PDA

Vis full versjon : Gunnar hagerud



WEBER
13/07/13, 18:13
Hei er det noen som vet hva Gunnar Hagerud gjorde med motorene han trimmet faren min hadde en b20 sport som han hadde bygd i sin 242 den kjørte ifra golf gti 1800.

Så jeg ser etter specsa på de motorene.

Tinnsoldaten
13/07/13, 19:09
Jeg har en Hagerud B20. Den er stroka til 92mm og borra til 93mm, sitter B18 stålstaker og Ford V6 stempler i den. Toppen er tilsynelatende lett porta, har ikke hatt den av. 2500 ccm på en prikk, skal visst være et enormt bunndrag i den. Har ikke prøvekjørt den selv enda, men hadde gleden av å bli grundig frakjørt av den en gang tidlig på 2000-tallet. Da stod den i en 145 Express.

Her er det jeg vet om specs på min motor, klipp og lim fra "Sugemotortråden":

6-bolta B20 bygd av Gunnar Hagerud
93mm borring og 92mm slag = 2500ccm
Stempler fra Ford 2,8 V6, stålråder (?) fra B18
Avbalansert veivparti og stempler/råder
K-kam med ståldrev, titan støtstenger.
Lett porta E-topp med std. ventiler
Sprut fra 360GLT med BMW 3,5 luftmengdemåler
Bremset til ca 170hk.
Grenrør fra KG og 2,5" anlegg.
Pipercross luftfilter type stort.

Sprutet er nok kommet på i ettertid, har egentlig mest lyst å bygge om til gassere.

Tinnsoldaten
13/07/13, 19:35
Har søkt litt på nettet etter informasjon om Gunnar. Etter det jeg har funnet ut, ble han født i 1920, så hvis han fremdeles er i live, er han en voksen mann. Navnet hans dukker opp på toppen av masse resultatlister fra rallyløp på 60-tallet, sammen med Trond Schea og Per Svein Iglebæk, bl.a. Han bygget motorer for mange rallykjørere, bl.a. Ola Rustad (far til Tommy). Ellers er det lite informasjon å finne om motorene hans, men de skal ha vært svært ettertraktet.

WEBER
13/07/13, 21:55
Gunnar Hagerud er desverre ikke blant oss lenger

WEBER
13/07/13, 22:10
Jeg skal bruke su gassere kan jeg da bruke e topp?

Tinnsoldaten
14/07/13, 04:34
Jada, null stress det. Må bare plugge dysehullene med høvelige frostplugger, mynter eller lignende.
Mener å huske at noe slags frostplugger fra Ford passer. Bortsett fra dysehullene er E-toppen lik andre B20-topper, men den er litt lavere = høyere komp.

Joakim-G_R
14/07/13, 09:08
Jada, null stress det. Må bare plugge dysehullene med høvelige frostplugger, mynter eller lignende.
Mener å huske at noe slags frostplugger fra Ford passer. Bortsett fra dysehullene er E-toppen lik andre B20-topper, men den er litt lavere = høyere komp.

KM-Cams mener jeg har riktige frostplugger. :)

Batland
14/07/13, 10:40
Ellers er det lite informasjon å finne om motorene hans, men de skal ha vært svært ettertraktet.
Volvomotorene har for liten slaglengde originalt så når man stroker så mye som er nevnt her, så øker dreiemomentet og responsen "enormt".

Tydeligvis en flink mann denne Gunnar. :D

WEBER
14/07/13, 22:20
Gunnar fikk 18 hester mer ut av volvo sine motorer enn de klarte selv.
Volvo kjøpte til og med en hagerud motor for og se hva han hadde gjort med den.
ikke motorrelatert En gang var han ute å kjørte så ertet han på seg politiet for han ikke brukte bremsene men han brukte brekket politiet fulgte etter ham fra kongsvinger til kløfta der ble han stoppet de sa han skulle få bot fordi bremselyset ikke virket da tråkket han på bremsen og sa mener du dette lyset?