PDA

Vis full versjon : Fishing av automatkasse, hva er beste måten?



Haakonw
12/07/13, 17:48
Jeg har sett på den guds artikkelen om å flushe automatkassen og har noen spm om det

: disse koblingene som går innpå kjøleren, åssen skal jeg løsne disse? er det spesialverktøy av noe slag?

Jeg har også sett en annen guide, der det tappes først ut det du får ut av bunnpluggen, fyll på samme mengde igjennom peilepinnen, for så og ta av returen (den øverste slangen) og før den ned i spilloljedunk. den nederste er i en dunk med ny olje. kjør dette til ny olje er tom, eller fin rød atf olje kommer ut av returen. I mine øyne høres dette ut som den beste måten og flushe på. vil kassen greie å suge og spytte ut oljen likt?

Er det like delenummer på


O-ring: 6842413
Klips: 6842411
Tetningsring: 6842414

oppe og nedre slange?

Sagen
12/07/13, 20:19
Hei. Skal forklare etter beste evne her:

De koblingene på slangene er bare å bøye litt fra hverandre, så dra slangene rett ut av kjøleren. Du trenger bare ta ut den øvre, som er ut av girkassa. På denne bruker jeg en klar plastslange, så jeg har bedre kontroll på oljestrømmen. Plastslangen setter jeg ned i en kanne (har brukt tomme spylevæskekanner), og startet opp. Har alltid gjort dette på varm girkasse.. Veit ikke om det er et must, men føler det lurest.. Vanligvis har jeg fått ut ca 3-3,5 liter før det begynner å skumme/boble i slangen. Stopper motoren, fyller på tilsvarende mengde som er kjørt ut og starter igjen. Gjentar dette til jeg har kjørt igjennom 10-12 liter olje. Ny olje fyller jeg via peilepinnerøret. Bruker trakt og en slange som er litt trang over røret, slik at det blir minst mulig gris. Du ser når oljen du kjører ut skifter farge (blir mer rød). Da har du kjørt ut sånn ca nok, og fått frisk olje i kassa de. Har pleid å etterfylle litt mindre enn jeg har kjørt ut på den siste runden, så jeg ikke får for mye olje i kassa. Pleier da og kjøre varm, og sjekke nivået. Etterfyll om nødvendig. Har opplevd at klipsene som holde slangene på kjøleren kan bli litt slappe, så jeg har i de tilfellene bare satt på et strips, slik at de holder seg på plass.

Haakonw
13/07/13, 10:53
takk for svar sagen, så om jeg forstår det rett, virker disse klipsene som en klemring? jeg tenker å tappe det jeg får ut av tappepluggen, og rengjøre tappepluggen og fylle på tilsvarende mengde igjennom peilepinnen,

du bruker ikke å kjøpe ny o-ring tetningsring og klips? hva er egentlig forskjellem på o-ring og tettningsring? jeg antar da at klipset er den delen som sitter utenpå slangen.

Sagen
17/07/13, 08:30
Hei! Ja, klipsene er bare en klemring som låser slangen til radiatoren/kjøledelen. Det er litt fjærspenn i ringen, så det er viktig at du ikke vier den for mye ut, da den i tilfellet ikke klemmer godt nok/låser koblingen igjen. Jeg gjorde den feilen, derav stripset rundt for å være sikker. Om jeg ikke husker feil, så var det vel etter det jeg bytta klips og o-ringer. I denne sammenheng, så er vel o-ring og tetningsring det samme ville jeg tro.? Se også her: http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=8767

Edit: Ser det er to forskjellige part nummer på o-ring og tetningsringen.. sa det er to forskjellige deler..