PDA

Vis full versjon : motoren døde



Lisa
30/06/13, 13:30
Hei.
Min V70R awd 98mod døde her forleden dag. Motoren bare stoppet. Den starter når den får en liten injection med startgass i luftfilterinnsuget, men dør når gassen tar slutt. Når man vrir om tenningen hører man IKKE bensinpumpen starte. Sikringene fremme i den trekantede hovedsikringsboksen bak luftfilteret er ok (en 20Amp). Utifra dette virker det som det er bensinpumpen som har takket for seg. Jeg fant en tråd her inne om å bytte denne igjennom et "hull" i bagasjen, men når jeg åpner dette "hullet" er det bare ledninger og rør nedi der. Ser også ut som et stort filter som ligger nedi der. Under det lille "hullet" er det bare enda flere ledninger. Det ser ut til at alle rør og ledninger forsvinner innunder baksetet. Så kommer spmålet: Har noen erfaring med å bytte bensinpumpe på en AWD? Må mann ned med tanken? Det er ingen hull under baksetet.

hgnubel
30/06/13, 17:34
Det er en litt lei jobb, bakstillingen må løsnes og tanken må i hvert fall litt ned. Hvis du søker på engelske forum er det en del som rett og slett lager et hull under baksetet. Finner dessverre ikke link her fra mobilen men tror du finner det ganske lett.

Er kun awd-bilene 97-00 som lider av dette, på fwd bruker man den luken du har hatt av og kikket i, under gulvet i bagasjerommet.

Morgis her på forumet mener jeg har byttet pumpen ved å senke bakstilling og tank.

Men aller først: sjekk at sikringen er hel :)
Edit: Det hadde du sjekket ja, riktig..

Sollien
30/06/13, 17:46
Skjekk 10a sikringa på dysene også :-D

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk 2

Lisa
30/06/13, 19:42
Ja kanskje dysene. Ikke sjekka der. Men det er ikke noe trykk fra trykkmålerpungtet på enden av fuelrailsen.... Målte motstanden i ledningene ned til pumpa og det var ikke kontakt mellom ledningene. Målte på den nye pumpen og der var det full kontakt.. 0 Ohm. Når man holder tenningen i startposisjon er det strøm på kontakten som går ned gjennom hullet og til pumpa. Dette betyr vell at jeg har en kjempejobb forran meg .. eller et verksted tjener noen slanter på meg hehe.
Takk for svarene!

850GLTsilver
16/07/13, 21:13
Ja kanskje dysene. Ikke sjekka der. Men det er ikke noe trykk fra trykkmålerpungtet på enden av fuelrailsen.... Målte motstanden i ledningene ned til pumpa og det var ikke kontakt mellom ledningene. Målte på den nye pumpen og der var det full kontakt.. 0 Ohm. Når man holder tenningen i startposisjon er det strøm på kontakten som går ned gjennom hullet og til pumpa. Dette betyr vell at jeg har en kjempejobb forran meg .. eller et verksted tjener noen slanter på meg hehe.
Takk for svarene!

Pumpa er relativt enkel å skifte.

C.Erstad
16/07/13, 21:22
Pumpa er relativt enkel å skifte.

På awd... der er den litt leiere å bytte...

gaupe
16/07/13, 21:27
Var muligens litt endring på dette på 99 modellen, for filteret er då mykje lettare å nå tak i.

Lisa
20/07/13, 09:47
Da er bilen stått inne på verksted i 2 uker. For å skifte bensinpumpe på en 98 modell V70 awd er det beregnet 7 til 8 timers jobb. Pumpa sitter under bilen, i forkant av der baksetene er hengslet. Det er to muligheter å skifte den. A) skru ned mellomaksel, bakaksel og tanken. B) Skjære et hull innvendig i gulvet.
Etter masse om-og-menn kom pumpa ut, ny ble innstalert og ... den funket ikke. Etter en del feilsøking så viser det seg at det er en "klump" med plastikk der ledninger til tankarmatur og pumpe går igjennom. Inni denne helstøpte "plastikklumpen" er det strømmen stopper. Så pumpa er ok, og tankarmatur er ok. Men alt må skiftes pga denne plastik "klumpen" som er helstøpt.
Er det intresse for bilder?

gswede
20/07/13, 09:56
Hørtes både kjedelig og kostbart ut dette her. Alltid interressert i bilder :-)

mrstfu
24/07/13, 03:05
Var muligens litt endring på dette på 99 modellen, for filteret er då mykje lettare å nå tak i.

Litt mer info på dette, Gaupis? Kan pumpa la seg bytte uten å løsne tanken?



Er det intresse for bilder?

JA!:D

gaupe
24/07/13, 12:15
Litt mer info på dette, Gaupis? Kan pumpa la seg bytte uten å løsne tanken?


Usikker, har aldri hatt behov for å sjekke. Filteret er lett tilgjengeleg under, som på ein sein bakhjulstrekkar.

mrstfu
24/07/13, 12:50
Usikker, har aldri hatt behov for å sjekke. Filteret er lett tilgjengeleg under, som på ein sein bakhjulstrekkar.

Nesten som på en FWD da, der er jo filterbytte en kvarters jobb.

hgnubel
24/07/13, 12:59
Litt mer info på dette, Gaupis? Kan pumpa la seg bytte uten å løsne tanken?

Uten at jeg har prøvd selv: I volvos egen dokumentasjon for jobben både på 1998 og 2000-modell står det akkurat det samme..

mrstfu
24/07/13, 13:07
Det er et av aspektene jeg har vært skeptisk til ved kjøp av AWD, ved siden av drivlinjeproblemer virker dette som mest kødd... men hos onkel kunne VIDA ganske sterkt avvise at det er to pumper i tanken. Den ene pumpa dytter både bensin forover, mens den suger bensin ut av en "ejektor", som sitter tilsvarende plassert i den andre halvdelen av tanken, og denne ser ikke elektrisk ut, på tegningen hvertfall.

Det igjen passer godt med at jeg trudde det var to pumper, og at det var på førersiden man måtte ta hull i karosseriet for å komme til uten å senke bakstilling. Dette gjaldt kun når jeg søkte på VIN på Vera, så ikke på andre årsmodeller.... er dette likt på alle AWD, eller finnes det biler med to pumper i tanken?

850GLTsilver
24/07/13, 19:41
Finner ikke spor av to pumper i noen av skjemaene på disse bilene nei.

gaupe
24/07/13, 20:04
Det er anna regulering av bensintrykk på 99 og framover, trur det må vere pumpa som styrer dette sjølv på bakgrunn av bensinhjerna.

Lisa
30/07/13, 19:27
Da er feilen funnet og nye deler innstalert. Denne gangen var det ledningsbrudd på "lokket" som skiller inn og utside av tanken. Måtte kjøpe ny armatur. Tankmåler og pumpe sitter på to kobber (?) rør. Hele sulamitten sitter på høyre side i tanken. Det kommer et plastdeksel under bilen. Ca 5 cm fremmom tanken slutter dette dekselet og noen rør/slanger går inn i tanken. Disse går direkte inn til lokket som alle ledningene og tur/retur av bensin gjør. Den desidert letteste måten er å kutte et hull under setehengselen ytterst på høyre side. Man kutter en halvbue og bretter det kuttede metallet oppover. Hullet går rundt setehengselen. Pumpa sitter noen cm innenfor. En stor plastmutter holder pumpelokket på plass. Innenfor er det en gummipakning. Lokket fungerer som en gasstett forbindelse. Jeg valgte å kjøpe ny pumpeenhet for å være sikker på at ikke benzengass, ledninger med strøm og en gnist skulle hjelpe bilen opp i rekordfart ...

Pumpenhet: VO9470674 pris: 7 590,33
Packning: VO9447179 pris:242,21
Mutter: VO3501322 pris: 69,43

Det var strengt tatt ikke nødvendig å bytte pakning og mutter, men det kostet lite i denne sammenhengen, så ble det tett og fint på første forsøk. poppet en plate som var 2 cm større enn "lokket/luka" som ble kuttet opp. Klinte på karoserilim og poppet flensen/kanten fast i bilen igjen. Kliner så litt mere karoserilim utenpå (inni bilen) og sprayer med tectyl under bilen. Over mutteren og på utsiden av der hullet ble kappet opp.
(må man legge bildene på en server og linke dem inn hit?

850GLTsilver
30/07/13, 20:24
Good.

Bilder ser vi frem til med glede.

mrstfu
30/07/13, 22:38
må man legge bildene på en server og linke dem inn hit?

http://www.photobucket.com

:D

C.Erstad
31/07/13, 17:15
Det er anna regulering av bensintrykk på 99 og framover, trur det må vere pumpa som styrer dette sjølv på bakgrunn av bensinhjerna.

Stemmer vel det. Er mengdestyrt trykk.
Pumpa leverer det dysene trenger :)

Lisa
05/08/13, 20:37
http://s1361.photobucket.com/user/Kennethvolvo/media/volvo%20v70%20bensinpumpe/20130630_133617_zpsaea0b0fd.jpg.htmlhttp://s1361.photobucket.com/user/Kennethvolvo/media/volvo%20v70%20bensinpumpe/20130805_211817_zps550d6876.jpg.htmlhttp://s1361.photobucket.com/user/Kennethvolvo/media/volvo%20v70%20bensinpumpe/20130805_212232_zps82112338.jpg.htmlhttp://s1361.photobucket.com/user/Kennethvolvo/media/volvo%20v70%20bensinpumpe/20130805_212629_zpsb7a71cff.jpg.html