PDA

Vis full versjon : Varsellampe: Motorelektronikk feil



JK91
12/07/13, 19:37
Hei.
Var på Vianor en tur i dag for å bytte dekk + hjulstillingskontroll. Tenningslåsen er defekt ved at den ikke returnerer fra posisjon 3, til posisjon 2. Dette forklarte jeg til mekanikeren, og han ga tegn på at dette var i orden. Så han satte seg i bilen, og startet...men dro ikke tenningslåsen tilbake til posisjon 2 allikevel..og kjørte en test-tur på rundt 5 min med starteren inne mer eller mindre hele turen.....
Resulterte i at han neste stakkaren, som skulle bytte dekkene etter hjulstillingskontrollen, ikke fikk starta. Skjedde ingenting når man prøvde å vri nøkkelen i fra posisjon 2 til 3. Ikke et eneste klikk kom... Bilen startet lett som bare det på gir, men lampa for motorelektronikk feil har begynt å lyse.
Etter å ha kjørt bilen hjem (ca 3,5 mil) prøvde jeg å stoppe, forså å starte igjen. Denne gangen klikka det såvidt framme i motorrommet. Regner med at det er starteren som har tatt kvelden??

Spørsmålet mitt er da: Lyser motorelektronikk lampa når det er noe feil på starteren, eller er det noe annet som kan ha skjedd som gjør at lampa lyser?

Gjelder en 850 95- 2.5l 20v

ps: dårlig til å forklare...så må bare spørre om noe her virker uklart! :)

850GLTsilver
12/07/13, 21:11
Ikke for feil på selve starteren nei, men feil på tenningslåsen kan godt lage slikt.
Uansett så er det et sjakktrekk å få lest ut feilkoder først. Alltid lese de først.
Dernest kan man begynne å leite feil.

Tenningslås/bryter bør nesten byttes på rein rutine på disse vognene nå. Er en slitedel,
og bytter man bryteren FØR den lager trøbbel, så sparer man seg gjerne for en masse: Trøbbel.
Er forøvrig en relativt enkel sak å skifte.

Heller fortsatt til at det er tenningsbryteren som lager mest tull her. Kan klikke der fremme uten at starteren faktisk får "nok juice" til å trekke til på en defekt tenningsbryter.

JK91
13/07/13, 19:56
Takker for godt svar! :)
Kommer nok til å undersøke tenningslåsen. Regner med at det er el-komponenten bakerst på tenningslåsen du tenker på?