PDA

Vis full versjon : 850. Handbremsa virkar framover men ikkje bakover.



Øygard
03/07/13, 14:16
Ein fyr eg kjenner har skifta handbremswier på 854en sin. No virkar handbremsa framover (då kan han i det minste ta brekksladd), men bilen trillar bakover. Er det nåken som har ei forklaring på det/veit kva som må gjerast for å få det til å virka?

FolloAuto
03/07/13, 21:21
Det er nok rusta bra inni med skoene, eller brukt biltemadeler.

ovlov86
03/07/13, 21:47
....eller brukt biltemadeler.

Saklig. Svigermors bil har gått med topp håndbrekk i 35.000 km. Kun Biltemadeler alt sammen.

Øygard
03/07/13, 22:29
Det er nok rusta bra inni med skoene, eller brukt biltemadeler.

Det er nye sko og wire, veit ikkje hen dei er kjøpt. Det er ein tømrar som har gjort det so det kan jo henda han har spikra det fast:D

mrstfu
04/07/13, 10:01
Det kritiske med håndbremsedeler er å få renset ut rusta, ikke bare av skiva, men og fra fjæra og enkeltdelene inne i mekanismen, i tillegg til å sette inn alle delene med lavtemperaturfett, så den holder smøringa gjennom vinteren.

Brekksystemet består av to halvmåneformede bremsesko, som ved å dra i brekket presses ut mot innsiden av skiva. Om den ene bremseskoen sitter fast, eller glir litt mindre enkelt enn den andre, vil alt av krefter gå til å presse den løse av de to bremseskoa mot skiva. Utformingen til skoa er avgjørende for funksjonen, den ene skoen vil ta for seg låsing bakover, mens den andre tar for seg låsing fremover. Sitter ikke begge to like godt, vil du få ujevn funksjon.

R-M-I
04/07/13, 10:09
Generelt sett kan man vel si at håndbrekket er en generell svakhet på alle 850/855... Jeg har også samme erfaring som STFU over her.. å passe på lik virkning\bevegelighet, samt å fjerne dritt, rust osv. fra delene og sette inn fjærer med smøremidler hjelper på.

Jeg har byttet et par ganger på min egen 855 nå, historien forløper på samme vis uansett hva en bruker av deler .. (om man kjøper dem hos volvo eller på biltema)..
Greit å først justere til de låser, så skru ut igjen et par hakk og teste funksjon... gjerne kjøre med det en liten stund for så å justere igjen.
Selv stoler jeg ikke på brekket et sekund på disse bilene :P Og tenker meg godt om de gangene jeg parkerer i bratte bakker.. (f.eks svinger hjulene mot siden jeg parkerer på, så bilen ikke fyker avgårde særlig langt om den først skulle gå fremover, evt. hoppe ut av gir el.).

850GLTsilver
05/07/13, 15:47
Det er nok rusta bra inni med skoene, eller brukt biltemadeler.

Jeg har biltemadeler på mine, og ingen av de har sviktet på noen som helst måte etter at jeg skiftet TIL Biltema.
Hva er egentlig problemet med Biltemadeler på dette?

Men til trådstarter: Pass på å få rensa den "saksa" som driver bremseskoene fra hverandre. Den er svært viktig for å få et velfungerende brekk.
Det finnes også to forskjellige diametre på bremseskivene på P80 175mm og 180mm om jeg ikke husker helt feil. Er i alle fall 5mm forskjell på de.
Sjekk dette nøye før du kjøper bremsesko.

Jeg har flere ganger nevnt dette med renovering av håndbrekket på disse bilene og anbefaler deg å lete opp en del andre tråder der jeg har kommentert fullt ut.
(Tror jeg lovte en komplett How-To på dette også, uten at den er laget ennå. MÅ jeg ha med bilder på en slik folkens?)

Waierne ruster i filler(fast akkurat der de går inn i "bremseklokka" samt der de festes til bakakselen. (Gjelder originalwaiere som ALLE andre)
Sørger man for å fylle nedre hulrom der waieren går inn i klokka med fett, vil man unngå dette på ny waier.
Likeledes må den "saksa" settes inn med fett. Unngå å få noe fett på friksjonsflater bare.
Paqss også på å få tak i riktig lengde på waierne. Der er det også to forskjellige lengder.

ovlov86
05/07/13, 17:08
Jeg har biltemadeler på mine, og ingen av de har sviktet på noen som helst måte etter at jeg skiftet TIL Biltema.
Hva er egentlig problemet med Biltemadeler på dette?

Men til trådstarter: Pass på å få rensa den "saksa" som driver bremseskoene fra hverandre. Den er svært viktig for å få et velfungerende brekk.
Det finnes også to forskjellige diametre på bremseskivene på P80 175mm og 180mm om jeg ikke husker helt feil. Er i alle fall 5mm forskjell på de.
Sjekk dette nøye før du kjøper bremsesko.

Jeg har flere ganger nevnt dette med renovering av håndbrekket på disse bilene og anbefaler deg å lete opp en del andre tråder der jeg har kommentert fullt ut.
(Tror jeg lovte en komplett How-To på dette også, uten at den er laget ennå. MÅ jeg ha med bilder på en slik folkens?)

Waierne ruster i filler(fast akkurat der de går inn i "bremseklokka" samt der de festes til bakakselen. (Gjelder originalwaiere som ALLE andre)
Sørger man for å fylle nedre hulrom der waieren går inn i klokka med fett, vil man unngå dette på ny waier.
Likeledes må den "saksa" settes inn med fett. Unngå å få noe fett på friksjonsflater bare.
Paqss også på å få tak i riktig lengde på waierne. Der er det også to forskjellige lengder.

Hadde vært konge med how-to med bilder ja. :)

Sendt fra min Note II

hgnubel
05/07/13, 18:16
Gidd poste dette NÅ ;)

...Etter jeg har bare justert og satt på igjen mine. Fikk grei effekt bare med det. Men har nye wiere og klosser så blir gjerne til å bytte etter ferien uansett. Skjønner jeg burde smurt opp mer nå, men med tidspresset var jeg bare glad jeg fikk et brekk som virker litt bedre :)

850GLTsilver
05/07/13, 21:25
Får vel fabrikere et eller annet da. Har ingen bil her nå som trenger slikt skifte, men er den lykkelige eier av en nyoverhalt bakaksel som skal inn under "Emil" om ikke så lenge.
Kan kanskje bruke den som visningsobjekt.

FolloAuto
05/07/13, 23:02
Problemet jeg hadde med biltema, var at skoene demmers ikke passet skikkelig i trommelen.. de tok kanskje 60% mens skoene fra volvo passet 100% i trommelen..

R-M-I
06/07/13, 20:48
Problemet jeg hadde med biltema, var at skoene demmers ikke passet skikkelig i trommelen.. de tok kanskje 60% mens skoene fra volvo passet 100% i trommelen..

Og svaret på det problemet finner du beskrevet litt over... det er to typer bremseskiver/tromler... og også to typer bremsebånd/sko.
sååå...om en kjøper feil, får man sørgelig effekt fra brekket.

Har hatt både originalt (montert på frydenbø).. og biltema skiver/klosser og bånd bak på min 850... Null forskjell.. eneste som hjelper er riktig justering, innsøring med fett (helst noe som tåler kulde) både på "innmaten" i trommelen og der wire går inn, her fant jeg ut at det var greit å ta litt godt i..

Evt. får man bygge om til hydraulisk brekk :P Da blir det vel ordnings på det tenker jeg.

T90
08/07/13, 00:50
er forskjellen på bremseskoene om det er til awd eller ikke?

850GLTsilver
08/07/13, 21:54
Nei.
Sjekk kun diameteren på innsiden av trommelen. Skal være 178mm om jeg ikke husker helt feil.