PDA

Vis full versjon : Klunkelydtråd nr. 100! S60 2003



Jakke
05/07/13, 22:58
En av de 100 med rare lyder på bilen min. Det kommer fra begge sidene, mest høyre, er litt slakk i foringa framme på bærebrua, men når jeg ratter fullt om og nøkker i rattet så smeller det i tannstanga, du ser slangen fra tanken fra tannstanga rører seg brutalt mye, mest når det kommer lyd. Men det er ikke noe dødgang i rattet.

Noen som vet? Føler ikke for å slippe ned traversen for å bytte tannstang!

Jakke
07/07/13, 02:16
Stress å bytte indre endeledd? Siden lyden kommer fra tannstanga og ikke ytre endeledd, så er det det eneste jeg kan se for meg at det er nesten.

Tenkte å ta det som evnt feiler, bærebroforinger og regreim i ett. Bare jeg finner ut hva det er.

Torsen67
07/07/13, 04:05
Hva med å bytte hele bærearmen? Faktisk mye lettere å bytte og ikke så dyrt. Da friskmelder du hele bærearmen i samme slengen. Men uansett, sikker på at det klonket du hører ikke er når styrestaget treffet utslagsstopperen?

Ola Hagen
07/07/13, 07:47
indre styreledd er jo ikke mye jobb, men kan sitte som faen iblant også er det ganske trangt, jeg brukte en svær vannpumpe nøkkel da jeg ikke fekk plass til vanlig nøkkel.

MEN du bør ta 4 hjuls justering/måling etter denne jobben også.

Har du ingen tilgang til bukk eller evnt løfte opp bilen i fronten og se om lyden forandrer seg da? Hvis det smeller så hardt at det rister i slangen så burde du klare å se/kjenne hvor det smeller

Jakke
08/07/13, 00:34
Det blir under blokka når du ser ovenfra, i bakkant. Fra undersida ser du ikke noe spesielt der heller, er også mansjett og greier, så er knotete.

Ang. bærearm så koster det nok når jeg må ha 4-hjulskontroll, EU-kontroll og service på bilen på en måned.

Kan være stopperne den treffer når det smeller, men jeg er usikker. Jeg må av med hjulet for regreim uansett, men da bytter jeg også foringene samtidig, og evnt. endeledd og det som trengs, så håper på å bli enig med meg selv og dere før jeg gjør noe så drastisk.

Kan evnt. filme det imorra.

Jakke
16/07/13, 09:22
Har ikke fått filma da lydene er random. Mest kraftig på venstresida. Da mener jeg klunkene som kommer når jeg kjører, ikke når jeg ratter over når jeg står i ro.

Men klunkene er random, virker som det som trigger dem er akselerasjon og svinging, og da er de der en stund, så forsvinner de. Bærebroforinger, kan de lage lyd litt sånn nå og da, men ikke jevnt, ala det jeg beskrev her nå?

Torsen67
16/07/13, 10:17
Jeg vil tro at hvis det er foringene i bærebroene, så vil de lage lyd alt etter som belastningen flytter seg. Her kommer belastningen fra alle kanter for å si det sånn, så ikke umulig at det kan være her. Har noen anelse om når de ble byttet sist?

Jakke
17/07/13, 01:20
Nei aner ikke, sikkert aldri eller cirka halvveis fra nå til da den ble bygd :P

Får bytte alle fire da, sammen med anna stasj som regreim, så må det jo bli bra for noen år til!

Torsen67
17/07/13, 10:57
Bytt heller til komplette bærearmer. Koster ikke stort i forhold til 4 løse foringer, og jobben er myyye enklere.

knetrom
17/07/13, 11:00
Er det en bytteordning/returordning på gamle bærearmer?

Jakke
17/07/13, 11:21
Kommer an på pris. Bestiller fra ipd isåfall, orker ikke Bil i Nord, de skal ha "an arm and a leg" for det. 3000 for regreim, strammer, vannpumpe og multireim, under 2000 på ipd.

Så da er problemet vekta på de to bærearmene... Mtp frakt

Torsen67
17/07/13, 11:51
Sjekk ut FCPeuro.com De har ikke gale priser og leverer raskt. ipdusa leverer ikke noe bedre bærearmer enn FCP.

Jakke
20/07/13, 01:39
Verksmesteren på et verksted her sa at foringene i kaklestaget brukte å ryke ofte på europeiske biler, spesielt Volvo.

Jeg hadde jo bilen jekka opp sist, så da var det mye spenn i alt av foringer der. Kan det være en tanke å ta med videre?

Torsen67
20/07/13, 09:49
Regner med at han mener kyllingbeina. De er lett å bytte, og er forbruksvare.

Torsen67
20/07/13, 09:50
Er det en bytteordning/returordning på gamle bærearmer?

Nei, det tviler jeg sterkt på.