PDA

Vis full versjon : "skjult" turbotrykksmåler etc



Tore
27/05/10, 06:45
Etter å ha lest prosjekktråden til Per Turbo (http://forum.vccn.no/showthread.php?t=19&page=22) der han har montert en Scan Gauge II (http://www.ipdusa.com/product.asp?strParents=&CAT_ID=0&P_ID=2536&strPageHistory=search&numSearchStartRecord=1) som leser ut verdier på OBD2-porten og presenterer det på et display har jeg lett litt og funnet tilsvarende løsninger som også også kan presentere turbotykket. Min bil har jo ikke turbotrykket tilgjengelig på OBD2 porten og jeg liker fint lite ting som ser skikkelig ettermontert ut...

Fant først Greddy Informeter Touch (http://www.greddy.com/products/electronics/informeter/) som i tillegg til å lese ut av OBD2-porten også kan ha eksterne sensorer. Har ikke funnet ut om denne er kompatibel med protokollen Volvo bruker, det kan i følge spec virke som at denne stort sett er laget for "japse-racere". Den inbefatter også ett display så det vil uansett ikke kunne monteres "usynlig", men dimmensjoner (liten tykkelse) samt gadget-faktoren gjør at den likevel kunne blitt "lovlig" å ha i bil.

Har så funnet HKS Camp2 (http://www.hksusa.com/info/?id=3474) som ser enda bedre ut; samme mulighetene som Greddy'n over, men i stede for eget display har den RCA video ut slik at den kan kobles opp mot min 2-dins radio/video/navigasjons-spiller og presenteres der.

Ulempen med siste er at jeg må velge video inn når jeg skal bruke "instrumentene", hvilket da "kobler bort" muligheten for radio, navigasjon, film etc, men dette er neppe noe problem da instrumentene ikke er særlig interessante på "søndagstur" med samboer, barn og musikk på tur...

Grunnen til at jeg ønsker å ha denne informasjonen er primært at jeg i vinter hadde noe fjusking fra motoren når det var kaldt - og ulike muligheter ble diskutert, blandt annet at kald luft er tettere og sammen med forhøyet turbotrykk kunne ført til mager blanding kunne føre til kutt. Med ett slikt "instrument" vil jeg få full oversikt over alle parametre på en grei og ryddig måte, samtidig som det selvsagt pirrer litt i gadget-lysten :-) Muligheten for å henge på en PC og et interface ala ELM327 er selvsagt billigere, og den har jeg, men en slik løsning er bare provisorisk der og da og ikke særlig praktisk for en kjapp sjekk av "systemet" når man er ute å kjører.

Er det noen andre som har andre alternativer til "morsom" løsning av "problemet"

Tore
17/01/11, 19:31
Må da være noen som har testet noe slikt tidligere? Kilroy!?: Hva slags instrumentsaker er det du har til venstre for rattet i R'en som jeg har sett på noen gamle bilder på garaget.se?

OlavS.
14/09/11, 17:31
blåser nytt liv i denne, jeg kunne gjerne tenkt med en skjerm med flere parametere på, istedet for alle de analoge som tar så stor plass, og ser overkill ut.
den GREDDY skjermen ser jeg mest for meg, men noen som kan tyde om den takler volvo protokoll

mrstfu
14/09/11, 20:21
Hva som har blitt prøvd ut i mellomtiden vet jeg ikke, men jeg må si jeg er litt fan av OBD2dingsen til Iphone/Ipod Touch. Får opp et hav av parametre, men om du kan kaste inn turbotrykk i den, tviler jeg på, siden OBD2 ikke leverer turbotrykksdata, som du sier....

Tore
14/09/11, 21:28
Nettopp det som er problemet. Har en bluetooth ELM327 som sender data til android-telefonen min men turbotrykket uteblir siden det ikke er med i signaleringen. Alternativene jeg nevner i 1. innlegg har OBD2 livedata og mulighet for ekstra sensorer som turbotrykk. Er det noen som vet om disse funker med OBD2 i volvo'ene?

OlavS.
14/09/11, 22:19
Nettopp det som er problemet. Har en bluetooth ELM327 som sender data til android-telefonen min men turbotrykket uteblir siden det ikke er med i signaleringen. Alternativene jeg nevner i 1. innlegg har OBD2 livedata og mulighet for ekstra sensorer som turbotrykk. Er det noen som vet om disse funker med OBD2 i volvo'ene?

om den GReddy saken funker på volvo protokoll, så kan jeg lage til ekstern trykkføler til den, så det ordner seg.hvilke data kan man få gjennom OBD2 kontakta egentlig?

mrstfu
14/09/11, 22:27
uansett er vel ikke dette det mest brukte apparatet i Norge, kanskje legge inn en post på swedespeed eller noe kan hjelpe?

OlavS.
03/10/11, 16:47
ifølge Greddy sine sider så står ikke volvo på comatible list, så ser mørkt ut for oss.

Tore
03/10/11, 19:31
Tror likevel ikke det betyr allverden, men min bil har uansett ikke turbotrykk på OBDII så jeg må inn med ekstra føler, men de leverer det også...

OlavS.
04/10/11, 09:38
har gått å vurdert den måleren lenge, men tror ikke det blir noe av det, når GREDDY mener den ikke passer.mulig om jeg finner en billig på ebay, som jeg kan selge videre.