PDA

Vis full versjon : trøbbel med bensinpumper 945 -96



skarderud
10/07/13, 20:58
hei!

bilen stoppet i forrige uke, og da var det jo kjapt tenkt bensinpumpe.
nå har jeg bytta tankpumpa, og den starter fortsatt ikke.
har bytta pumperelè og hørt etter om relèet til dysene slår inn (svart relè foran fjørbeinstårn v side), disse virker begge ok.

pumpa går, og det er tørre tennplugger etter ganske lang tids starting.

da er det igjen hovedpumpa eller hva den kalles.
nå har jeg bare såvidt kikka under der uten å jekke opp bilen, men det eneste jeg finner er filteret.
hvor sitter denne?

vil i såfall biltemas art.nr 52-203 kunne erstatte denne? de hadde jo ikke tankpumper så fikk tak i brukt orginal.
kryr ikke akkurat av 940'er på høggere i oppland, og nå har de jo forsåvidt feriestengt også, så er vel egentlig kun biltema å satse på? iallefall om man skal under 2000,-.

noen andre tips? skal på ferie med denne over hælja, så er ikke så interessert å stå i geiranger med familie og pargas og stå å mekke:)

Jan turbo
10/07/13, 21:27
Du har vel bare ei pumpe på denne tenker jeg. 96 mod kom vel bare med pumpe i tanken. Hva slags pumpe satte du i tanken?

skarderud
10/07/13, 21:39
hei!

kjøpte den av en som selger deler i åmotfors, spurte vel aldri hvilken bil den kom fra, sa bare hvilken bil jeg hadde. er lik den som satt der før rent visuellt.
så det er bare en pumpe på -96?

kan det være regulatoren? aner ikke om det er startsperre på disse, kan den evt ha slått inn?
er en lask mellom sikring nr 6 og 9 mener jeg det var, kan dette være en måte tidligere eier har omgått startsperra på?
har akkurat kjøpt bilen, så er litt ukjent med denne, men har 240.000 km bak rattet i en -95, men hadde aldri noe mekk med bensinpumper på den.

Jan turbo
10/07/13, 21:43
Prøv å få målt bensintrykket på bilen din.

skarderud
10/07/13, 21:51
ja, det kan jeg nok få til.

enkleste metode er?

den er jo ikke akkurat flyttbar nå, så noe som kan taes med hit er jo å foretrekke:)

skarderud
10/07/13, 21:53
de har en på biltema for en 90-lapp.
da tar vi med den i morra:)

om det da er lite trykk (under 3bar?) så hva da?
og hvor er mest hensiktsmessig å koble den innpå?

Jan turbo
10/07/13, 22:01
Prøv å måle etter regulatoren,der skal jo trykket være 3,0 bar.

larset
10/07/13, 22:06
Skal vell være ett uttak på fuelrailen, der du kan skru på ett manometer for å skjekke trykket.

kenta68
11/07/13, 20:30
Hej du pumpen du köpte kom från en 945 lt -96 .
Jaså fick du inget liv i bilen .
tändstift torra.
har du kollat hallgivare vi säger i Sverige.
Den som sitter på svänghjul bakom för delare
Med vänlig hälsning kenta

skarderud
11/07/13, 22:17
Takk kenta!
Blir mekking i morra, så får vi se! Har en motor stående, tenkte å ta fuelrail og slikt fra den, skal se etter den sensoren å.

skarderud
12/07/13, 18:02
da starter den fortsatt ikke.
har bensin på fuelrail, og gnist på pluggene.
har bytta hallgivare og releet foran v fjærbeinstårn.

nå er jeg egentlig tom for ideer!

er det noe annet som gjør at dysene ikke åpner seg?
hjernen?

skarderud
12/07/13, 21:25
ganske håpløst å ikke ha diagnoseverktøy. litt enklere på forrige 945'n og 855'n jeg har.

ang gnist, så hadde jeg gnist, men jeg er usikker på hvor sterk den var. kan gnisten bli for svak til å få no fart?
men var jo tørt på pluggen jeg tok ut.

kenta68
12/07/13, 22:26
Hej .du är säker på att relä är okej.Jag brukar öppna relä. kolla så det funkar.
Du har kollat kam rem också.Men då skulle det vara bensin på tändstift

skarderud
12/07/13, 22:45
Trur kanskje jeg har funnet noe av interesse. Tenningsboksen har 219 tilslutt, det betyr vel startsperre. På 850 tok jeg ut sikring nr 6 (sentrallås) for å omgå denne, er det noen lignende løsning på 940?

Så, det så også ut som om det hang noe alarmgreier under det også, formodelig uorginalt? Var iallefall endel løse ledninger og litt slikt som garanterer for kødd. Er det bare å rive ut alt på en ryddig måte, få tak i et rele på Volvo som kan erstatte releet med startsperre (var løsningen på 850), så vips har jeg en kjørbar bil igjen?:)

Jan turbo
13/07/13, 10:03
Startsperren sitter i bensinhjernen så det er nok ikke noe problem for deg.

skarderud
16/07/13, 22:58
Var bensinhjernen som var feilen, byttet chip så gikk det som det skulle!