim-G_R
24/07/13, 19:10
Laga meg en tegning jeg, enklere å forstå :)

https://www.dropbox.com/s/gg6rt4fq4p9je90/M90%20mellom%20girkasse-veivlager%20bunn2.jpg

turbohaugen
26/07/13, 20:52
Når man monterer sinterclutch i volvo svinghjulet skal egentlig trykkplata chimses ut grunnet at sinterlamelen er tykkere enn orginal lammel, kan jo ha no med varmgang på trykkplate vis det er brukt sinter uten å chimse ;) jeg har selv brukt sinter uten å chimse men har angra et par ganger etterpå da jeg veit det egentlig skal gjøres ;)

eab
27/07/13, 20:47
Jeg har ikke shimsa ut trykkplata, men kjører med 6puck sinterlamell som er tykkere enn vanlig organsik lamell. Spennet i trykkplata var størst når den ble montert uten shims fant vi ut...

Ikke hatt noen problemer med verken det eller å kjøre m90 og enkeltmasse uten denne (unødvendige) hylsa.