PDA

Vis full versjon : B230fk bygge om til td24



Petter Hegge
27/06/13, 15:47
Hei :D

Har sitti og tenkt lenge på om jeg skal bygge om til diesel i 940 min :D
Jeg har en 1998 modell 945 med fk motor :D

Er det sånn satans vanskelig og få satt inn en rekke 6 diesel motor med turbo i den bilen ?
Har ac! veit ikke om det skal ha noe og si ? :P

Men er det noen her inne som har bygd om til diesel før ?

Wrasko
27/06/13, 16:38
Vag motoren er en enkel sak, så burde ikke by på større problemer å sette i. Største problemet er vel å få tak i girkasse ville jeg tro. (m47 med annet clutchus).

AC kan bli ett problem, vet ikke om det ble levert med ac på td biler, men det går alltids ann å tilpasse litt der.. Regn med noen timer ekstra på brakett etc.

Du burde egentlig ha en komplett delebil :)

Petter Hegge
27/06/13, 16:44
har faktisk sett folk kjøre rundt med m90 på d24 motoren fra vag :P

Petter Hegge
27/06/13, 16:52
men hva med ledningsnette ? vil det ikke lyse masse pærer i dashen ?

Sondre93
27/06/13, 20:54
940 med diesel kom med M90 orginalt fra 95.

Ledningsnettet er ikkje problem, det er i værste fall bare til og nappe ut pærene/hjernene. For å få ein D24 til å gå treng du bare strøm på pumpa og på glødinga(ei lita stund) utennom di vanlige på starter, dynamo, batteri osv...

Men skulle du fyrst finne på noko slikt ville eg ikkje gått for ein 98 modell 940 men tanke på verdi. Gå heller for ein litt eldre bil med suge motor :)

Eg har clutchhus visst du skulle trenge til M45,m46 og M47 :)

Lykke til med ein god motor så lenge den får bli skikkelig varm!

Petter Hegge
27/06/13, 23:46
Lurte på om jeg skal bruke m90 kassa :D passer den rett på ?

Sondre93
28/06/13, 16:09
Lurte på om jeg skal bruke m90 kassa :D passer den rett på ?

Nei, må ha til D24...

Petter Hegge
30/06/13, 05:34
så med en d24 turbo motor så har jeg forstått det rett!
Konstant strøm til elektrisk pumpe som pumer fra dieselen til rotorpumpa og så derfra inn i motor !
En ledning til gløding ? hvordan koble den ? når veit jeg at den slutter og gløde ? noe koblingskjema ?

hva gjør jeg med el nette i bilen ? be holde ta ut noen hjerner ?


Gear kasse hva er best og bruke ? m46 eller m47 ?
i så fall må jeg byttemellom akselen da for at m46/47 skal kunne passe på akslene eller hvordan er det ?

noe annet jeg trenger og tenke på da ?

Hva gjør jeg med ac anlegg ?

kermitt
30/06/13, 10:30
Bare så du veit det så har FK motoren din samme forbruk, effekt tidligere og seinere i registeret, bedre holdbarhet og billigere deler enn den diesel motoren. Bygg om en bil med rasa motor eller F så du ikke gjør noe dumt.

elnettet til fk motoren legger du bare til side og plukker ut hjernene
Koble på + til coilen din på solenoiden på pumpa, mer enn det trengs ikke annet enn gløding. Der kobler du bare opp ett 100A reele med knapp inne i bilen med lampe på så du ser når du gløder. HUSK SIKRING!! Og den skal sitte max 30 cm fra batteri.
om du bruker M46 eller M47 kommer egentlig på det samme, ta det du får tak på med mellomaksel. Om du vil ha ac så ordner du deg med brakett til motoren og kobler det opp igjen. eller så kan du egentlig bare plukke det ut så komplett som mulig og bygge om til varmeapparat.

Petter Hegge
30/06/13, 11:40
Så det er ikke vanskligere enn det nei :P

kermitt
30/06/13, 23:36
Og plukk ut pumpene og vask ut all bensin.

s4nd3r
01/07/13, 08:55
litt bensin i dieselen gjør vell ingen ting? :p tappe tanken så godt som tom, så fylle helt opp med diesel..