PDA

Vis full versjon : Problemer med automatkasse etter demontering



Revolved
11/07/13, 18:31
Jeg har hatt av min 5-trinns automatkasse på min 2000 V70, og byttet simring bak converter og B4-servo-lokket. Oljen ble tappet av, og converteren tømt.
Nå er alt tilbake i bilen igjen, men jeg får f*** ikke kassa til å reagere. Sjekket i VIDA at spaken setter kassa i riktig gir, men den går hverken fremover eller bakover. Fylt på 5L, omtrent den mengden som ble tappet av tror jeg, og nivået på pinnen er laaaangt over max med motor i gang. Tok av øverste kobling på kjøleren, og satte på en slange, men det kommer ikke noe ut hverken den ene eller den andre veien. Nullstilt adapsjon også.
Ingen ulyder eller feilkoder på kassa. Det eneste jeg legger merke til, er at når jeg legger inn P eller N, så får motoren litt motstand, men går kjempelett hvis jeg legger inn D eller R.

Noen tips?

MadAss
11/07/13, 19:13
Mest sannsynlig har du ikke fått converteren langt nok inn igjen i kassa. Converteren går rundt sammen med motor, men drar med seg hverken oljepumpe eller resten av kassa.
Derfor har du heller ikke oljetrykk.

Enten det, eller så har du glemt skruene som fester converter til adapterplata

Sent from my GT-I9100

Revolved
11/07/13, 21:25
Skruene sitter på. Men hvis jeg ikke har fått converteren langt nok inn, hvordan klarte jeg da å få kassa på motoren?

MadAss
11/07/13, 21:49
Er flere som har klart det. Til og med mekanikere som har skrudd ned girkasser mange ganger.

Men har du ikke oljetrykk i det hele tatt, så går nok ikke oljepumpa rundt - og den sitter bakom converteren på inngående aksling i kassa.



Sent from my GT-I9100

Revolved
11/07/13, 22:09
Åja :) kan det være fare for at jeg har ødelagt noe?
Og er det mulig å få på plass converteren uten å løfte ut motor og girkasse igjen?
F.eks. ved å løsne motorfester, og dele motor og gir littegranne så man får snurra på converteren?

Revolved
12/07/13, 14:41
Tror jeg kan ha ødelagt oljepumpa, men får se hvordan det ser ut når jeg får heist ut dritten igjen. Er det mulig for en hobbymekaniker å bytte oljepumpa i kassa?
Ringte Oslo Automatgear AS og spurte, men han sa det var vanskelig, men jeg vil høre det av noen andre først :P

MadAss
12/07/13, 16:42
Jeg har selv plukket ned igjen en girkasse der converteren ikke sto skikkelig i sporet sitt.
Denne bilen fungerte faktisk første gangen bilen ble sent ut fra verksted, men varte bare en uke før den mistet all fremdrift. Da viste det seg at converteren bare hadde vært delvis inne i sporet.
Det var ikke å se at converteren ikke sto i sporet sitt, før man demonterte converter så man at sporet var skadet. Dette ble til bytte av girkasse pga reklamasjon.

Det er godt mulig at det ikke er skadet noe på bilen din, da du ikke har hatt fremdrift i det hele tatt. Men jeg kan ikke se noen annen årsakt til problemet, enn at converteren ikke sitter skikkelig i sporet sitt.
Ser det er mange på Facebook som har kommentert at kassen må luftes, men dette ordner seg selv ganske kjapt etter oppstart.

Om oljepumpa er mulig å bytte, må nesten profesjonelle folk som jobber med automat svare deg på. Volvo tillater ikke verkstedene å skifte deler annet enn converter, tetningsring og B4 lokk.

Revolved
12/07/13, 21:26
Ok, så det er fortsatt håp i at ingenting er skadet?

MadAss
12/07/13, 22:17
Det er mulig ja. Men du må nesten demontere for å se.

Revolved
12/07/13, 22:33
Hva skal jeg se etter da? Splines og de to sporene på converteren er åpenbart, men hvordan kan jeg f.eks. se om oljepumpa har kvelda?

Revolved
13/07/13, 19:00
Nå har jeg tatt av converteren, og jeg ser ikke noen alvorlige skader, det eneste er at de to hakkene i converteren når ikke langt nok ned til de to hakkene i kassa. Treffer kanskje men 1mm, for jeg kjenner at converteren såvidt er innom sporet når jeg snurrer. Målte meg frem til at akslingen som stikker lengst ut fra kassa, bunner ut i converteren, dvs, at converteren ikke kan gå lenger inn på kassa. Kan heller ikke kjenne eller se noe skade på hakkene i oljepumpa heller. Men jeg prøvde å rotere oljepumpa med en tynn skrutrekker, men det gikk ikke.
Er ganske sikker på at jeg kjente det som jeg nevnte over, med at converteren var innom hakkene, før jeg monterte kassa første gangen. Så er litt usikker på hva som er greia her.
Målte avstanden mellom annleggsflata på kassa, og festeørene på converter(mot svinghjul), og det lå på ca, 11mm. Leste i VIDA at det skulle være nærmere 14mm, så jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Oljepumpa følger i hvertfall ikke med converter... det kan jeg konstatere.

MadAss
14/07/13, 10:48
Hvor mye tok du i, da du prøvde å snurre på pumpa? Den vil jo gå tregt, siden det gjerne er litt olje i systeme som må forflyttes.

Om du bare har 11mm, så skal jo converter 3 mm lenger inn på kassa. Siden du får converteren ca en 1 mm inn på sporet, så kan totalt 4 mm stemme bra.
Vet ikke om det er mulig å bruke en plastklubbe eller noe for å prøve å "slå" converteren lenger inn. Har aldri gjort det selv, og vet ikke hvor mye sporene tåler.

Revolved
14/07/13, 12:20
Prøvde ikke å snurre på pumpa så hardt. Må finne noe mer egnet verktøy. Tror converteren skulle vært lenger inn, for jeg husker at den var litt tung å vri rundt mot medbringeren når jeg skulle treffe hullene. Men for meg ser det ut som at den akslingen som stikker lengst ut av kassa, treffer bunnen i converteren :(

Revolved
17/07/13, 15:18
Noen som vet om girkasse med delenr. 9482015 passer i min bil, hvor det satt en 8636081. Tror det er det samme i følge VIDA, men ble litt usikker.

MadAss
17/07/13, 18:40
Både 9482015 og 8636081 er erstattet til 8251402. Det vil si at alle disse tre passer om en annen.
Virker som at 8636081 er den opprinnelige kassen, som ble erstattet til 9482015 (forbedret utgave), som igjen har blitt erstattet til 8251402.

Husk å nullstille adapsjonen på girkassen i Vida ved bytte - viss ikke kan du få sluring eller hard giring alt etter slitasjen på den nye kassa.

Revolved
18/07/13, 15:13
Kassa er flunka ny fra volvo! Gått null km! Og jeg skal huske adapsjonen ;) takk for utrolig god hjelp MadAss!!

Revolved
19/07/13, 10:57
Da er kassa på plass og bilen kjørbar igjen! Må si at en flunka ny girkasse i orginal trekasse fra volvo, til 7000 svenske var overkommelig :)
Den girer litt hardt fra første til andre, men det går seg vel til ettersom adapsjonen er nullstilt :)

Takker for all hjelp!

Revolved
21/07/13, 20:29
La først nå merke til at jeg har mistet muligheten til å bremse på motoren. Motoren legger seg bare på tomgang når jeg slipper gassen, og hvis jeg girer ned med spaken, kjenner jeg at den skifter gir, men turtallet holder seg bare på tomgang. Noen som vet hva dette kan skyldes?

850GLTsilver
22/07/13, 07:12
Du har kontrollert at du har tilstrekkelig olje på kassa?
Har opplevd lignende, og oppdaget at jeg hadde fått på litt lite olje etter flushing.

Revolved
22/07/13, 16:14
Kassa kom levert med olje, og nivået var som forventet, for høyt, så jeg tappet av en liten skvett faktisk. Og ja, jeg sjekker nivået med motor i gang. Må jeg kanskje få ny software eller?

R.G
22/07/13, 16:48
drivi mye med automat, og sistnevnte problem kan tyde på for lite olje. og når målte du nivå i kassa når du fant ut att dem hadde hadd på for mye olje?


kjør bil varm, og parker og kkjør igjennom alle gir, tørk av pinnen og peil olja.

for lite olje gir sånne symptomer, og nå når du har kjørt litt har du fått oljeigjennom alt av converter og kjølere osv, så jeg ville peilet olja på nytt etter boka.

varm motor og gir, kjør den sagte igjennom alle gir, og peil mens motor går.

fyller du etter og det blir alt for mye olje så vil den kaste det av seg igjennom en åpen plastnippel på toppen av girkassa di

Revolved
22/07/13, 19:38
Peila olja etter boka, brukte VIDA for å lese av oljetemp, og hadde et diagram som viste hvor på peilepinnen oljen skulle være ved forskjellige temperaturer. Dette gjorde jeg etter at jeg kanskje hadde kjørt 10km. Det var maks 1mm over max før jeg tappet av litt, og nivået lå akkurat på max etterpå.
Skal ta å dobbeltsjekke en dag jeg har tid.

Jeg glemte å nevne at ABS'en min er ute av drift, kan dette ha noe med saken å gjøre? Har en feilkode på ECM nettopp pga. at ABS ikke gir hastighetssignal.

R.G
22/07/13, 19:42
kan være noe i sammenheng med abs muli ja hvis den ikke gir speedosignal.

850GLTsilver
22/07/13, 20:26
Null speedo, ingen motorbrems ja.
Henger sammen så det holder.

Er ganske enkelt slik at elektronikken holder rede på gir, hastighet og motorturtall, og velger hvilket gir den skal bremse med etter det.
I Drive så er det ikke mye man merker til det, og heller ikke i "3", men på lavgir så er det utrolig viktig for overlevelsesmulighetene til kassa at
Elektronikken vet hvilken hastighet bilen har, så den kan legge inn et gir så lavt som mulig uten å sprenge turtallsgrenser for motoren.
Ville tatt seg svært ille ut om den la inn førstegiret i motorbrems når bilen beveger seg i 120Km/h

Revolved
22/07/13, 20:58
For jeg har speedometer som fungerer, i hvertfall 90% av tilfellene :P Hender det bare viser halve farten. Husker ikke om jeg hadde motorbrems før jeg byttet kassa mens ABS var utslått. ABS-problemet kommer og går litt nemlig. Høres jo veldig logisk ut at ABS'en påvirker giringa, men den girer veldig fint opp, og legger inn lock up og hele greia. Men det er kanskje en slags sikkerhetsfunksjon at ikke motorbrems/nedgiring virker når man har feil på ABS?

850GLTsilver
23/07/13, 07:02
Har ikke titta på hele beskrivelsen av den delen av funksjonene på girkasse/ABS, men jeg ville blitt forundret om det ikke lå en baklås på akkurat det ja.
Regner med at du har feilkobdelamper lysende omtrent hele tiden også.

Nå er det i grunnen ikke ABS som påvirker giringa direkte, annet enn at hastighetssignalet kommer fra ABS-føleren på høyre forhjul, og sendes videre til speedometeret fra ABS-enheten. Derav art du får feil på hastighetssignal til ABS.
Tyder på at feilen din ligger i ABS-føleren på Høyre forhjul.

Revolved
23/07/13, 15:30
Feilen ligger antakeligvis i ABS-modulen. Skal prøve å få loddet over kretskortet etterpå. Funker ikke det, så er det enten føler eller ringen på venstre framhjul, for jeg får feilkode: Felaktig signal venstre framhjul eller noe sånt :) Har hatt dette problemet siden jeg kjøpte bilen, og det funka en stund med litt papp mellom den store kontakta på abs-modulen og pumpehuset, for å få spenn på kontaktene. Men det kom tilbake igjen når det ble varmere i været :/

850GLTsilver
23/07/13, 18:34
Finnes en "HowTo" på den ABS saken. Loddeanvisning altså.

Revolved
24/07/13, 21:26
Loddet over alle loddingene som i How-to'en, og slettet feilkodene. Ingen forskjell :/ la imidlertid merke til at speedo går sakte opp fra 0-20km/t for så å sprette raskt opp til 30km/t samtidig som ABS-lampa tenner. Da må det nesten være ABS-sensoren eller kransen da... Kan man Ohme disse sensorene for å se om de er kaputt? Leste et sted at det ikke gikk på 1999 modeller og nyere...

850GLTsilver
25/07/13, 03:29
Kransen er en bra gjetning ja.
Skal ikke være noe forskjell på sensorene før neste generasjon V70.
Altså skal de la seg ohme. Husker ikke hva de skal måle, men kan sjekke litt utpå dagen i dag.

Revolved
25/07/13, 18:49
Det er forskjellig sensor på 1997-1998 og 1999-2000. Fra 1999 sitter kabelen fast i sensoren, mens før 1999 er det en løs sensor med en kontakt på. Sensoren er heller ikke lik V70 fra 2001 eller nyere. Der er det nemlig forskjell mellom venstre og høyre.
Prøvde å ohme pinne 11 og 4 på den store kontakten med et dårlig multimeter, og da fikk jeg ut alt mellom 1400 og 1900 ohm.

850GLTsilver
27/07/13, 15:25
Mente det skulle ligge på Ca 1100 Ohm, men jeg beklager, er i Trondheim akkurat nå og får ikke sett nærmere på det før Søndag kveld.
Er meget mulig at 1400-1900 kan være riktig, men dette må som sagt sjekkes.
Veldig forskjellige etter 1999 ja. Men rent elektrisk skulle de i grunnen være like.

850GLTsilver
28/07/13, 22:51
1000 Ohm er korrekt verdi.
Bør ikke avvike fra det med særlig mer enn 10%. Altså mellom 900 og 1100 Ohm.

Revolved
29/07/13, 09:23
Da er det nok sensoren sin tur :) var langt over 1100 ohm i hvertfall. Tips til hvor de selger billig sensor da?

850GLTsilver
29/07/13, 19:12
Da er det nok sensoren sin tur :) var langt over 1100 ohm i hvertfall. Tips til hvor de selger billig sensor da?

skruvat.no

Revolved
17/08/13, 21:27
Da var vi her igjen da. Bilen har gått helt smertefritt, uten en eneste feilgiring frem til nå, når jeg skulle bytte venstre ABS-sensor forran. Den jobben gikk som en lek, men når jeg skulle prøvekjøre rett etterpå, så la jeg merke til en hvinelyd fra 1.giret. Det gav seg når kassa girte opp til 2.gir, og jeg tenkte ikke noe mer over det. Hentet pc'n for å slette feilkodene med VIDA. Tok samtidig å nullstilte adapsjonen på girkassa, da den har adaptert seg med feilkoder fra ABS og ECM liggende (tenkte det var smart å begynne fra scratch igjen med alt i orden). første og andre gir gikk fint, men når tredjegir kom, så rusa den seg opp og hoppa ut av gir og det ble et alvorlig kaos. Slet med å komme meg hjem igjen, og kassa juksa og alt var bare rot. Til slutt mistet jeg all fremdrift i en oppoverbakke. "Great", da stod jeg der da. Slo tenninga av og på, og prøvde på nytt, da var den fin igjen i 1. og 2. gir. og tilbake til kaos med en gang tredjegir stod for tur. Sånn humpa jeg meg hjemover før jeg til slutt fikk parkert.

Hva skjer her nå??????????

Virker som om det er et elektronisk problem, i og med at det påvirkes av om jeg slår tenninga av og på. Hvinelyden klarer jeg ikke å komme med noen forklaring på. av og til kan den også høres i andre gir enn første, men den er tydeligst i første gir.
Dette har jeg prøvd:
- Nullstille adapsjon for andre gang.
- koble ut den nye abs-sensoren
- Nullstille oljeskifttelleren
- Sjekka Oljenivået
- Kjørt både pent og hardt (virker normal helt til 3.gir skal inn)
- Sjekket etter feilkoder (ikke en eneste antydning til feilkode)

Vurderer å stikke på Nardo Bil og få dem til å laste inn ny software på TCM. Noen som vet hva det kan koste?

Hva tror dere om det? Kan ikke skjønne noe annet enn at det må være en feil i elektronikken.
Bilen virket som sagt helt perfekt før jeg byttet sensor, og jeg kan ikke tenke meg at jeg har kommet borti noe på kassa som kan ha forårsaket dette kaoset under byttet av sensoren.


S.O.S

Revolved
21/08/13, 22:26
Fikk telefon fra verkstedet idag, og de konkluderte med at girkassa var ferdig. Etter bare 1000km??? er dette mulig???
Hadde prøvd å oppdatere software, men uten nytte. Verksmesteren mente at girkassa tilfeldigvis hadde kvelda nøyaktig samtidig som jeg byttet abs-sensor. Likt sannsynlig mener nå jeg...

850GLTsilver
22/08/13, 21:49
Har opplevd kasseras på kortere tid enn det på fruas GLT.

Dette var heldigvis under garantiperioden, og skyldtes sannsynligvis feil i kassa som ble med da de satte den inn. byttekasse.

Sammentreff på slikt er ikke lett å vite årsaken til, men shit happens.

Revolved
07/09/13, 23:54
Da var bilen oppe og går igjen med den gamle kassa som jeg fikk reparert. Funker som bare det :) Det ble en dyr lærepenge dette her, men sånn er livet :P Hørte for morroskyld med volvo hva de skulle ha for å bytte kasse for meg. Mellom 65 000 og 75 000 kr ferdig i bil... Bare kassa kosta 48 000kr. Hårreisende priser!