PDA

Vis full versjon : Har kjøpt meg V70, problem med nykking under jevnt gasspådrag. Hjeeeelp??



DaddyP
11/07/13, 23:07
Har nett våre å henta meg "ny" V70 2.0T Automat.
Merket at når eg ligger jevnt på turtall (ca 2000 omdreinger) i 90, så nykker bilen. Men når den går på tomgang så går den utrulig jevnt. Vart bytta lmm ved 81 000km, no har bilen gåt 174 000km. Er det nokon som har tips til ke som er galt?

Vatnehol
11/07/13, 23:37
luftmengdemåler og lamda i front. kjøpes billig fra www.fcpeuro.com
170k er også tiden for å bytte bensinfilter.

FroBe
12/07/13, 06:02
Hvilken årgang er dette?

Har du testet med cruisekontroll, nykker den like mye da?

Hvis du har Geartronic og legger den ned et gir til 4. gir, oppfører den seg likedan da?

DaddyP
12/07/13, 08:51
Da skal jeg først prøve å bytte bensinfilter:) Lmm og lambda er vel ganske dyrt?

DaddyP
12/07/13, 08:54
Den er registrert i 9.juni 2000, en arbeidskolega av meg sa att det vart rekna som ein 2001 mod. Stemmer det? Trudde det var når bilen var registrert i oktober at den blei 1 år "nyare" ?


Køyrte ein del med cruisekontroll heim i går, kan ikkje hugsa atte den nykket da:)

Er litt usikker om at dn oppfører seg slek i 4, men skal ut og prøve det etterpå:)

FroBe
12/07/13, 09:24
Dagens biler har ikke direkte forbindelse mellom gasspedal og gasspjeld, det går elektronisk med servomotor og sensorer. Alle Volvo 1999-2001 modeller har en type gasspjeld (ETM) som er feilkonstruert og har stor sannsynlighet for å bli dårlig og ryke. I USA ble garantien utvidet til 10 år på Magneti Marelli ETM etter en rettssak mot Volvo. Litt lesestoff her (http://forum.vccn.no/showthread.php?37951-Noen-som-har-erfaring-med-XeMODeX-modifisert-ETM) og her (http://home.comcast.net/~donwillson/index.html). En dårlig ETM vil sannsynligvis ikke gi feilkoder, men hvis cruisekontroll slutter å fungere er det en god indikasjon på feil. En skittent ETM kan også gi dårlig tomgang.

LMM og Lambda koster mange tusenlapper hver i Norge, men ofte bare en tusenlapp hver fra USA for originale deler. Det er mange som har fått problemer med uoriginale deler som bare virker noen uker...

Selv hadde jeg litt trøbbel med TCV (en solenoid i forbindelse med turbo). Den er plassert ved luftfilterboksen og har tre små slanger på. Hos meg var det ikke merkbare problemer på flat vei, men jeg opplevde ujevn gassing i bratte bakker uten at hastigheten trengte å være høy. Mer om dette i denne (http://forum.vccn.no/showthread.php?43377-Jagende-turtall-akselerasjon-i-motbakker-(2-4T-Automat-2001)) tråden. Jeg betalte nettopp kr 588 inkludert frakt (+ mva?) for ny TCV fra USA, skal bytte ut min uoriginale fra IPD da noen mener at denne ikke er optimal for Volvo.

DaddyP
12/07/13, 09:55
Men har ikkje problem med cruisekontrollen eller dårlig tomgang:/ eg veit att lmm vart bytt ved 80 000km, kan den da begynneog kødde seg etter 90k km?

DaddyP
12/07/13, 10:15
Var nett ute å testa bilen! Den nykker ikkje når eg har den i 4 gear. Hva kan feilen vere?

FroBe
12/07/13, 10:41
Hvis den ikke nykker i 90 km/t 4. gir så er det et turtalls/momentområde motoren sliter med når du har 90 km/t i 5. gir.
Da er det sannsynligvis ikke luftlekkasjer eller blandingsforholdet som er feil, men antagelig ETM eller TCV.

En gratis test er å plugge ut ledningen på TCV, motoren skal i teorien bli litt slappere da siden turbotrykket blir lavere.

DaddyP
12/07/13, 11:00
Hva er tcv og etm? Jrg var ute og testa en gan til, den nykker i 60kmt og 70kmt og 90 faktisk. Tok en køyretur på 22km. Mn i cruise i 70kmt i 4 så nykker den ikkje:/

FroBe
12/07/13, 11:30
Hva TCV og ETM er står omtalt i posten min for to timer siden.
En kjekk liste for Volvos forkortelser finner man her (http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=35797).

Litt mer om TCV finner man her (http://www.wothrline.com/Cars_engine/HW/tcv__turbo_control_valve.htm) og her (http://en.wikipedia.org/wiki/Boost_controller). Så vidt jeg forstår sender ECU (motorkontroll) korte strømpulser til TCV for å styre turbotrykket, det betyr at den må åpne og lukke ofte. Dermed kan man ofte føle/høre at den klaprer/rister under drift.

DaddyP
12/07/13, 15:24
koblet av strømmen på TCV`n no, da gjekk bilen dårligere. Men det nykket ikkje verken i 4gear eller i D :D Da må eg bestilla ein ny TCV. hvor bestiller eg det? kan eg bestilla det ¨på ebay`?:)

FroBe
12/07/13, 20:40
Det er mulig å finne TCV flere plasser, men jeg valgte eBay av ren lathet.
Søkte på delenummeret 9473212 og fant denne (http://www.ebay.com/itm/370663788566?item=370663788566&viewitem=&sspagename=ADME:L:OC:US:3160&vxp=mtr) til kr 588 inkludert frakt til Norge + sannsynligvis kr 280 i moms og gebyrer.

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/887.jpg

DaddyP
17/07/13, 15:50
Fikk pakke i posten i dag:D Delen var komt, sjølv om det sto forventet levering 25 juli til 5 august:D
Å ikkje nok med det, selger har skreve på pakken at delen koster 30usd, da slepper eg moms:) blir spennende og sjekke om det er det som gjere det:)

DaddyP
17/07/13, 22:09
Takk for hjelpa FroBe! Da var nykkinga borte vekk ! :D

DaddyP
19/07/13, 23:11
Nykkinga var vist ikkje vekke :/ var berre eg som var godtruande vistnokk! Lurer på ke som kan vera gale?

Eg veit at lmm vart byttet på 80 000km, no har den gått 175. Kan det vera lmm som er gåen?

Kan det ha nåke med tennpluggane å gjere?

Takker for svar:)


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

hgnubel
20/07/13, 07:37
Hvis det ble midlertidig borte når du byttet tcv så kan det kanskje tenkes noen av slangene til den er dårlige?

Litt bevegelse ved bytting så ble den tett, men når motor har vibrert tilstrekkelig så begynner en morken slange å lekke igjen?

Byttet tcv-slanger på min 2000-modell nylig, og de kom ikke av i ett stykke for å si det sånn.. men jeg hadde faktisk ingen problemer med rykking, så vet ikke hvor følsomme de er.

Torsen67
20/07/13, 14:15
Har du gått igjennom pluggledninger, div kontakter rundt toppen på på motoren? Kan også være at du har overslag på noe av dette også. Kjørte en bil med råtne pluggledninger og hetter en gang. Da rykket det fælt på gitt turtall, men ledninger og hetter så fine ut så det gikk lang tid før jeg byttet de. Ble helt rykkefritt etter bytte. Prøvogså og rense alle kontakter med elektrorens og wd-40.

Børge Vikebø
21/07/13, 13:01
Single coiler på denne, sjekk ledningsnettet til coilene. Sjekk også om luftmassemåler har orange klistrelapp (tegn på at dn er byttet, men kan være den må byttes igjen..)

DaddyP
21/07/13, 13:03
Mr.Vikebø: eg veit at luftmengdemåler er bytt ved ca 80 000km. Skal sjekke ledningsnettet etterpå!:) takk for svar:)


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Børge Vikebø
21/07/13, 15:19
Skriveleif... Mente gasspjeldet :)

DaddyP
02/08/13, 11:21
Da var bensinfilter byttet, kan utelukke det vertfall. Neste steg er å prøve å rense LMM:)


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

DaddyP
10/02/14, 20:08
Bytta tennplugger før i dag. Uten nokon hjelp.
Kan det fungere og renske LMM og ETM, kan det ikkje vera lurt og prøva og renska dei 2 før ein kjøper nytt.

Går det ann og gjere som han her : http://www.youtube.com/watch?v=kCS-AYTBCHw

Takker for svar :)

aarnes
11/02/14, 21:19
Rense LMM er sjelden suksess.
Svigerbrorn min har samme problemet som deg, der renset vi ETM, det hjalp litt, men skal bytte LMM nå.
Bilen går klokkereint når LMM er utkobla, og går som ei gammal kjerring med kols når den er koblet i.
Er forsåvidt bare å teste det for deg og.

DaddyP
11/02/14, 21:24
Rense LMM er sjelden suksess.
Svigerbrorn min har samme problemet som deg, der renset vi ETM, det hjalp litt, men skal bytte LMM nå.
Bilen går klokkereint når LMM er utkobla, og går som ei gammal kjerring med kols når den er koblet i.
Er forsåvidt bare å teste det for deg og.


Men går bilen til svigerbror din fint på tomgang? Min går fint på tomgang.

Kobla dere ut LMM menst dere tok ein kjøyretur? Er jævlig irriterande med denna nykkinga!

Svar raskt er du snill:) da skal eg ut å testa med ein gang:)

aarnes
11/02/14, 21:43
Nei ikke veldig pent på tomgang.
Kobla den ut mens motoren gikk på tomgang, merka STOR forskjell.
er bare å koble den ut å ta en kjøretur.
men husk at bilen går i limpmode/nødmodus så du vil ikke ha spesielt mye krefter i motoren.

DaddyP
11/02/14, 23:32
Takker for svar:)

Bilen min går fint på tomgang, så er ikkje sikkert det er samme feilen.
Men skal ta og sjekke i morgo når eg kobler ut LMM, er det berre og koble fra ledningen til LMM?

Per Turbo
12/02/14, 08:06
Jepp :)

FroBe
12/02/14, 08:13
LMM er lett å plugge ut, bare å trykke inn sikringen og plugge ut kontakten.
Vil du ta ut hele LMM så er det ingen pakninger, men det er en leppe som gjør at den sitter godt fast i røret etter man har løsnet slangeklemmen.

Om motoren går jevnere uten LMM i "limp home"-mode så er det ikke sikkert at det er LMM som er synderen. "Limp Home" mode nekter turtall over 2000rpm, og alle alle motorparametre blir satt til standardverdier. ECU går fra å prøve å justere motoren optimalt til å justere motoren slik at den kan gå med en vilkårlig feil. Dermed kan "limp home" maskere andre feil (luftlekkasjer, ETM, TCM, dyser og lambda).
Hvis motoren rykker mer uten LMM er man nokså sikker på at det ikke er LMM som er problemet.

Hvis ETM er dårlig vil "limp home" gjøre at spjeldet flytter seg til andre områder/vinkler, dermed blir det vilkårlig om sensoren vil ende opp på et slitt eller godt område.

Du burde ha bedt Volvo kjøre en ETM-test da de hadde VIDA tilkoblet, det tar mindre enn 5 minutter og kan vise litt om slitasjen på sensoren.

DaddyP
12/02/14, 12:22
Takk FroBe:) det vil sei at det er ikkje sikkert det er LMM som er gåen mtp det du skreiv. Sparde meg kanskje for nokon tusenlapper:) har du tatt ut ETM fra din bil? Burde det ikkje skiftastnokon pakningar når den er ute? Eller er det ikkje nåken pakningar rundt ETM?

FroBe
12/02/14, 13:00
Jeg brukte denne veiledningen (https://app.box.com/shared/cjh7pkl0cs) på engelsk da jeg demonterte ETM.
Det tok en lang kveld, men det var inkludert modifisering av ETM (http://forum.vccn.no/showthread.php?37951-Noen-som-har-erfaring-med-XeMODeX-modifisert-ETM).
Hvis du bare renser det og det hjelper vet du hvor feilen ligger, og kan vurdere å bytte ETM eller modifisere når problemet kommer igjen.

Pakning bør du ha skaffet før du bytter, men jeg gjenbrukte min pakning da jeg hadde den oppe et år etter.

DaddyP
12/02/14, 13:08
Ok:) kjøpe pakninger på ebay? Såg fet var kvitt klistermerke på min ETM, vil det sei at den aldri er vårten bytta?

DaddyP
12/02/14, 13:19
Nappa ut kontakten til LMM, da sløkna motoren?

FroBe
12/02/14, 13:36
Har du prøvd å starte den igjen uten LMM innkoblet?

Jeg hadde også hvit merkelapp på min ETM, men den var fortsatt brukbar da jeg modifiserte den for et år siden.
Slitasjen avhenger av bruksmåte og når bilen fikk oppdatert software for ETM fra Volvo.

Pakning er ikke dyr hos Volvo lokalt, men har man tid kan man bruke eBay.

DaddyP
12/02/14, 14:14
Kobla fra LMM og tok meg ein køyretur der bilen pleier og nykke. Når eg kom til den plassen bilen pleier og nykke så nykka den IKKJE! Kobla til ledningen til LMM igjenn og tok meg ein tunde til, da kom Motorlampa opp. Fekk brått PANIKK! Mrn kobla av pluss polen og den forsvann:)