PDA

Vis full versjon : Høyt oljeforbruk



FreddieAwD
29/06/13, 20:20
Hei

Sjekket nett oljen på bilen min, etter en liten kjøretur for litt knirksjekk på bakluken

Tenkte jeg skulle peile oljen etter service i Mai, pinnen viste nesten ikke olje, eller er den vanskelig å lese...Bilen hadde stått i ro i ca 5 min...
Såg ut som at den var under minimum, tok at påfyllingslokket, er sivet det ut en "sval" røyk fra motoren...
Bilen er kjørt ca 2500 siden service, er det mulig å svelge unna så mye olje ?

Evnt, hvor mye rommer motoren opp til minimums merket ?

Mener også at jeg leste et sted at Volvo tilbakekaller noen v70 og XC 70 for sjekk av oljeforbruk ?

Fredrik

Stig-Arne
29/06/13, 20:44
Hmm.. det hørtes jo egentlig mye ut.
På din motor er det 5.5 liter, grunnen til tilbakekalling var feile spec, som sa 5.9 liter motorolje, noe som ga feilmelding på motoren

Så det første du bør sjekke er jo hvor mye olje som faktisk var fyllt på ved service. Vil tippe det er ca 0,5 liter mellom min og maks på peilepinnen. Men det står nærmere i instruksjonsboken om dette.
Motoren skal i alle fall ikke klare å ta unna over 0,5 liter olje på 2500 km uten at du har en lekkasje en plass

FreddieAwD
29/06/13, 21:48
Iflg instrukssjonsboken skal det 6,0 liter olje på min motor og det er 1,5 liter mellom minimum og maksimum på pinnen..

FreddieAwD
29/06/13, 21:55
Ser også ingen synlige tegn i motorrom etter lekkasje heller, og heller ikke der bilen står parkert hverken hjemme eller på jobb... :mad:

FreddieAwD
30/06/13, 14:05
Eneste jeg kommer på er at Volvo har fylt for lite olje...Så jeg stikker innom i morgen og snakker med de..
Ringte Volvo Service telefonen og han teknikeren eller hvem som svarer der, mente også at det var fylt for lite olje også...

Oljen er heller ikke blitt så svart som olje på dieselmotorer pleier å bli, så for meg virker det som de har byttet olje,men fylt for lite...

MadAss
30/06/13, 14:23
Iflg instrukssjonsboken skal det 6,0 liter olje på min motor og det er 1,5 liter mellom minimum og maksimum på pinnen..

Ikke fyll 6,0 liter. Da får du motorfeilkode.
Oljevolumet er endret i ettertid til 5,5 liter som Stig-Arne skriver. Du skal ikke ha mer en maks 3/4 på peilepinnen.
Jeg ville ventet kanskje 10 min før jeg peilet oljen. Tar litt tid før alt siger ned på disse motorene. Evt kan du også sette tenning på og vri på infohjulet ditt, så skal du få opp oljenivå i DIM :)

FreddieAwD
30/06/13, 14:53
Jeg peilet oljen i formiddag med helt kald motor, og da låg den rett under minimumstreken på pinnen...
Er ikke det fortsatt litt lite olje ? skal på Sverigetur om et par uker

Hmm..Dette med oljemåler i display har jeg ikke sett før, står det under noe annet når man vrir på hjulet...?:rolleyes:

Stig-Arne
30/06/13, 15:25
Du har neppe oljemåler i displayet.

Men hvor mye olje ble fylt på ved service? Kan jo hend de har fylt for lite

FreddieAwD
30/06/13, 15:27
Iflg kvitteringen har de fylt 5,5 liter på bilen...

Stig-Arne
30/06/13, 18:28
Du får etterfylle og heller følge med tegn på motoren om den bruker olje eller lekker.
Er normalt at en motor bruker litt olje, men ikke i den mengden du mangler.

FreddieAwD
30/06/13, 21:13
Tenkte det ja...
Burde vell holde med 0,5...Noe mindre høres lite ut :o
Nå skal bilen ikke brukes til jeg skal etterfylle, så får vi se...

Det er bare litt irriterendes...;)