PDA

Vis full versjon : mye blå/kvit røyk



kennethMario
10/07/13, 21:28
har en Volvo V70 2.5D (TDI) 1999 Modell. gått nesten 400 000km.

når den har stått for eksempel ei natt. å jeg skal ut å starte den. så er den svært treig startet av og til.
men ikke det som bekymrer meg mest. det er det at det kommer svært mye kvit/blå røyk. og vil ikke gi noe turtall første 5 - 10 sekunder..

Hva kan dette skylder.. vet det er utrolig mye det kan skyldes .. vet ikke hva det første jeg bør sjekke er?

Voolvoo
10/07/13, 21:44
Absolutt først; oljenivå, kan være at turbo slepper igjennom litt olje. Evt kjølevann, kan jo være toppakning.
Kommer sikkert fler komentarer fra mer V70 Folk :)

kennethMario
10/07/13, 21:49
Bruker litt olje. ca 0.5 L på 2000-2500km..
tror ikke den bruker vann.. isåfall Ekstremt lite.. nivået ligger på max kanten i exp tanken. der "skjøten" går, så om den bruker ekstremt lite er vanskelig å se :)
hadde samme problem med min forgje v70 (2.5 T bensin) men der var det turbon som var sitt.. men kjøre 50 000km med den og uten at det ble værre

gswede
11/07/13, 00:33
0,5liter på 2-2500km er normalt. Spesielt på en bil med 400K på telleren
Lenge siden veivhusventilasjonen ble byttet?

Sagen
11/07/13, 05:27
Det virker som du forbrenne noe ekstra olje. Har aldri hatt tilsvarende problem med min (men så mangler jeg 50k på dine 400..) Er det kun ved oppstart? Tenker det samme som over, at turboen kan slippe igjennom litt olje. Men siden det er ved oppstart, og den kan være tungstartet, ville jeg nesten sagt dyser?

brynna
11/07/13, 06:17
har en Volvo V70 2.5D (TDI) 1999 Modell. gått nesten 400 000km.

når den har stått for eksempel ei natt. å jeg skal ut å starte den. så er den svært treig startet av og til.
men ikke det som bekymrer meg mest. det er det at det kommer svært mye kvit/blå røyk. og vil ikke gi noe turtall første 5 - 10 sekunder..

Hva kan dette skylder.. vet det er utrolig mye det kan skyldes .. vet ikke hva det første jeg bør sjekke er?

Tungstartet og blårøyk: Glødeplugger, gløderelè, tempsensor kjølevann.

Glødeplugger skal ha 0,5-0,6 OHM, relè skal klikke når tenning slås på, tempsensor gir evt. feilkode hvis defekt

kennethMario
12/07/13, 19:06
gikk bak bilen idag da jeg startet den. å det luktet ikke noe olje osv. virket som om det var myye diesel i start fase :) .. ryker ikke annet enn svart når bilen går og ved pådrag :)

kennethMario
12/07/13, 19:07
Tungstartet og blårøyk: Glødeplugger, gløderelè, tempsensor kjølevann.

Glødeplugger skal ha 0,5-0,6 OHM, relè skal klikke når tenning slås på, tempsensor gir evt. feilkode hvis defekt

takk for svar :=)

kennethMario
12/07/13, 19:08
0,5liter på 2-2500km er normalt. Spesielt på en bil med 400K på telleren
Lenge siden veivhusventilasjonen ble byttet?

vet ikke kjøpte bilen for en mnd siden. eier som hadde bilen før meg kjøpte den på 291 000km , så kan sjekke med han om han vet noe om det

850GLTsilver
12/07/13, 21:12
gikk bak bilen idag da jeg startet den. å det luktet ikke noe olje osv. virket som om det var myye diesel i start fase :) .. ryker ikke annet enn svart når bilen går og ved pådrag :)

Har du sånn "powerbox"-dritt på den?

kennethMario
13/07/13, 21:04
har iallefall en chip box på den (justerbar inni bilen..

Har du sånn "powerbox"-dritt på den?

850GLTsilver
16/07/13, 14:20
har iallefall en chip box på den (justerbar inni bilen..

Jeg ville ha kasta den, og heller investert i en ordentlig mapping av elektronikken.

kennethMario
17/07/13, 20:37
planen var å bli kvitt den boksen etter hvert ja. å innvistere i chip som loddes i hjernen. (ekstremt lett for vegvesenet å oppdage denne i forhold til de som er loddet i hjernen for å si det sånn )
Jeg ville ha kasta den, og heller investert i en ordentlig mapping av elektronikken.

kennethMario
17/07/13, 20:40
idag ,morres.. dro jeg tenning 3 - 4 ganger i 20 sec før den starta-.. glødeplugger ???+
merker dette begynner å bli et større problem da det er lavere temperatur. da jeg kjøpte bilen var det jo omtrendt 20 grader hver dag.
men nå er det jo ned i 10 Grader . å da merker jeg at den er mye mere tregstartet...

brynna
18/07/13, 09:33
planen var å bli kvitt den boksen etter hvert ja. å innvistere i chip som loddes i hjernen. (ekstremt lett for vegvesenet å oppdage denne i forhold til de som er loddet i hjernen for å si det sånn )

Har du originalmotoren inne er det en VAG. Disse kan reprogrammeres enkelt av verksted. Koster noen kroner...4-8000 alt etter produkt. Lønnsomt å sjekke pris. Er det automat MÅ denne også programmeres ellers kan det gå ille med kassa.

Trenger ikke lodding her nei:D

brynna
18/07/13, 09:37
idag ,morres.. dro jeg tenning 3 - 4 ganger i 20 sec før den starta-.. glødeplugger ???+
merker dette begynner å bli et større problem da det er lavere temperatur. da jeg kjøpte bilen var det jo omtrendt 20 grader hver dag.
men nå er det jo ned i 10 Grader . å da merker jeg at den er mye mere tregstartet...

Ved neste "kaldstart" gløder du 5-6 ganger før du vrir om nøkkelen til startposisjon. Starter den lett da er det plugger

Ta bort "plugghetta" på glødepluggen, still multimeteret på OHM, sett en pol fra multimeteret på glødepluggens topp, den andre til jord nært pluggen og les av verdier. Får du ikke en klar måling på 0,4-0,6 kan du bytte plugger straks. "Hopper" verdien på mulimeteret er plugg defekt

kennethMario
18/07/13, 17:25
denne typen gløder jo ikke før en Vrir tenning til start da.. kun under 5 Grader det.. stemmeer ikke det ?

Ved neste "kaldstart" gløder du 5-6 ganger før du vrir om nøkkelen til startposisjon. Starter den lett da er det plugger

Ta bort "plugghetta" på glødepluggen, still multimeteret på OHM, sett en pol fra multimeteret på glødepluggens topp, den andre til jord nært pluggen og les av verdier. Får du ikke en klar måling på 0,4-0,6 kan du bytte plugger straks. "Hopper" verdien på mulimeteret er plugg defekt

kennethMario
18/07/13, 17:26
Har du originalmotoren inne er det en VAG. Disse kan reprogrammeres enkelt av verksted. Koster noen kroner...4-8000 alt etter produkt. Lønnsomt å sjekke pris. Er det automat MÅ denne også programmeres ellers kan det gå ille med kassa.

Trenger ikke lodding her nei:D

automat ja :)

brynna
18/07/13, 19:58
denne typen gløder jo ikke før en Vrir tenning til start da.. kun under 5 Grader det.. stemmeer ikke det ?

Hmm. Mener alle diesel har glødefunksjon ved nøkkel i "tenningstilling"(tenningslamper lyser)??? Hvis ikke er dette noe spesiellt for Volvo som jeg må innrømme er ukjent for meg???
Hvis det du skriver er tilfelle "legger jeg meg flat". Da vet ikke jeg!!!

Men... Du har en tempføler montert på kjølevannet, sannsynligvis på radiatorens venstre side. Den kan gi feil signaler til glødereleet hvis den er defekt og igjen forårsake kort glødetid. PS. Gir feilkode ved avlesning.

På mine VAG diesel (som er tilnærmet identisk med din motor) har den en glødetid ved 10 grader ca. 5-10 sekunder.

brynna
18/07/13, 20:02
automat ja :)

Da glemmer du Powerbox. Selv om det koster mer for en proff reprogrammering av hjernen koster det myyye mer for en automatkasse:)

Sagen
19/07/13, 07:52
Disse gløder (skal gløde) i "tenningstilling" som nevnt over. Har aldri sjekka konkret, men det er vel +5 grader som er grensa for inn-/utkobling av gløding.

kennethMario
19/07/13, 21:12
iallefall en bilmekaniker som sa det at den ikke gløder før tenningen vris mot START.
men under 5Grad skal den vist gløde når en slår på tenningen. ikke vet jeg

Hmm. Mener alle diesel har glødefunksjon ved nøkkel i "tenningstilling"(tenningslamper lyser)??? Hvis ikke er dette noe spesiellt for Volvo som jeg må innrømme er ukjent for meg???
Hvis det du skriver er tilfelle "legger jeg meg flat". Da vet ikke jeg!!!

Men... Du har en tempføler montert på kjølevannet, sannsynligvis på radiatorens venstre side. Den kan gi feil signaler til glødereleet hvis den er defekt og igjen forårsake kort glødetid. PS. Gir feilkode ved avlesning.

På mine VAG diesel (som er tilnærmet identisk med din motor) har den en glødetid ved 10 grader ca. 5-10 sekunder.

kennethMario
19/07/13, 21:12
Da glemmer du Powerbox. Selv om det koster mer for en proff reprogrammering av hjernen koster det myyye mer for en automatkasse:)

hva mener du nå?, at det lønner seg å rive ut powerbox, å reprogrammere som tidligere skrevet?

850GLTsilver
20/07/13, 07:27
hva mener du nå?, at det lønner seg å rive ut powerbox, å reprogrammere som tidligere skrevet?

Korrekt.
Powerbox + Automat betyr ofte sønderrøsket automatkasse. Noe som er MYYYYEEE dyrere enn å få mappa opp elektronikken på ordentlig måte.

kennethMario
20/07/13, 18:28
kommer vell også litt ann på kjøring/Bruk av høyre foten også det da vil jeg tro.

Men nå har jeg byttet regreim sett, simringer på kam. vannpumpe, og til slutt justert diesel pumpa med måleur. etter oppstart, forsvann nesten all svartrøyk. men går litt finere og bedre. meeeen Motor lampa begynte å lyse.. noe som tyder på at dieselpumpe ikke ble helt bra, derfor skal vi kople på pc, og justere inn 100 % .

pga tidligere hadde jeg problemer med å starte da den var kald. nå er det når den er varm. er vell pga diesel pumpa det da. hehe.. men får se over helga da jeg får justert den 100 %.. håpe det går godt :) (glødeplugger kom som forslag, de fungerer.) men tror nok det nå er bare å kalibrere pumpa rett, så blir det vel :)


Korrekt. Powerbox + Automat betyr ofte sønderrøsket automatkasse. Noe som er MYYYYEEE dyrere enn å få mappa opp elektronikken på ordentlig måte.

kennethMario
24/07/13, 19:32
da er problemet løst. så denne kan nok slettes :)
diesel pumpa var nok ute av kurs. for da vi byttet regreim osv, å kalibrerte diesel pumpa med (data) ble Alt i orden, sluttet å ha stygg røyk ved oppstart osv :)

850GLTsilver
24/07/13, 19:42
Slett for all del ikke tråden.

Er nyttig for andre som i fremtiden opplever lignende.