PDA

Vis full versjon : Klakkelyd i understell..



PerStianLarsen
05/07/13, 03:44
Hei.

Kanskje noen her vet hva som KAN feile vår volvo (firmabil)

Vår volvo er en V70 2.4D 2004, rullet 355.000 (taxi før oss)

Når bilen beveger seg i 50km/t + så er det ingen lyd, men når den kjører sakte og treffer små dumper, kumlokk etc så høres det ut som om bilen
kjører på løse brosteiner, en slags klukkeklakk lyd.

MEN, når det regner (vått ute) så er det forsvinnende lite lyd.

Vi hadde den på verksted og de halte og dro i diverse armer og ledd og klarte ikke å finne ut hvor lyden kom ifra.
Jeg har sjekket demperne og dempertoppen men disse virker fine for meg.

Jeg mener å tro at lyde kommer mest ifra høyre forhjul, men noenganger så hører jeg lyden litt bakover også.
Enkelte ganger spesielt i slake svinger så kommer det en knakendes lyd i hele bilens venstre side... som om demperen holder på å knekke..

Klukkeklakk lyden som jeg kaller den er relativt høy og VELDIG irriterende.
Men den høres ikke fra utsiden av bilen, ihvertfall ikke med vinduet oppe.

Noen som har en ide, evt aning om et verksted i Oslo området som har GOD peiling på volvo..
Billia sitt forslag var å bytte begge bærearmene med foringer, selvom de ikke visste helt hvor lyde kom ifra.
Typisk oss så er vi så uheldige at hver gang et verksted skal se på bilen så regner det, og da er som sagt lyden nesten ikke tilstede om en ikke helt borte.

Håper på hjelp her..

Torsen67
05/07/13, 12:42
Kyllingbeina til stabstaget?

FroBe
05/07/13, 17:30
I dag finner man små action-kamera (GoPro osv) som man sikkert kan montere i understellet for å sjekke hva som beveger seg og lager lyder samtidig.
Er det noen som har prøvd dette?

Torsen67
06/07/13, 14:27
Bærebruene koster ikke all verden, og er vel som en slitedel å regne. Lenge siden de er byttet?

FreddieAwD
06/07/13, 15:13
Jeg byttet støtdempertoppene på min en gang i tiden og da forsvant den lyden som du beskriver i ditt innlegg :)