PDA

Vis full versjon : Merkelig styring på XC90 ?



242Nasjonal
12/07/13, 11:31
Hei,

Har nettopp kjøpt en XC90, og så har jeg lagt merke til følgende :

Når jeg holder jevn sving i en lang, litt halvkrapp sving, så blir rattet plutselig lettere, så vanlig, så lettere, så vanlig etc. Dette forekommer mest i venstresvinger, men merker det også i høyresvinger. Det blir litt vanskelig å holde jevn sving.

Noen som har peiling på hva det kan være ? Har 3 mnd. garanti på bilen, så hadde vært greit å sjekket det ut nå.

gaupe
12/07/13, 12:16
Kva årsmodell er dette, variant? Kan vere dekka.

Torsen67
12/07/13, 13:24
Jeg har akkurat det samme på min V70. Mest i venstresving som du sier. Jeg har to teorier på dette. Enten dårlig bakre foringer i bærebrua, eller det staget med kryss i som går ifra styrestaget til styresnekka. Hvis du finner ut av dette, så hadde det vært supert med tilbakemelding.

242Nasjonal
12/07/13, 13:31
Dette er en 2004 med 163 hk diesel.

Bilen kommer nettopp fra Bilia, og jeg har kjøpt den igjen av en lokal bruktbilforhandler. Ville trodd Bilia hadde funnet noe sånt om de gikk igjennom den. ?

knetrom
12/07/13, 16:29
Sjekk om du har nok servoolje på, min bråkte faktisk i venstresvinger (V70) pga oljenivået var litt lavt og slangen tas ut på venstre side av reservoaret, slik at oljen renner vekk fra slangen i venstresvinger. Bilen var på service hos Frydenbø (Volvo) uten at de bemerket det rett før problemet kom.

MadAss
12/07/13, 19:46
Om problemet oppstår når du holder rattet i ro i en sving, og rattet har en slags pulserende kraft sideveis, er dette mest sannsynlig tannstangen. Ganske vanlig på P2 bilene.
Pulserende kraft i rattet er veldig ubehagelig å kjøre svinger med.

Om rattet går tung og deretter lett feks mens du står i ro, går mest sannsynlig nedre rattakslelkryss tregt. Da vil rattet være tung hver 180º.

Sent from my GT-I9100

242Nasjonal
19/07/13, 07:54
Takk for svar :) Bilen er på verksted i dag, så da får vi se :)

Torsen67
31/07/13, 07:19
Fant du ut av dette?