PDA

Vis full versjon : Bytte bremseslanger bak?



hgnubel
01/07/13, 13:10
Må bytte bremseslangene bak på R-en nå, men ser ikke helt hvor jeg bør og ikke bør ta i her:

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/15.jpg

Venstre side (mot caliper) har 14mm eller så sekskant, og det ser jeg på den nye slangen at sitter fast i den.

Så bøylen det er festet i, og så en slags fjær. På røret har jeg en 11 eller 12mm sekskant.

For meg ser det ut som jeg bør holde igjen på sekskanten på røret, og prøve å skru på slangen. Høres det riktig ut?

Kjente litt på det med fastnøkler og det satt rimelig greit fast.. vil helst ikke begynne å ta hardt i før jeg vet jeg prøver å løsne på riktig måte :)

hgnubel
01/07/13, 16:57
Da var det grundig rundet på slangesiden i hvert fall. Og de spesielle fastnøklene for bremseslanger fra biltema er bare noe tull...

Dan Bay-Johansen
01/07/13, 17:36
Du gjør det nok riktig. Ingen godt bevart hemmelighet at slikt som dette ryker når det skal byttes. Visegrip (?) / sveisetang kan redde deg her.

Alternativ må du lage nytt bremserør...da kan du klippe røret og få på sekskantpipe. Når det er gått ille så er det bare vold som funker :-P

Sendt fra mobilen min.

hgnubel
01/07/13, 21:35
Gikk relativt greit av foran i fjor, men da brukte han som hjalp meg en gassbrenner.. kanskje jeg skulle hatt en sånn, men nå er vel bensintanken 5-10 cm rett bak denne koblingen bak :p

Blir å ta turen til et verksted i morgen, bremseslangene fikk jeg inspisert skikkelig nå, og jeg kjører IKKE på bilferie med dem for å si det sånn.

Sagen
02/07/13, 06:55
Fastnøklene fra Biltema kan du kaste.. De har jeg prøvde selv, hehe!! Jeg måtte bytte kallippere bak i fjor, og endte med å bytte alle bremserørene og slangene i bakstillinga i samme slengen. Som regel løsner sånt greit, men rørene inn i kallipperene satt noe J###!! så jeg klippet de like gjerne av.. Slangene fikk jeg løsnet greit med bruk av varme. Greit å varme, siden de likevel skulle byttes. Ellers er jeg skeptisk til å bruke varme på sånt om det IKKE byttes.

hgnubel
02/07/13, 18:12
Nå kastet jeg et par tusenlapper på et verksted som kunne bytte slangene i dag, og skjøte på den ene rør-enden jeg hadde ødelagt. Ca to hele dager til bilferie så da blir det minste motstands vei.

Men hvem leverer slike bremserør-nøkler som virker? Fikk se merket han som plukket dem av hadde brukt, men husker bare selvsagt ikke nå...

Ellers må jeg skryte av "AbsoluttBilverksted" i Møllendalsveien. De ser litt shabby ut, og visittkort og skriftspråk mer enn antyder at de ikke bruker penger på å få sånne ting skikkelig, men de var flinke og kommuniserte veldig bra underveis.

Sagen
03/07/13, 06:05
Da får vi tru det løser seg. Det finnes sikkert flere som leverer slike nøkler i god kvalitet, som Bacho, Würth osv.. De koster mer, men det er fort inntjent på å unngå og ødelegge rør og koblinger.. God ferie/biltur!

hgnubel
03/07/13, 08:25
Takk for det!

Bare bytte skiver og calipere bak, og klosser foran, og bytte all bremsevæsken så er vi klare for tur. Det skal gå greit, alt bortsett fra skivene bak har vært av siste året eller to :)

Dan Bay-Johansen
03/07/13, 21:40
Jeg bruker selv nøklene fra Biltema og har ikke hatt noe problem med de så langt. Noe som kan være lurt å tenke på før man dømmer de nord og ned er; niplene ruster, de står uten å bli skrudd på i maaange år, så når man endelig skal skru de av har de rustet såpass at nøklene er et halvt nummer for store (evt for små). Derfor er det viktig å sørge for å treffe ordentlig, kjenner man det begynner å gi etter - bytt tak. Evt ryk på med visegrip med en gang.

Tror ikke de er så fantastisk mye dårligere en mange andre, på lik linje med mye annet av verktøyet de har ;)

Sagen
04/07/13, 07:44
Nja.. delvis enig med deg daain83, når det gjelder rust på deler som skal skrues på. Da er det ofte uansett best med en god tang. Min erfaring er at nøklene fra Biltema duger de, så sant ting ikke sitter for hardt eller det er større krav til pasning mellom verktøy og skruer osv. Når jeg sammenligner nøklene i Bacho settet mitt med Biltemanøklene for bremserør, så er det en betydelig forskjell i toleransene som er brukt, så jeg for min del velger bort de jeg har fra Biltema. Nå skal det også sies at jeg har noe annet verktøy fra Biltema som fungerer veldig fint, Any way, det er delte meninger om alt, og det er fint å dele erfaringer :)

850GLTsilver
05/07/13, 15:39
Jeg bruker selv nøklene fra Biltema og har ikke hatt noe problem med de så langt. Noe som kan være lurt å tenke på før man dømmer de nord og ned er; niplene ruster, de står uten å bli skrudd på i maaange år, så når man endelig skal skru de av har de rustet såpass at nøklene er et halvt nummer for store (evt for små). Derfor er det viktig å sørge for å treffe ordentlig, kjenner man det begynner å gi etter - bytt tak. Evt ryk på med visegrip med en gang.

Tror ikke de er så fantastisk mye dårligere en mange andre, på lik linje med mye annet av verktøyet de har ;)


Har 100% positivt å si om Biltemas verktøy, så lenge vi snakker om disse som er garantert 10 år. Dessverre for meg er garantien på en del av de alt gått ut, uten at de svikter likevel. Når det gjelder nipler og slikt på bremsedeler, så er de stort sett et problem å skru på etter å ha vært utsatt for saltsmørja vegvesenet spyler over veiene våre i utide og utide. Har man ikke nøkler med god nok passform, så feiler det omtrent alltid. Og sønderrustede deler passer ALDRI. Så wisegrip og lignende er gjerne en nødvendighet på disse.

Har "ny" bakaksel klar til "Emil" her nå, og den får i alle fall nye og rustfrie bremsedeler. I tillegg vil jeg beskytte fandenskapen litt før de går på bilen.
Bytter bremserøret fremover i tillegg. Rent preventivt. "han" er jo blitt 20 år, og elementene har satt sine merker på rør og slikt.