PDA

Vis full versjon : Fikse gjenger på spindel



Sebbe
11/07/13, 00:43
jeg har ett lite problem med bilen min. hjullageret forran gikk så varmt at mutteren smelta fast i selve lageret, og ble dradd med rundt når jeg skulle flytte bilen igjen. så det er ingen gjenger igjen. og jegvil helst ikke bytte hele fjærbeinet, siden det er hjemmelaga coilovere, som blir litt vanskelig å få tak i, og jeg har ikke utstyr til å lage ny. jeg har prøvd å løsne spindelen fra "demperrøret" med det satt helt fast, selv med masse varme og 20 tonns presse.

så da lurer jeg på om noen har noen tips til hvordan jeg kan få fiksa gjengene, jeg har tenkt på litt forskjellige løsninger, for eksempel å gjenge opp på nytt med M18 i stedet for M20(?) men da måtte jeg ha dreid ned tappen litt, og det har jeg ikke ustyr til. jeg har også tenkt på å kappe av tappen med gjenger og sveise på en "ny" en, men jeg er litt bekymret for hvor sterkt det hadde blitt, og om jeg hadde fått det 100% rett.

noen maskinarbeidere som har noen gode tips? eller bør jeg bare kjøpe ett nytt sett med coilovere?

volvo245gl
12/07/13, 06:45
Med tanke på styrken så bør du nok bytte hele.
Er med grunn dimensjonene er slik de er.....

Dan Bay-Johansen
12/07/13, 09:50
Jeg hadde ikke vært veldig redd for at M18 er for svakt. Hvis du har vridd av gjengene så er vel tappen veldig nær 18mm? Kanskje ikke så langt unna at du kan pusse litt forsiktig for så å få tredd på ei fingjenga M18 gjengebakke?

Blir nok ikke lett, men at det kan gå - Ja det tror jeg ;-) Utfordringa kan kanskje bli å finne en mutter... Den må kanskje lages...?

Sendt fra mobilen min.