PDA

Vis full versjon : Høyt dieselforbruk på `98 TDI



Haakonw
29/06/13, 14:11
Hei, jeg synes bilen min bruker i overkant mye diesel, Jeg vil tro rundt 2 liter.. Men jeg har ikke fått gjort noe ordentlig måling, men det er nesten så jeg ser nåla beveger seg nedover. Har jeg kjørt en 3-4 mil, har den også "brukt en strek" med diesel.

Bilen går som den skal, og jeg synes den er kvikk, men den pila som indikerer girskift blinker konstant. Nå skal det også sies at det er byttet motor i bilen til en 04 modell det også en tdi, men jeg aner ikke åssen type det er. forrige eier sa også at motoren originalt er med manuell kasse, og jeg er ganske sikker på at feilen er relatert til dette motorbytte.

Jeg får heller ikke lest ut feilkoder med min blåtannadapter, men den lyser og blinker. beskjeden jeg får er "massive no data info, disconnected" eller noe i den duren. Har Volvo et bedre apparat enn meg, som kan ta diagnose, og noen som aner hva en sånn avlesning koster?

Svirre
29/06/13, 16:03
Å lese feilkoder på VAG motoren er en utfordring da diagnoseapparetene ikke er så glad i den kombinasjonen, desverre. Mulig Volvo's diagnoseleser er bedre enn mye annet, men har lest/hørt mye tull med å lese ut feilkodene.

Slik jeg forstår det, så sitter det en 2004 mod blokk i bilen din? Altså en D5 blokk? Muligheten for at retur er tett kan være der siden forbruket er såpass ekstremt.

Haakonw
29/06/13, 17:40
Det er riktig Svirre, det er en 04 modell motor i den. Min bror har en nyere caravelle og synes blokka så svært lik ut, og ettersom jeg har lest, bruker vag og volvo de samme motorene på fler modeller.

Min bror får også kontakt Med blåtanndingsen i Caravellen sin og får opp turbotrykk og andre verdier.

Når du nevner at returen er tett, regner jeg med at du mener dieselreturen? Hvordan kan jeg sjekke det?

Ville ikke bilen gått veldig rufsete om den fikk såpass mye diesel hele tiden? Har jeg partikkelfilter som kan ødelegges av dette?

brynna
30/06/13, 05:36
Tviler på at det er en VAG motor i din bil...

Les her:

Volvo Cars used diesel engines long before 1998, VAG engines were used from 1981-1986. Volkswagen Audi (VAG) engines where also used in 850, S70/V70, s80 and the second generation V70. The first diesel engine built by Volvo was the D5 which was presented in 2002. In 1979 Volvo purchased a precombustion engine from Volkswagen that came in two different displacements, 2 liter and 2.4 liter (D20 and D24)

Haakonw
30/06/13, 21:32
ok, ikke aner jeg hvilken motor jeg har, annet enn det er en diesel med turbo ;) For å måle forbruket tok jeg en tur på omtrent 10 mil idag, og jeg fikk da 0.76.. ikke vet jeg, men det er veldig akseptabelt forbruk, så det er jeg fornøyd med:) men min temp sensor er gåen, jeg merket dette fordi jeg koblet av kontakten, og tenning i pos 2, kom plutselig glødelampa gitt. Er disse sensorene like på alle volvo dieseler fra 98 -04?

Svirre
01/07/13, 00:09
Det er riktig Svirre, det er en 04 modell motor i den. Min bror har en nyere caravelle og synes blokka så svært lik ut, og ettersom jeg har lest, bruker vag og volvo de samme motorene på fler modeller.

Min bror får også kontakt Med blåtanndingsen i Caravellen sin og får opp turbotrykk og andre verdier.

Når du nevner at returen er tett, regner jeg med at du mener dieselreturen? Hvordan kan jeg sjekke det?

Ville ikke bilen gått veldig rufsete om den fikk såpass mye diesel hele tiden? Har jeg partikkelfilter som kan ødelegges av dette?

Ser motoren din slik ut?
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/4.jpg

Eller slik:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/07/5.jpg


Om du har en 2004 motor i bilen din kan nok stemmer (og passe), men du har ikke commonrail systemet fra 2004 der også? Tenker på motorstyring etc. Og skjedde dette rett etter bytte?

Haakonw
01/07/13, 11:30
Jeg har en d5244t motor. Det står ihvertfall slik på verkstedregninga;)

Det står direct injection på plastikkdekselet over motoren. Den er også ulik den på bildet synes jeg, jeg kan poste et bilde senere.

Forrige eier sa at den virket fint etter den kom fra verkstedet da den hadde byttet motor, men at den hadde blitt tungstartet ca 2 mnd etter. Jeg så selvsagt når jeg prøvde den at det ikke var noe glødelampe i dæsjen, hverken når tenninga var i pos 2, eller motoren var startet. Forrige eier så heller ikke noe sammenheng med at den var tungstartet når den var kald og lettsartet når varm. Han sa bare "den er tungstartet noen ganger, men jeg kjøpte meg bare en booster i vinter.... stakkars startmotor..

og når den er kald, pleier jeg å vente til srs lampa slukker (10 sek?) og den starter tvert. men har den bare blitt flyttet på, og skal startes strax igjen, må jeg holde på en stund (tenner et sekund, for å stoppe, gjentar seg en 3-4 ganger før den starter med en massiv os av dieselrøyk ;) jeg har trua på denne ect sensoren.

Jeg leste litt rundt hva som kunne være problemet, og det var flere som fortalte om defekt ecu temp sensor og foreslo og ta av kontakten på denne og sette tenninga i pos 2. Dette gjorde jeg og fikk gløding :) Jeg antar da at sensoren har kortsluttet og sier til ecu at motoren ikke trenger gløding. ny ebay sensor er bestillt og håper den passer. Mekonomen skulle ikke ha mindre enn 650.- for sensoren, så da venter jeg heller i noen dager og sparer ca 400.- ny fra england inkl p&p 240.-

Svirre
01/07/13, 21:06
Direkt injection betyr Vag ;) Er de som har dieselpumpesystem. Volvo's D5 har commonrail (datastyrte dyser). Du finner motorkoden på reg.reimsdekslet. Denne motoren heter D5252T (Diesel, 5 sylinder, 2.5l volum, 2 ventiler pr. sylinder, Turbo). Hadde det vært en D5 så hadde den hatt motorkode D5244T. At det er en 04 blokk kan nok stemmer, men vil ikke si noe sikkert ang. resten av systemet.

Sjuka på disse er drivvreima til pumpa. Den må være justert 100% riktig. Veldig sære motorer. ECU føleren kan ryke, og det er den som merker om hvor kald motor er (gir signal til selve hjernen), som igjen aktiverer gløding hvis det trengs. Begynn med føleren, for den er den enkleste og billigste løsning til å starte med. Høres også logisk ut når du bare kan flytte på den litt også vil den ikke slå inn etter det.

brynna
01/07/13, 21:27
Motoren på bilder er langt unna likheter med den motoren som står i VW caravelle/transporter TDI T4 1996-2003. At det ikke er en motor bygget på "lesten" til VAG skal jeg ikke si noe om.

Volvo leverte kun sin egen diesel etter 2003 ????

Svirre
01/07/13, 21:32
Motoren på bilder er langt unna likheter med den motoren som står i VW caravelle/transporter TDI T4 1996-2003. At det ikke er en motor bygget på "lesten" til VAG skal jeg ikke si noe om.

Volvo leverte kun sin egen diesel etter 2003 ????

Det er fordi det er VAG blokk og topp. Resten er påsydd av diverse :p Pumpa er bosch, så den skal være kurrant.

Volvo lagde D5 motorene fra 2002 (mai-juni en gang, trur jeg). De blei brukt fram til 1.6 og 2.0l begynte å komme på markedet. Har følelsen av at PSA motorene har overtatt mer og mer, men av det jeg har hørt så produserer Volvo fremdeles 5-er dieselene sine selv.

brynna
02/07/13, 21:30
Tilbake til ditt opprinnelige spørsmål...

Høyt dieselforbruk kan ha mange årsaker. Som nevnt er defekt tempsensor en årsak da "forgløding" og ettergløding uteblir. Kald motor =høyt drivstofforbruk.
Tett luftfilter, tett EGR system (gir også en latere bil), Sliten turbo (feil forhold luft/diesel). Luftmengdemåler , Chiptuning, defekt powerbox. Feil tenningstidspunkt pga. endring i pumpereima`s posisjon i forhold til tenningsmerke, påmontert nye eller bredere dekk......

Lista er lang. Les ut feilkoder for å sjekke om du finner noe der.

Haakonw
02/07/13, 21:42
Jeg hører stadig om denne pumpereima. Hvor er den og er det intervaller den skal skiftes på? er det omtrent samme operasjon som å bytte reg reim?

brynna
02/07/13, 21:57
Jeg hører stadig om denne pumpereima. Hvor er den og er det intervaller den skal skiftes på? er det omtrent samme operasjon som å bytte reg reim?

Pumpereima har samme intervall som regreim som oftest. Den sitter på motorens bak-kant, altså bak på motoren`s venstre side når du sitter i bilen. Intervall anbefalt fra VAG er 90 000km. Noen påstår 120 000km

Denne reima skal kontrolleres/etterstrammes hver 30 000km. (funker også som tenningsjustering)

Er ingen stor sak å skifte pumpereim nei. Du må ha noe spesialverktøy for å låse av dieselpumpa. Misforstå meg riktig...:p Hvis du ikke har skrudd bil... lar du verkstedet ta denne jobben.

jerognal
03/07/13, 05:53
Opprinnelig var intervall 120.000 km på reg.reim og 60.000 på pumpereim. Så røyk det endel reg.reimer og VAG gikk ned til 90.000 KM. Nå holder normalt dieselpumpereima 90.000, men da er den meget slitt. Har selv både Volvo og Caravelle med "samme" motor. Skifter begge reimer på 90.000 og da er reg.reima helt fin, men pumpereimen er utslitt. Ryker pumpereimen medfører det bar at motoren stopper.
Noen hevder at pumpereimen skal sjekkes og tenning justeres innimellom, men jeg har aldri gjort det og motorene mine har gått helt fint til neste skift uten tull. Men det er viktig å skifte alle løpehjul og strammehjul samt vannpumpe.

Det siste jeg hørte var at nå leverer Møller forsterket reg.reim som skal holde de opprinnelige 120.000 KM, men spørs om jeg tar sjansen på det....:cool:

Haakonw
03/07/13, 21:26
pumpereima sitter altså på motsatt side av reg reima. Jeg vet at reg. reima er skiftet ifbm motorbyttet, men det står ingenting om pumpereima, lurer på om jeg skal sjekke ut detta. er det noen som har bilder av hvordan sakene ser ut? mye skruing før reima åpenbarer seg?

Svirre
04/07/13, 16:49
Om de ikke har gjort noe med pumpereima så har du årsaken der. Pumpa må finjusteres med spesialverktøy og justeres videre med pc, så anbefaler deg å reklamere på jobben om den ikke er så gammel :)