PDA

Vis full versjon : Ulyd ved krappe svinger i lav fart, følger tilsynelatende turtall



knetrom
29/06/13, 09:24
Bilen: Volvo V70N 2007, 2,4D med 163 hk og automat med 6 trinn, 293 000 km.

Når ulyden kommer: Ved krappe svinger i lav fart, tror det bare er mot venstre, når jeg kjører enten litt fortere enn "nødvendig" eller ved aksellerasjon fra midten av svingen og ut, slik at det blir litt g-krefter på bilen. Hvis jeg kjører veldig rolig kommer ikke lyden.

Typiske steder: Til venstre i små rundkjøringer og til venstre små kryss hvor jeg må svinge 90° og må kjappe meg litt for å rekke luker. Altså har jeg kun merket det i venstresvinger, og kun ved litt mer enn rolig kjøring. Men, siden alle rundkjøringer er venstresvinger når man skal rundt, kan det jo være at den ville kommet i høyresvinger også om jeg kjørte baklengs gjennom. Skal se om jeg får provosert fram lyden da.

Beskrivelse av lyden: Kan høres ut som et dårlig lager. Kan høres ut som ABS som slår inn og jobber, men det følger turtallet på motoren. Jeg tror lyden er verst når motoren er kald. Den virker å gå fort vekk igjen også, hvis ikke den blir veldig lav og blander seg inn med vanlig dekkstøy. Hvis lyden har kommet, kan jeg stoppe og sette bilen i nøytral, og hvis jeg gasser da følger lyden turtallet. Så den må være i eller på motoren, eller på inngående del av girkassen. Lyden virker å gå vekk når motoren blir varm, og den virker å være verre når det er minus 10 grader ute.

Det som slår meg er at siden det skjer i venstresvinger med litt g-krefter som drar mot høyresiden av bilen, er det kanskje et løpehjul eller en aksling som kan bevege seg mot høyresiden av bilen og dermed lager lyd, før den setter seg på plass igjen. "Viftereimen" og registerreimen er jo på bilens høyreside. Har noen vært borti noe sånt? Hadde ikke lyden fulgt turtallet når bilen står i ro og i nøytral, hadde jeg trodd at det var en ABS-feil eller et hjullager, har hatt begge deler på tidligere biler, på ca like tidspunkt. Det kan vel ikke være ABS-feil når bilen står i ro? Og uten feilkoder (så vidt jeg vet, må få lest av igjen).

Har sett på "viftereimen" og løpehjulene til den, kan ikke se at de beveger seg eller er på vei av, men skal se nærmere når jeg får tak i nye torx så jeg får av det lille dekselet. Noen andre ideer?

Ting jeg har tenkt på:
-Et løpehjul på reimen som beveger seg mot høyre
-Slakk aksling på turbo som beveger all innmaten mot høyre - er dette mulig? Står turboen slik at det er mulig? Ser ingenting bak der jeg
-Slakk i opphenget til veiven slik at den flytter seg mot høyre, jeg tror egentlig ikke at det er mulig for da må jo alt være løst der inkl råder.
-En aksling i girkassen som flytter seg, går det? Merker ingen problemer med kjøringen utover lyden egentlig
-ABS-systemet eller DSTC som kan bråke selv om bilen står i ro og det ikke er feilkoder?
-Slakk i hjulopphenget, men siden det følger turtallet utelukker jeg denne.

knetrom
29/06/13, 14:35
Det er lavt nivå på servooljen som er problemet, den er helt på minimum og ved venstresvinger renner den vekk fra slangen fra tanken siden den er på venstre. Derfor problemet forsvinner av seg selv og når den får ny olje. Da er det på tide å bytte. Og jeg fant en tråd om det samme når jeg la til servo til beskrivelsen. Ikke så alvorlig som jeg innbilte meg da jeg leste om en som fikk ulyd fra samm område før i dag ;)

Jimmen
29/06/13, 16:42
Hehe, Samme problem på en gammel Omega jeg hadde :)