PDA

Vis full versjon : C70 2007 - Problemer med hallsensor 3



aarnes
10/07/13, 21:30
Driver å feilsøker på en sensor på bilen, og har lest litt i EWD.

Det er HS3 som setter feilkode.
Jeg har vært i "enden" dvs i CRM og der sitter alle kabler som de skal.
Sensoren er bytta , samt CRM så de er også eliminert og jeg mistenker ledningsbrudd e.l.

Fargene på ledningene på sensor er YE og BN (Gul og Brun) - mens i diagrammet (bildet) står det at den er WH (Hvit) og "junction point" (sammenkoblet) på Rød.
Betyr det at det er et kontaktstykke et sted her? dvs. mellom sensor og kabelmatte til CRM? (Ja det er såklart kontaktstykke til CRM, men tenker på FØR CRM)

OG, er det noen som vet hva tallene mellom fargekodene betyr? mistenker igjen at det er et kontaktstykke, men vet ikke?

http://aarnes.me/c70/hs3.jpg

aarnes
11/07/13, 22:36
Da får jeg svare meg selv her og da, i tilfelle noen andre lurer;

1. Fargene er sannsynligvis endret etter at ledningsdiagrammet er laget, derfor stemmer ikke fargene.
2. tallene mellom fargekodene indikerer en egen kontakt

Takk til meg selv :-)

MadAss
12/07/13, 11:17
Stemmer det du skriver her. Dersom du går inn igjen i EWD og velger Supplement i stedet for, så vil du mest sannsynlig få med deg de siste endringene som er gjort. Supplement er endringer som er gjort på en bil på slutten av en årsmodell. Da er den for ny for det gamle koblingsskjemaet, men for gammel til at de kan legge den inn som ny årsmodell - viss du skjønner.

I følge koblingskjemaet ditt her, så har du et kontaktstykke med 16 stikkere eller mer, og et loddepunkt i kabelmatten der alle røde kabler blir sammenkoblet.
I tillegg er denne ledningsmatten koblet til to forskjellige kontakter på CRM: D og E. Tallet bak bokstaven igjen, indikerer hvilken stikker i kontaktstykket.

For videre feilsøking av kabelmatte, vil jeg anbefale deg å koble fra kontaktstykkene i begge ender (7/220 og 4/59). Koble deg deretter inn med strøm via en H7 pære og jord kabelen i andre enden. Da får du både sjekket for brudd og dårlig kontakt. Ved å bare ohme kablene, kan du bli lurt. Problemet trenger ikke å oppstå før man belaster kablene.

aarnes
15/07/13, 18:51
EWDen jeg har har ikke "Supplement" på 2007 modell - kun på 2008 og nyere.

aarnes
15/07/13, 19:08
Finner forøvrig ikke noe referanseinformasjon på kodene til kontaktstykkene.
feks 63/242 (ifg. tegningen i EWD over alle kontaktstykker) - den finner jeg ikke noe referanse til...

aarnes
19/08/13, 18:15
Noen her som er keen på å hjelpe? betaler selvfølgelig...

850GLTsilver
19/08/13, 23:07
Åssen bil er dette?

aarnes
20/08/13, 06:59
C70 2007

aarnes
21/08/13, 20:50
Har studert ledningsmatta litt idag, (fortsatt ikke kommet noe særlig lenger)
men jeg har nå den "gamle" sensoren liggende her.

Ifg. signalbeskrivelsen i VIDA så sender CRM ut Ubat (12V) til alle sensorene (6stk) via en og samme kabel. Tilbake sender hver sensor hhv. 0,51-1,275v når den er passiv og 3,06-4,335v når den er aktiv. (På en egen signalledning)
jeg antar at den er aktiv når selve beslaget fra bagasjelokket ligger inntil sensoren, og det blir et magnetfelt imellom der.

Burde det ikke da være mulig å ohme selve sensoren?
Har forsøkt det nå men skjer niks nada. akkurat som det er et ledningsbrudd