PDA

Vis full versjon : Automat kasse igjen.....V70 D3 2011



Mr. RAH
14/07/13, 08:07
Hei,

Er på ferie i danmark for tiden, har hatt problemer med gearkassen i V70en tidligere med sluring har vært hos Frydenbø 3 ganger(vet de skal slure litt men dette er i overkant altså.), men plutselig forsvant reversen mens jeg rygget, akkurat som den sto i nøytral, prøvde flere ganger å få den i revers uten hell, fungerte fint i D så etter en stund så fungerte reversen igjen.

Noen som vet hva som kan være årsaken til dette? Har lite lyst å stå en eller an plass her nede uten revers....liker ikke slike feil som bare forsvinner igjen, da det ikke er så lett og dokumentere over for verksted.

Har fått ny software på kassen 2 ganger med kalibrering og ''opptrening'', ba dem også sjekke oljen sist gang den var inne på service og fikk ny software igjen, men tviler på at det ble gjort, var så mye annet at jeg glemte og spørre om det ble gjort.

gswede
14/07/13, 14:35
Du bør få sjekket oljenivået i det minste.

RoarT5R
18/07/13, 20:12
Slik var min automatkasse også. 2008 V70 D5. hadde maskinskade på Volvia forsikring, slik at den ble byttet på maskinskadeforsikringa, hos kverneland bil.

Mr. RAH
19/07/13, 08:52
Tok du bare kontakt med forsikringen da eller? hvordan gikk du fram for å få dette gjennom dem? - har volvia jeg også ser du, og volvo her jeg bor er litt vanskelig og forstå seg på ser du, er en krangel og kamp uansett. De nekter for at det er noe galt med den - skal være sånn ingen feil koder.....å sjekke olje nivå var visst ikke bare bare på denne måtte kjøpe 1liter olje til 800kr for å sjekke nivå pluss arbeidspenger(dette er 4gangen jeg er inne for gearkassen og har sagt det til dem alle gangene at jeg vill at de skal sjekke oljen på gearkassen, å nå som garantien gikk av bilen da er de plutselig villig til og gjøre det), jeg måtte har verkstedstime for dette for bilen måtte være kald før de sjekket. Så jeg må få fatt i noe info hvordan dette gjøres på disse kassene så skal jeg sjekke det selv.

Slurer og koser seg hele veien istenden for å gire - må nesten helt i gulvet med pedalen for at den skal slutte og gå ned ett gear - men når reversen sluttet og virke da får jeg litt angst for at den skal slutte og virke helt....

gswede
19/07/13, 17:51
Om problemet er dokumentert forsøkt rettet uten at problemet ble løst, innen utgang av reklamasjonstid/garantitid. Skal saken fremdeles være beskyttet under garantibestemmelser.
Kjør hardt mot hardt. Evnt hyr en advokat i saken. Noen tusenlapper kan det koste men dog langt mindre enn hva bytte av en girkasse koster.

Mr. RAH
20/07/13, 07:14
Har vert inne 3 ganger i garanti tiden og denne siste var akkurat ut forbi så totalt 4 ganger, alle gangene har de bare lest ut feilkoder og finner ingenting, lastet ny programvare + kalibrering/trening av gearkassen, de har aldri sjekket noe annet. Har holdt på nå i 6-7mnd nå med dette og det er bare det samme hele veien.

Det rare er at jeg var på service 27.05.13(rett før garantien gikk av)da skulle de sjekke automaten også, når jeg bestillte service timen så sto jeg bak med han som la inn dette på dataen og sammen med service ble det lagt inn at de skulle sjekke olje nivå på automat samt ta en oljeprøve av den, nå finner de ingenting av dette i papirene sine og jeg er 100% sikker på at dette var lagt inn siden jeg sto og så på når de skrev det inn. Det er bare vekk....fikk ny programvare og kalibrerig ingenting annet.

Er så inni helvete lei av og krangle me dem, hver gang jeg er inne så må jeg krangle, til slutt så vil ikke verksmester snakke med meg, står med ryggen til og gir infoen som jeg skal ha til dem i kundemottak for og slippe og snakke med meg, men jeg krangler når jeg ikke får ett svar det er bare ''rundt grøten'' hele veien.

Stig-Arne
20/07/13, 08:34
Gi deg f. i verksmester
Ta kontakt direkte med Volvo Norge og forklar situasjonen, den kassa burde jo vært byttet for lenge siden, da de tydeligvis ikke klarer å finne ut hva som er galt.

gswede
20/07/13, 17:03
+ 1 Stig Arne

evnt legg ut hele historien på facebook siden til Bilia norge. Da blir det som regel fortgang i sakene. Det har jeg med hell gjort i tilsvarende situasjon.
Tok 2 timer før de ringte kjerringa (var selv på jobb) fra Volvo og la seg langflate.

Morgis
20/07/13, 17:39
er er det bare å kjøre hardt mot hardt ja.
Helt klart en reklamasjon / garanti, og etter 3.forsøk på utbedrelse burde Volvo norge vært koblet inn.
Det er ikke slikt rykte volvo ønsker å ha på prestisje bilene sine.

Barmo
24/07/13, 19:40
Ikke glem at man har 5 års reklamasjon på bilen fra da DU kjøpte den fra en forhandler, selv om det er snakk om en bruktbil. NAF opplyste meg om at det var 5 års reklamasjon. Har akkurat vært gjennom en sak som tok 2 år med verkstedbesøk før vi kom til enighet om saken (via Forbrukerrådet). Bilen var 3 år på kjøps tidspunktet og 6 år idag. Send de et brev hvor du henviser til forbrukerkjøpsloven og krever at dette behandles som en reklamasjon. Hvis det er dårlig med respons på dette, send saken til Forbrukerrådet med all dokumentasjon du kan finne.

Lykke til.

Kjører nå en -12 V60 D2 VOR.

Barmo

Stig-Arne
25/07/13, 11:21
i og med at det er en 2011 modell, og jeg går utifra at det er en norsk solgt bil, så er det 5 års garanti, og da bør man ikke ha slike problemer som dette over så lang tid

RoarT5R
03/08/13, 08:09
Heisan, har vert på ferietur. Derfor sent svar.
Første gangen jeg oppdaget det tok jeg inn bilen på verksted lokalt og leste ut feilkoder og slettet. Fant ut like etter på at jeg hadde maskinskade på forsikringen. Tok derfor kontakt med Kverneland Trondheim. fikk time for diagnose. men fra jeg fikk slettet feilkoder til timen på kverneland hadde ikke kassa noe feil. Derfor under feilsøk 1 gang hos kvernaland fant de ikke noe galt... Reiste hjem med ny adapsjon og en girkasse som virket ok.
Etter en par uker starter det på nytt igjen.. mister framdrift både på D og R.
Ringer da forsikringa mi som oppretter ett skadenummer, ringer og bestiler time for ny feilsøk (og da ligger feilkoder lagret i bilen)
Ved innlevering av bil så oppgir jeg skadenummer og kverneland og volvia har dialog på evt skadeoppgjør.
Får godkjent bytte av kasse, der jeg må betale 30% av rep.kostnader ettersom min bil har gått 195.000 km
Får byttet kasse, fratrekk på 2500 kr ettersom jeg ikke tar ut leiebil. Derfor blir summen jeg må betale 17000 kr.
Så nå har bilen ny kasse og kjenner i etterkant at gammel kassa var nok aldri helt ok fra jeg kjøpte bilen. Girer mykt og fint :)

Tok du bare kontakt med forsikringen da eller? hvordan gikk du fram for å få dette gjennom dem? - har volvia jeg også ser du, og volvo her jeg bor er litt vanskelig og forstå seg på ser du, er en krangel og kamp uansett. De nekter for at det er noe galt med den - skal være sånn ingen feil koder.....å sjekke olje nivå var visst ikke bare bare på denne måtte kjøpe 1liter olje til 800kr for å sjekke nivå pluss arbeidspenger(dette er 4gangen jeg er inne for gearkassen og har sagt det til dem alle gangene at jeg vill at de skal sjekke oljen på gearkassen, å nå som garantien gikk av bilen da er de plutselig villig til og gjøre det), jeg måtte har verkstedstime for dette for bilen måtte være kald før de sjekket. Så jeg må få fatt i noe info hvordan dette gjøres på disse kassene så skal jeg sjekke det selv.

Slurer og koser seg hele veien istenden for å gire - må nesten helt i gulvet med pedalen for at den skal slutte og gå ned ett gear - men når reversen sluttet og virke da får jeg litt angst for at den skal slutte og virke helt....