PDA

Vis full versjon : volvo 240 felg bytte!!!



tkm93
10/07/13, 16:38
trenger litt hjelp og info om jeg har lov til og bytte om til disse felgene på min volvo 240 sedan 1986mod: http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1566&Category2ID=1691&List=1&Level=2&ProductID=22436
jeg har sendt en mail til statens vegvesen og hørt om det er lovlig og om jeg kan sette dem på men kom ikke noe konkret svar av dem.
fikk mail tilbake fra statens vegvesen: Vedrørende endring av dekk og felg gjelder følgende:



6.1

Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:

a)

Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.

b)

Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.

c)

Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.

d)

Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.

e)

Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 160 km/t. For kjøretøy som lovlig kan benytte C- eller LT-dekk, er det tilstrekkelig at vinterdekkene er beregnet for 130 km/t.

f)

Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.

g)

Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

h)

Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

i)

Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.

Med innpresning forstås avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og felgens senterlinje. Se for øvrig fig. 2.

.https://dub121.afx.ms/att/GetInline.aspx?messageid=436891ef-e7be-11e2-b837-00215ad7ea3c&attindex=0&cp=-1&attdepth=0&imgsrc=cid%3aimage001.gif%4001CE7BDB.C9B74AD0&cid=5d8a5a439d8587eb&shared=1&blob=MHxpbWFnZTAwMS5naWZ8aW1hZ2UvZ2lm&hm__login=joakim_juel_petersen&hm__domain=hotmail.com&ip=10.111.10.8&d=d2477&mf=0&hm__ts=Wed%2c%2010%20Jul%202013%2015%3a32%3a57%20G MT&st=joakim_juel_petersen&hm__ha=01_ac5bbb2f49cf726149474f48267b469b5cab6ce8 5fe17d850fce3dfd3c9842f1&oneredir=1

Fig. 2

6.2

Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm – dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm – skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.



Altså det er bla. 5% avvikstoleranse på rulleomkrets men det må være tilstrekkelig plass i hjulhus. Husk 7,5mm maks endring i ET verdi. Ytterligere toleranse må dokumenteres fra akkreditert laboratorie eller fabrikant/importør.





Vi håper dette var avklarende .



jeg håper det går an og bruke dem uten og gjøre om noe på bilen. håper jeg bare trenger noen papirer på godkjenning her fra vccn

Øyvind G
10/07/13, 16:51
Disse felgene kommer i kontakt med kalippere foran på 240 utifra det som jeg har lest på forumet her tidligere.
Det finnes måter å løse dette på (5mm spacer), men det blir nok ikke godkjent.

turb00le
10/07/13, 20:22
Ikke vanlig praksis å godkjenne felger lengre etter min erfaring. Har godkjent to biler med senk. Hadde med dok på felger men de skrev det ikke inn. Fikk beskjed om at hvis de skulle godkjent alle biler det blir bytta felger på hadde de ikke fått gjort stort annet.

Sist jeg var på teknisk hadde jeg 4,5% lavere rulleomkrets, dekkstrekk og feil lasteindeks. Fikk ingen bemerkninger...

Sett på de felga du vil ha og kjør ivei. Pass på å få senka så ikke bilen blir seende helt cp skada ut.

Sent from my LT25i using Tapatalk 2

TurboNoob
11/07/13, 10:32
Ser heller ikke vitsen medå godkjenne andre felger på bilen. Aldri vært borti at hverken BT eller politi har hengt seg opp i det.

Joakim-G_R
11/07/13, 11:47
Det har jeg. To ganger. Første gangen godkjente jeg det, andre gangen hadde jeg det i vognkortet.

TurboNoob
11/07/13, 13:30
Mulig at praksisen er litt forskjellig fra sted til sted.

Nå kan det vel kanskje legges til at det er borti 10 år siden jeg sist ble stoppet av politiet...

Jannern
11/07/13, 23:20
har ikke vært borti at noen i kretsen rundt meg har blitt stoppet av politi pga felger.. ikke senk heller enda noen av bilene har Bra/mye stuk!!
Men de felgene der passer da rett på de? trenger ikke å space mener jeg.. sjekk et. om den er 20 eller mindre trenger du vel egt ikke å space

Glem det. Det står at de har et6 så her skal det ikke behøves å spaces. Hadde vært reddere for skjermkant tror jeg.