PDA

Vis full versjon : bytte simringer på kammer til B5254T. HASTER!



kompi
15/07/13, 17:57
hei.
skal bytte simringer på kammene på min B5254t motor, er til en 99 V70 XC.

når jeg skal bytte dem så må jeg av med dreva til kammene, men det er ikke noe spor som dem skal sitte i sånn at dem kommer på samme plassen igjen.
jeg dreit meg ut når jeg skulle ha dem av, å merka dem ikke. fordi jeg tenkte at dem hadde et spor sånn at dem kommer påplass der dem skal igjen?

har dere noen ideer?

MvH kompi

kompi
15/07/13, 19:31
det er kun eksos kammen som jeg har problemer med, innsugs kammen merka jeg.
hvem ventiler skal være oppe når dreve skal stå på merke sitt? skal merket på den "koppen" som er bak på kammen stå rett ovafor sensoren da? er den en slags fordeler?

850GLTsilver
16/07/13, 14:32
Da må du starte fra starten ja.
Grunnoppsett der skriften på enden av kammene skal stå opp/ned for innsuget, og rettvendt for eksos.
Kamdrevene skal da monteres slik at merkene på de står omtrent der de skal være i forhold til merkingen på plasten på kamreimdekselet.
Innjusteringen av kammene må også gjøres mens du har låst veivakselen med det volvoverktøyet som dyttes inn i blokka der det sitter en slik blindplugg rett bak starteren.
Er sjelden feil at drevene havner sånn omtrent midt i "justeringsområdet" når du setter de fast.
Husk det er forskjell på innsuget og eksosens kamdrev.

kompi
17/07/13, 21:34
skjønte ikke helt den "opp/ned for innsug, og rettvendt for eksos"
du kunne ikke forklart på en annen måte?

jeg trur jeg forresten har ordna det nå, skriften på kammene står nedover å da er syl.1 lukket

kompi
20/07/13, 16:46
ingen som vet hva grunnstillingen er?

kompi
20/07/13, 20:29
har finni det ut. men da er det et annet problem igjen:)
jeg har sånn variabel eksos greier. dette er da på eksos sia, har sett i haynes boka men det er det bare på innsug sia?

hvor mye nm skal det dras til på senter bolten på eksosen, satt som fjell når jeg skrudde den av. å i haynes boka står det "kamaxeldrevets bultar 20nm" det kan jo ikke stemme det?. står også "kamremmens overføringsremskiva 25nm" er bare 5nm mer men ikke nok til at det skal sitte så jæveligt,

850GLTsilver
21/07/13, 18:45
har finni det ut. men da er det et annet problem igjen:)
jeg har sånn variabel eksos greier. dette er da på eksos sia, har sett i haynes boka men det er det bare på innsug sia?

hvor mye nm skal det dras til på senter bolten på eksosen, satt som fjell når jeg skrudde den av. å i haynes boka står det "kamaxeldrevets bultar 20nm" det kan jo ikke stemme det?. står også "kamremmens overføringsremskiva 25nm" er bare 5nm mer men ikke nok til at det skal sitte så jæveligt,

VVT på eksos? Legg inn et bilde er du snill.

Boltene på kamdrevene skal strammes til 20Nm ja.
Overføringsremskiva skal strammes 24Nm.

Dette er fra Volvos egen motorrenoveringsmanual.

kompi
21/07/13, 21:26
Hva er overføringsremskiva?
Den senter skruen kan da ikke være 20nm, greide ikke ta den med muttertrekker

kompi
21/07/13, 21:53
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1517.jpg

er den skruen inni der som satt noe så jeveligt.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/1518.jpg

850GLTsilver
22/07/13, 07:06
Sorry. VVT er selvfølgelig på eksosen ja. Skjønner ikke helt hvor jeg var.

Om den bolten satt så dønn, så har den enten satt seg skikkelig, eller blitt dratt til med feil moment. 20nM er hva de der skal ha.
Overføringsreimskiva er den som sitter omtrent rett under innsugskammen. "Idler pulley" er den engelske benevbningen. Det er det hjulet som sitter på en trekantet metallplate.
Bolten på reimstrammerhjulet skal trekkes til med 40Nm, og boltene på selve strammeren med 24Nm.

Før man monterer kamdrevene skal man sette på det øvre kamremdekselet, så man får stilt inn markeringene på kamdrevene korrekt i forhold til de to hakkene på kamremdekselet.
Hullene i kamdrevene (Disse avlange) skal sentreres om boltene du skrur fast i de.
Av en eller annen grunn skal man først kun montere to i hvert kamdrev, Kun så de er i kontakt med drevet.
I følge bildene så er det de to bakre på eksoskammen, og de to fremste på innsugskammen.
Først etter at kamremmen er lagt på plass skal den tredje bolten monteres, og alle trekkes til med 20Nm.

kompi
23/07/13, 14:34
vet ikke helt hvor du leser åssen moment som skal hvor, var hos Volvo i dag å fikk en bunke med ark. der står det at senterskruen skal trekkes til med 120nm ikk 20nm.
kan legge ut resten av momentene senere i dag

850GLTsilver
23/07/13, 16:34
Har alt av momenter og greier her. Hver en bolt i hele motoren.

Senterskruen? Den på veiva da eller? Den mutteren skal trekkes til med 180Nm.
Er ingen senterskrue på kammene.

Alle moment-anvisningene kommer fra Volvos Servicemanual for Reconditioning of Engines: B5202, B5204, B5234, B5252, B5254.
Technical Paper No 2102201

Forøvrig så virker 120Nm relativt mye på enhver 6mm Bolt. OM det nå skulle være den senterbolten i VVT du snakker om da.

R.G
23/07/13, 17:47
Har alt av momenter og greier her. Hver en bolt i hele motoren.

Senterskruen? Den på veiva da eller? Den mutteren skal trekkes til med 180Nm.
Er ingen senterskrue på kammene.

Alle moment-anvisningene kommer fra Volvos Servicemanual for Reconditioning of Engines: B5202, B5204, B5234, B5252, B5254.
Technical Paper No 2102201

Forøvrig så virker 120Nm relativt mye på enhver 6mm Bolt. OM det nå skulle være den senterbolten i VVT du snakker om da.

senterbolten i vvt på kammen skal noe mere enn 20nm ja. er ikke 6mm bolt

850GLTsilver
23/07/13, 18:33
Har dessverre ikke VVT i min manual.

kompi
23/07/13, 20:38
det er en 10mm bolt? har torx 55 hode, som er i senter av vvt drevet

kompi
30/07/13, 21:31
da har jeg endelig fått start på bilen, men den fjusker som et uvær å ryker som f.....n.
bilen går fint på tomgang, rundt 800, har liggi der før. men når jeg skal kjøre så ryker den noe helt vanvittig å når jeg gir gass så kjenner det ut som at den "slurrer" på tenninga (IKKE CLUTCHEN)
kan hende jeg har satt kammen en tann feil, men det er jo ikke mulig fordi jeg får den bare en halv tann over.

noen ideer?

R.G
30/07/13, 22:43
da har jeg endelig fått start på bilen, men den fjusker som et uvær å ryker som f.....n.
bilen går fint på tomgang, rundt 800, har liggi der før. men når jeg skal kjøre så ryker den noe helt vanvittig å når jeg gir gass så kjenner det ut som at den "slurrer" på tenninga (IKKE CLUTCHEN)
kan hende jeg har satt kammen en tann feil, men det er jo ikke mulig fordi jeg får den bare en halv tann over.

noen ideer?

vvt drevet kan ha blitt satt litt feil. selve senterdelen tenker jeg på, den du spurte om moment på grove bolten.

tima kammer med rett i følge kløvsporet i enden på dem?

kompi
30/07/13, 22:46
Jeg satte merkene rett iforhold til værandre ja

Robert H.
30/07/13, 23:02
Jeg satte merkene rett iforhold til værandre ja

De i enden av kammene på motsatt side av kamdrevene?

kompi
30/07/13, 23:19
Ja, brukte bare en flat rett plate som jeg kappa til sånn at jeg fikk begge spora vannrett

R.G
31/07/13, 09:08
vet ikke om er ett dumt spørsmål men, du har ikke satt ene kammen 180gr feil?

ser på bilde opppå her så der står innsugskam rett i hvert fall. ¨

men om du kappe en plate og brukte på kammene, da kan du fortsatt satt eksoskammen 180gr.

pga sporet på eksoskammen og innsugskannen flukter ikke med hverandre.¨
sporet på ene kammen vil være vannrett over senter på kammen, og på andre kammen vil det være vannrett under

850GLTsilver
31/07/13, 11:28
vet ikke om er ett dumt spørsmål men, du har ikke satt ene kammen 180gr feil?

ser på bilde opppå her så der står innsugskam rett i hvert fall. ¨

men om du kappe en plate og brukte på kammene, da kan du fortsatt satt eksoskammen 180gr.

pga sporet på eksoskammen og innsugskannen flukter ikke med hverandre.¨
sporet på ene kammen vil være vannrett over senter på kammen, og på andre kammen vil det være vannrett under

Du tenker på sporet i kammene på girkasseenden ja?
De er vel noe assymetriske, og skal vel ligge på samme side av senterlinja, om jeg ikke husker feil. (Må ut og sjekke et par kammer jeg har liggende her)
Nevnte det tidligere i tråden at teksten i den enden skulle stå "omvendt" i forhold til hverandre?(Var ikke sikker da heller.)
Går og sjekker med det samme.

Se der ja.
Etter en liten dobbesjekk her så skal kammene monteres slik at teksten på enden av eksoskammen skal stå "rettvendt" og på innsugskammen skal teksten stå opp/ned.
Virker egentlig ikke logisk, i og med at sporene i enden da er i overkant av senter for innsugskammen og i nederkant av senter for eksoskammen.

Akkurat som du beskriver R.G

kompi
31/07/13, 11:51
Jeg monterte det sånn at skriften på innsugskam stod ned mot girkassa å på eksos står skrifta opp mot topp/panser

850GLTsilver
31/07/13, 11:54
Virker som om det i alle fall er korrekt.

Sørget du for at kammenes spor var 100% parallelle?
"Hjemmelagede" kamlåsverktøy har en tendens til å heller la kammene bli stående litt skjevt mot hverandre i og med at sporene ikke sitter på "logisk" måte. (Din referanse om en halv tann feil på kamremmen.)