PDA

Vis full versjon : ca pris på overhaling av rødblokk topp (motor sykdommer)



PVT
29/06/13, 13:19
Lurer på hvor mye dette ligger i pris. jeg vurderer å sende den inn til ett verksted

jeg mistenker at det renner olje gjennom styringene og at det i tilegg ikke blir tett mellom sete og ventiler
da oljen blir brent fast i ventilene.
kommer også blå røyk i ny og ne når jeg starter opp bilen da er den tungstartet. ellers så starter den uten problem
det er ingen lekasjer fra turboen for dette er undersøkt
under kjøring så er det ikke noe blårøyk heller
mye sirrup i toppen her fra olje griseriet

hvor mye ekstra er det for nye ventiler med litt større diameter?

så slik ut sist jeg tok av toppen veivhus ventilasjonen fungerer akkruat som den skal.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1811.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1810.jpg

PVT
02/07/13, 08:26
har alle de faglærde tatt ferie?

HAS
02/07/13, 17:18
Kjøp deg en ny topp på bilcrosshop.se. Billigere (og bedre?) enn det blir det ikke.

PVT
02/07/13, 22:32
ja riktig 6 laken,men stemmer teorien min med at det lekker olje gjennom styringene og ned i sylinderne?

R.G
04/07/13, 18:46
spørs om ventiltetninger kan være en medvirkende årsak her.

PVT
05/07/13, 20:06
men det har forundret meg at det ikke er ventil tettninger på eksos ventilene. er det riktig, ved kjøp av slipesett følger det jo med kunn 4 stk tettninger

MGP
05/07/13, 21:29
ja kun tettinger på innsug orginalt, jeg har til gode og se olje forbruk igjenom ventilstyringer på 8v topp, i rallycross ect går de uten tettinger på alle ventiler så slitte sylindre (slite kant) gåene/koksa stempel ringer eller tett veivhus ventilasjon er nok skyld i dette lenge før jeg har tro på ventilstyringene :) har du olje i trykkrører og cooler?

/MGP

PVT
05/07/13, 22:29
er ikke merkbart mye olje i røra. dem er på en måte bare sticky.
bilen bruker minimalt med olje.
blokka er nyoverhalt for ca 1 år sia med borring til andre overdim med nye stempler og ringer.
veivhusventilasjonen er vedlikeholdt og ikke tett.
er en hint av diesel lyd i motoren og lyden ble overført til ny blokk ved bruk av samme topp.
jeg lurer også på om kombinasjon av underspyling og oljekjøler stjeler mye oljetrykk og evt toppen har fått negativ effekt av dette. har brukt ptfe oljetilsettning for å kompensere noe og motor temp gikk ned ved høy belastning.
jeg har ikke tatt av toppen for å se på blokka jeg kjører med nå men jeg går utifra at det er lignende problem fortsatt når jeg får feil på lambda verdier ved delgass. den er tungstartet når den har stått litt og ellers fyrer den igang med en gang.

mye kan tyde på kombinasjoner av andre ting men mistenker først og fremst toppen da det er det eneste som ikke har vært byttet.
sprut og blokk er byttet, hadde motronic før.

kan nevnes at toppen er gått 280000 har bare vært byttet pakkninger ved blokk bytte

MGP
06/07/13, 07:49
Du får plukke ned toppen og sjekke da, men jeg tror problemet ligger fra topp pakning og ned. tatt en komp test da?

underspyling og oljekjøler stjeler ikke nevneverdig oljetrykk om man har en frisk oljepumpe, og spyler dysene åpner ikke før man har et viss olje trykk da de har kule ventiler og er stengt på tomgang, og bilen blir heller ikke tung starta om styringene er slitt.


/MGP

PVT
06/07/13, 10:46
bare tenkte at oljegriseriet gjør den tungstarta
skal ta en sjekk av motor når jeg er ferdig med bilturen

for da også sjekke komp og klaringer

veit at bmw sine dyser har ventiler men har volvo det også?

takker for svar MGP

MGP
06/07/13, 16:59
ja skruen som holder fast spyler dysene har fjær belasta kule ventil :)

/MGP

PVT
06/07/13, 22:57
hmm har montert vdo oljetrykksmåler hvor den orginale dummy målern skal stå og på tomgang ved varm motor viser den under 1 bar trykk.
har tatt av bunnpannen tidligere men fant ingen feil begge pakkningene var i orden,
men pumpa ble byttet til fordel for en helt ny 16v oljepumpe. uten at dette ga noe utslag på trykket.

syns jeg bare har rar oppførsel på motoren ved tomgang (diesel lyd, lavt oljetrykk og rister endel) og start (blå røykskyer av og til). under kjøring fungerer den helt topp bruker verken olje eller kjølevæske og går reint under belastning.

Jannern
08/07/13, 14:13
regner med du bruker å fylle på nærmere 4l olje når du bruker oljekjøler? :)
Helst litt over og kanskje? komme vel ann på str på oljekjøleren din

PVT
09/07/13, 10:37
er den orginale. ved nybygd motor trenger du 4,5 liter ved oljeskift ca 4l som du sier

Larsge
09/07/13, 11:25
Diesel lyd? Kan det være skjørtebank?

PVT
09/07/13, 14:01
Litt utrolig at dette fenomenet oppstår på en nyoverhalt blokk, stemplene ble levert sammen med blokka når den ble borret til andre overdim, den høres kunn på tomgang.

Larsge
10/07/13, 18:40
Hmm... ja det ville vert for litt for dumt om det var snakk om feilborring av sylindrene. Bare slengte ut et forslag... :)

PVT
10/07/13, 23:21
alle forslag tas til vurdering her :)

er ikke eksludert at det kan ha forekommet noe under borringen eller montering,
men reklamasjons retten er vel på vei ut døra i og med at det ble satt sammen av undertegnede.

men det merkelige er at en blokk ble handlet og borret nettopp pga mistanke om skjørte bank
og så ender jeg opp med samme resultat med borring, honing ,ny veiv , nye stempler og kryss bolter og ombygging til LH 2.4.
klaringene var innafor ifl haynes boka og noen andre verksteds manualer jeg har liggende.

derfor toppen blir en synder, så jeg forhører meg litt rundt hva som muligens går galt her
eller om jeg har oversensitive ører for ulyder. det vil jo tiden vise

skal få røska av toppen og underøke litt nøyere, kjørt over 60 mil siden den siste posten der.
Går fortsatt godt med ca 0,8 på mila, men ulyder er fortsatt tilstede.

merka også at ved røft pådrag dvs forbikjøringer ol så lukter det bensin inni bilen av merkelige grunner, ingen lekasjer noe sted