PDA

Vis full versjon : 04 v70 d5?



Joakim-G_R
03/07/13, 11:55
Har en V70 som jeg skal se på. Den hat gått 520 000, men er billig. Det er automatkasse og D5 motor.

Hva bør en se etter, og hva bør en forvente av resterende levetid? Girkasse, når begynner de å gi opp?

Bilen ser bra ut på bilder, skal se på den idag eller i morgen. Tips?

Torsen67
03/07/13, 12:15
Har du ikke noe historikk på hva som er gjort med den? Sjekk peilepinnen på autokassa, og legg litt olje på hvitt papir. Den skal være rød og ikke lukte svidd. Kassa kan vare lenge om den ikke er herjet med og får en flush i ny og ne. Klonker det når den girer og når du drar spaken igjennom girene, så sjekk momentstaget i nede i forkant av kassa. Er denne slitt, så vil motoren vri seg når den girer, noe som gir et "slitent" inntrykk. Den koster ca 600,- og tar 10 min og bytte.

Motoren er grei den, men hvis noen dyser ikke er som de skal, så kan motoren rakle litt mer en normalt og muligens være tungstartet. Da er det greit å sjekke returen på dysene. Dysene er egentlig en forbruksvare men burde vel holde 2-300 000. Sjekk om det er lekkasje mellom motor og gearkasse på undersiden. Er det det, så er det simmring mellom motor og kasse som er gåen. Da må gearkasse ut. Får du sjekket bilen for feilkoder så er også det gull verdt.

Se også over dempere og foringer til bærebruene. Dette er også forbruksvare.

Ola Hagen
03/07/13, 19:33
husk den blikk koppen som sitt mellom girkasse og motor over simringen, den har tendens for å falle ut, spes på kalde vinterer. Originalt ble de levert med ei gummi forert blikk kopp som man banker inn, den slipper etter hvert, i ettertid så ble den koppen levert som ren metall.

Har vært noen skrekk historier med koppen som har falt og all olje har kjørt ut gjennom det hølet.

Joakim-G_R
03/07/13, 19:51
Takk for tips sålangt.

Er det galskap å begi seg utpå noe slikt, eller hva?

Ola Hagen
03/07/13, 20:56
turboen og diesel varmeren blir vel byttet innimellom, og med den km standen så bør jo i allefall turboen ha blitt byttet?

Mye du må ut med for en slik bil med den km standen?

Morgis
03/07/13, 21:02
min D5 har rullet 480000 nå. Sviver som en ny bil.
Taxi-bil, så den har fått fint vedlikehold

Joakim-G_R
03/07/13, 21:46
De spør etter 49 000, ser det ligger en annen på Finn med rundt 500k km, men med stoffseter og litt kjipere interiør, til 40.

Ola Hagen
04/07/13, 04:53
De spør etter 49 000, ser det ligger en annen på Finn med rundt 500k km, men med stoffseter og litt kjipere interiør, til 40.

høres ikke så gæli ut hvis bilen ikke er rusten og bærer preg av km standen. Du har ikke link til bilen du?

Larsemann82
04/07/13, 06:43
Tror det er vanskelig og gi et svar på hvorvidt et kjøp er lurt eller ikke. Med så høy km kan vel streng tatt ting ryke når som helst, men er du heldig og tar godt vare på bilen kan det hende du har en god bil i flere år til. Kanskje fornuftig med en NAF-test e.l på denne?

Torsen67
04/07/13, 10:45
De spør etter 49 000, ser det ligger en annen på Finn med rundt 500k km, men med stoffseter og litt kjipere interiør, til 40.

Hva for noe historikk er det som følger med bilen? Er det ingenting, så ville jeg styrt unna. Hadde du kunne lånt bilen noen dager og tatt en NAF test så ville det gitt litt mer innblikk av bilens tilstand. Får du garanti?
Altså, hvis du hverken får garanti eller historikk, så men jeg denne bilen ikke er verdt mer enn 40K. Får du den for denne prisen kan du være veldig heldig eller det motsatte;)

RuZleBiFf
04/07/13, 13:56
Turbo sjekkes enkelt ved å ta av slangen på luft-inn og ta tak i akselen.
Denne kan ha litt slakk opp og ned, men skal ikke ha slakk inn og ut.
Slitne turboer kaster ut olje (bilen ryker svart) og vil til slutt ta kvelden.

Som andre sier, disel-dyser kan vøre lurt å sjekke.
Generell stand på bilen sier jo også mye om hvordan den har blitt behandlet opp gjennom årene.

Joakim-G_R
04/07/13, 21:26
turbo var byttet for 2-3 år siden. Bilen var ålreit den, gira fint også.
Eneste som er litt "skummelt", alt av display lyste, dvs kmstand og klokka viste alle segmentene av sjusegmentet. Noen vært borti dette før?

FolloAuto
04/07/13, 22:00
DIM-feil. Koster noen gode tusenlapper å bytte mener jeg å huske fra jeg hadde 04 mod.

Joakim-G_R
04/07/13, 22:12
Hva av deler trengs evt?

degocostly
04/07/13, 22:34
http://forum.vccn.no/showthread.php?14177-Volvo-01-og-nyere-med-DIM-feil
Her finner du kontaktinfo til en som fikser slikt

FroBe
04/07/13, 22:36
Det koster muligens kr 7000 for ny DIM, eller kr 3000 for reparasjon.
Sjekk denne (http://forum.vccn.no/showthread.php?14177-Volvo-01-og-nyere-med-DIM-feil) tråden for mer detaljer.
Hvis du vil prøve å kjøpe en brukt DIM bør det være samme årgang og diesel, kilometerteller vil vise høyeste tall (enten fra din CEM eller fra annen DIM).

Kjenner man noen som kan reflow-lodde SMD-komponenter kan det bli billigere, de fleste trådene som beskriver loddingen av Motorola-chipen mangler bilder nå, men det er mulig å goolge etter "Budulan DIM" å se hva man finner.
Trenger du tips hvordan løsne DIM så finner du det her (http://forum.vccn.no/showthread.php?6500-S60-V70N-Montering-av-instrumentringer&p=90597#post90597). (Hopp over skruene på første bildet under rattstammen, det er ikke nødvendig.)

Joakim-G_R
04/07/13, 22:57
fant denne www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=73695

I værstefall er sjefen min utdanna radio- og tvreparatør, og driver et lite firma "på si", så loddinga skal nok gå fint om det er det det står på :-)
Lite annet pirk på den, noe smått som sprekt glass til ene sprederen og venstre lyktepusser ikke fungerer er drt, da. Men til en så høy kmstand kan man vel ikke forlange 112% strøken heller? :-)

gaupe
05/07/13, 09:30
Spørs kva du er ute etter, men som familiebil er ikkje dette noko godt val. Når du må skrue heile tida, blir dette eit ork, som ein andrebil/arbeidsbil vert det noko anna.

Du finn deg bra V70N til ein billig penge om du er villig til å vente litt og vere snar til å slå til.

Joakim-G_R
05/07/13, 10:02
Hva mener du er mest sannsynlig til å ryke?
Alternativet er å fortsette å bruke passaten som familiebil, men denna kakler jo til tider mer enn en Massey Ferguson om dagen..

gaupe
05/07/13, 10:06
Alt ryk på desse bilane som er gått så langt, også ting som aldri blir bytta.

Joakim-G_R
05/07/13, 10:50
Selv med ny turbo, vannpumpe, regreim, bærebruer, hjullagre, fjørfe, dempere osv? Har forståelse for at vifter o.l kan ryke, men mekanisk skal den være god.

Vingler litt, men må opp betydelig for å få en bil med likt utstyr bare mindre km, og selv da et man jo ikke sikret.

Vi er på 45 000 for denne nå iallefall, mener du at jeg kan gjøre et bedre kjøp for ca samme pris (og da også mtp at turbo o.l er byttet for kort tid siden) er jeg interessert :)

Torsen67
05/07/13, 12:35
Du gir jo dårlig innblikk i hva som er gjort med denne bilen igjennom tråden, bortsett ifra det du nevner over. Sier som tidligere, er masse vitale slitedeler byttet, så er jo det bra. Er ingenting byttet så styr unna. Med så høy km så går ting i stykker etterhvert, uansett bil.

gaupe
05/07/13, 12:52
Om du har mindre å bruke på bilen enn det marknaden forlangar, må du kompromisse. Å kompromisse på kmstanden om du ikkje er klar for å skrue mykje, synest eg ikkje er lurt. Då får ein heller ta ein bil som er litt mindre rett farge, motor og utstyrsmessig.

Joakim-G_R
05/07/13, 17:01
Dette er det som er gjort som jeg vet/husker de siste 3-4 årene:
Ny turbo
Nye bærearmer
Nye frontlykter
Nye fjærer og dempere
Nye hjullagre
Ny simring og blikklokk mellom girkasse/motor
Ny regreim og vannpumpe
Ny tannstang

Det som er negativt:
DIMfeil
12v i midtkonsoll for bakseter løs
Førersete noe slitt
Ratt slitt
Begynnende rust nederst på framskjermene, der det er utsatt for steinsprut. Dette var også den eneste rusta jeg fant.

Jeg vingler. :-)

Ola Hagen
05/07/13, 17:20
høres da ut som den er påkostet en del så du er jo kvitt en del av problemene for ei stund. Fekk i allefall oppgitt at verksted bilia skulle ha 12 000 ca for bytte av simring og blikk lokk, pluss tann kransen som kan bli utslitt på desse bila.
¨
Min 2002 har røket AC kompressor, servo pumpe og utslitt tannkrans på ca 300 000, bilen har nå gått over 320 000. Og framskjermer får du lett overalt til grei penge.

Men jeg ville ha sjekke tilstanden på tannkransen, og starteren, eller i allefall om den har vært byttet noen gang i allefall. Hvis den er dårlig så vil starteren slure på den og da må girkassa ut osv, og det skulle bil verkstedet ha for 12 000kr ca, så det endte med at jeg gjorde jobben selv...

FroBe
05/07/13, 17:20
Det er forskjell på om det er drevet proaktivt vedlikehold for å holde bilen i god stand, eller om det kun er utført nødvendige reparasjoner for å holde bilen på veien og få den EU-godkjent.
Forøvrig virker det som om du kjenner forrige eier godt nok til at han ikke vil prøve å lure deg eller skjule eventuelle problemer.

Gamle biler er sjelden feilfri, og en billig V70N trenger ikke ha dyrere reparasjoner enn en dyrere/nyere utgave.
Jeg ville vært mer skeptisk til å bruke så mye penger på å kjøpe ny bil at man ikke har råd til å reparere den hvis noe skjer.

Swissman
05/07/13, 17:27
Jeg kjøpte en S80 04 mod i april 12 som da hadde gått 438'000 og har nå kjørt 50'000 med den.
D5 og automat er bare herlig å kjøre. Skal si at min gikk som drosje og var chippet med BSR fra begynnelsen av. Automatkassa hadde blitt byttet ved 370'000 og nå etter 100'000 har jeg fått flusha kassa.
Det eneste som er når er at den er tungstarta.
Jeg tror ikke at høy km-stand er noe hinder på disse bilene.

Kan du skru selv så kan man godt ta en sjangse på en slik bil og få mye bil for pengene.

Joakim-G_R
05/07/13, 17:39
Ja, det glemte jeg jo å si. Kassa er flushet annethvert år.
Jeg skrur jo selv, og har vært skeptisk til å kjøpe ny bil pga verkstedregningene. Men syntes ikke det gjør noe å skru selv på en slik bil som dette, såle ge motor og gir er bra.
Den var også veldig lettstartet, og ingen ulyder i starter/startkrans.

Blir vel til å ta sjangsen på den.
Stemmer det at egenvekta er 1600-og noe kg? Sure 2000 kr ekstra, idiotisk avgift. Denne burde vært omvendt, burde kosta 20 000 for å omregistrert en gammal 240 o.l., en ny bil skulle vært gratis.
Miljøet skal spares, sålenge hvermannsen betaler for det.

FroBe
05/07/13, 18:13
Ved å bruke forumet her og ha mulighet til å skru litt her så tror jeg du unngår de verste overraskelsene.

Med slike moderne biler kan det være en fordel å ha privat tilgang til VIDA+DICE for å sjekke og slette feilkoder, og lese verkstedsveiledninger fra Volvo. Det er muligens noen andre VCCN-medlemmer i nærheten av deg som har det, hvis ikke koster det rundt tusenlappen på Alibaba eller eBay.

knetrom
06/07/13, 09:42
Du får se i vognkortet hva den er registrert med. Jeg har sett på finn at eldre V70N er oppgitt med høyere omregistreringsavgift enn min 2007 mod.

gaupe
06/07/13, 10:41
Du får se i vognkortet hva den er registrert med. Jeg har sett på finn at eldre V70N er oppgitt med høyere omregistreringsavgift enn min 2007 mod.

Er det differensiering på dieselpartikkelfilter her også? Er det på årsavgifta.

knetrom
06/07/13, 15:01
Står bare vekt oppgitt i dette dokumentet hvertfall http://www.toll.no/upload/Dokumenter/avgiftsrundskriv/2013omregistreringsavgif%20pr%20mai%202013t.pdf