PDA

Vis full versjon : Problemer med '96 850 R - motortemågiver, ACpumpe, ABSpumpe og startsperre.



mrstfu
02/07/13, 20:40
Har en bekjent som nylig kjøpte seg en 855R automat, og tok den med til den lokale sjappa for å få tilstand på den. De kunne stille med følgende rapport:

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/IMG_20130624_213417_zps182ffe1d.jpg (http://smg.photobucket.com/user/satanexp/media/IMG_20130624_213417_zps182ffe1d.jpg.html)

Jeg for min del synes rapporten var noe uoversiktlig, men never mind. Trenger litt hjelp her.

Hjulføleren ser jeg ikke på som noe problem, dvs problemet har en synlig løsning. Dette dreier seg vel høyst sannsynlig om selve føleren som må byttes. Hva gjelder ABSpumpa antar jeg det samme, iflg Slettmyrs feilkodeoversikt heter denne "443 Pump motor, electrical or mechanical fault". Tips til overhaling eller gjenbruk tas imot.

Feilkodeoversikt: http://forum.vccn.no/showthread.php?1587-850-Lese-ut-feilkoder

Deretter kommer vi over på det jeg synes er mer sketchy. Slettmyrs feilkodeoversikt er jo basert på OBD1 sitt modulsystem, hvor man plugger i og leser av feilkoder på den enkelte modul. Denne bilen har OBDII, som jeg ikke er vant til i det hele tatt, og selv om rapporten fra verkstedet sier noe om hvor feilen ligger, finner jeg ikke koder i feilkodeoversikten som stemmer. Kode 221 og 211 finnes på ABSmodul, girkassemodulen (som verkstedet på et annet ark bekrefter det ikke er noe galt med), og et par andre moduler, men ikke noe som har med motorstyringsmodul å gjøre; kort sagt er jeg litt lost in space her.

Feilkode 123 på Motronic 4.3 sier "motortemperaturgiver", er det da denne?:

123 Engine Coolant Temperature Sensor (ECT) from Control module
missing or faulty

Lengre ned på feilkodeoversikten dukker det opp koder spesifikt for Motronic 4.3, og denne:

123 Coolant temp signal absent or faulty

Rengner med dette er tempgiveren i termostathuset?


Og sist men ikke minst en liten sak verkstedet ikke sa noe om. På tomgang og i fart høres det en klakkelyd fra motorrommet, ikke en kontinuerlig klakking, men et klakk hvert tredje sekund eller deromkring. Åpnet panseret med motor i gang, ser med en gang at det er frihjulet på ACpumpa som slår inn og ut ca hvert tredje sekund. Altså, hjulet står stille i noen sekunder, og låser og går rundt i noen sekunder. Ingen tegn til annerledes oppførsel over tid. Har ikke fått skjekket om AC leverer noen kjøleeffekt, og jeg la ikke merke til om lyset i ACknappen gikk av og på, eller ble stående av eller på. Mener å ha lest noe om dette før, er ACpumpa klar for kasting, eller finnes det håp?

Setter stor pris på all hjelp. Meg bekjent er det ikke gjort noe med motor i form av trim, den kjennes og helt normal ut hva gjelder ytelser.

Robert H.
03/07/13, 08:36
Når det gjelder ac'en er dette slik min oppfører seg også og den kjøler som den skal.
Tror ikke den skal være innkoblet hele tiden når den har oppnådd temperatur som er valgt.
Du kan jo sette den på max kjøling å se hva som skjer?
Temperaturgiveren i termostathuset er jo bare å skifte, de varer ikke evig og er ikke dyr i innkjøp.

kvkleppe
03/07/13, 12:19
Lyser ABS lampa ? Kjent feil at abs modulen har dårlig kontakt, dvs at den må åpnes og loddes på nytt. Veldig enkelt og greit.

mrstfu
03/07/13, 17:25
Lyser ABS lampa ? Kjent feil at abs modulen har dårlig kontakt, dvs at den må åpnes og loddes på nytt. Veldig enkelt og greit.

ABSproblemene er ikke noe å fokusere på, som sagt er dette selvsagte løsninger jeg ikke lurer på. Feilkode 221 og 211 er det jeg virkelig lurer på, samt om frihjulet på AC skal lage den kraftige lyden det faktisk gjør. Virkelig noe man legger merke til, ikke noe jeg har hørt på noen annen P80 med AC.