PDA

Vis full versjon : klakkelyd i hjullager på 1031 aksel



visløff
30/06/13, 22:48
har fått en klakkelyd i begge hjullagera bak, det er også slark i de. frykter for egentlig at diffen er på vei til og rase. men kan ødelagte hjullager også lage denne lyden?

kayboy
07/07/13, 19:23
har denne lyden i min bil. men der er det det "huset" inni diffen som holder planethjula som er slarkete som fy.. ryker lageret ute blir det veldig feil vinkel på stikkakslene inn i diffen å da ryker ting etterhvert :S snakker av erfaring her :(

skurk
10/07/13, 14:40
Har samme på min jeg også,men det er det gode grunner til :-)
Har vært sånn i 2år nå og det blir ikke noe verre så da er det bare å kjøre på.
Vanvittig sterk bakaksling må være,tåler stort sett alt.

turbohjelle
10/07/13, 15:27
Samme greiene i min. 3 år and still counting. Har ikke hørt det har blitt værre.

samaron
13/07/13, 17:08
Ville fått sjekket klakkelyden hos et bilverksted. Husk å få fatt i en gammel erfaren mekaniker som faktisk kan ta en ordentlig diagnose og reparere. Unge mekanikere har ikke peiling dessverre, bare vandt med å plugge i en datamaskin stort sett. Er noen av klaringene utenfor spesifikasjonene så må det fikses omgående. Som alt annet så tåler disse bakakslingene lite når ting ikke er på stell. Snakker selv av erfaring når jeg sier du MÅ finne en gammel erfaren mann som kan se på saken. Har kjørt i ett år nå med for stramme lager og tannhjul med for mye klaring. Hører selv klakkelyder når jeg roterer hjulene, og hører ulyder bak når jeg kjører. Fant ut i ettertid at det er ingen over 30 år på det verkstedet, så ingen har erfaring med disse gamle bilene.

Er ulyden noe lignende dette? I mitt tilfelle er differensialen i ferd med å ryke:


http://www.youtube.com/watch?v=mKDXRMZbxKY&feature=player_detailpage#t=23s

turbohjelle
14/07/13, 10:01
Den klakkelyden er akkurat lik den jeg har. Ikkje skrapelyden, men klakkingen.

samaron
14/07/13, 17:01
skrapingen er bremsene, så den er bare å ignorere. Jeg kunne også se på slittasjen på tannhjulene at klaringen mellom kronhjul og pinjong er mye for stor. Fikk beskjed på bilverkstedet at det ikke skal være slik som det er i videoen. Heldigvis i mitt tilfelle er det en reklamasjonssak... en differensial er neppe en billig del å kjøpe ny.

jba002
24/07/13, 16:05
Har helt lik lyd på min bil, er det selve diffen som e ødelagt eller er det tannhjulet som sitter helt innerst som e ødelagt ?

Olav
28/11/14, 19:06
Vet tråden er gammel, men tenkte det var bedre å spørre her enn å starte en ny tråd.

Jeg har en hvinelyd under kjøring som jeg antar kommer fra differensialen. Når jeg løfter opp bilen og roterer på navet på ene siden får jeg denne lyden fra diffen:
https://www.youtube.com/watch?v=flefiFYQ-To

Jeg antar det er differensialen som begynner å bli sliten. Jeg kjøpte derfor en brukt som skulle være i god stand, men den har også en tilsvarende lyd når jeg roterer på navet. Dersom jeg roterer på inngående aksling lager den ikke lyd. Er det normalt at den skal lage sånn lyd, eller er det et tegn på at den begynner å bli veldig slitt?

eab
28/11/14, 20:44
videoen din er "privat", så får ikke sett.

Olav
29/11/14, 09:56
videoen din er "privat", så får ikke sett.

Nå skal det være i orden.