PDA

Vis full versjon : 940 FK turbo oppsett ?



catoers
27/06/13, 08:27
Lurer litt på turbo oppsett.

Bilen står nå med:

Bsr chip(205hk)
Sportfilter
3" eksos
Orginal dyser
Kimmitbest selger turbo(denne skal byttes ut derfor denne tråden)

Har liggende:

oransje T5-R dyser ?
kan disse brukes på FK med en større turbo ?


Må man bytte drivstoff pumper og BTR ?

Sikter mot ca 250hk

Batland
27/06/13, 12:09
Dyser, LMM og Chip Må!! være tilpasset hverandre.

Hvis du har original LMM og XXX ccm størrelse dyser så MÅ du ha chip som er tilpasset akkurat dette.

Hvis du har 3" LMM og XXX ccm størrelse dyser så MÅ du har chip som er tilpasset akkurat dette.

Hvis man blander sammen deler fra forskjellige oppsett så blir resultatet garantert like revva som det man vanligvis ser.

catoers
27/06/13, 12:30
kjører med orginal LMM nå sammen med bsr chip og orginal dyser.
men jeg ser jo at du har litt peiling på dette da jeg har små spionert litt på dine tidligere innlegg =P

visst jeg f.eks kjører dette oppsettet:

GT3271
a-kam
grønnedyser
3" lmm
ny chip

trenger jeg noe mer da ? eventuellt er det noe annet å anbefale ?

Batland
27/06/13, 12:51
Vil presisere at du trenger divided grenrør med T3 flens for å kjøre GT3271.

"Annet å anbefale" listen er lang.

Dreide stempler.
Portet 530 topp med store eksosventiler.
Oppgraderte ventilfjærer.
RS500 Gr.A induction Kit luftfilter.
3" eksos.
Stor intercooler.
Nye gode pluggledninger.
Kaldere termostat.
Kaldere tennplugger.
En skikkelig motorolje.
Osv, osv.

The list goes on and on...

skarderud
28/06/13, 19:58
låner posten litt:)

har akkurat kjøpt en 945.

har tenkt å på sikt legge meg et sted rundt 250hk, det viktigste er nok dreimoment.

er familiefar på 36 år, så det er bruks(arbeids)bil og det eneste realistiske bilprosjektet jeg kan ha, så jeg skal ha driftsikre hester, og vet at kvalitet koster. derfor tenker jeg å bygge dette opp gradvis og i riktig rekkefølge.
tenker meg jo at noe av det første jeg skal gjøre noe med er "standard" oppgradering med chip, justerbar wg og filter.
har wg og filter liggende, hadde et ecomax chip i den forrige bilen, men fikk ikke helt godfot der. noe bedre tips?
kjørte forøvrig 240.000km på 7 år med den forrige 945'n, der var det nevnte chip, 1bar og 2,5" rustfritt. gikk greit, men satt alltid med en følelse at det skorta litt på bensin, selv om alt var i orden. gikk jo over 500.000 den bilen, så det var jo ok:)

kjørestilen er mye med tung henger, så godt som aldri over 4000 o/min, og litt inspirert kjøring på svingete veier på morraskvisten.

har en ekstra fk/ft stående, så jeg tenkte å bygge opp denne før den skal settes inn. er f.eks usikker på hvor mye orginale råder og stempler tåler? tips på bra deler til bra priser? toppen, kam og fjærer, hvor er grensa? lett porting, er det noe poeng her?

hvaslags turbo, dyser og oppsett bør man satse på? bør man gå for datasprut eller holder det med et tilpasset chip?

er jo som sagt godt drag fra bunn som gjelder, og en kjapp turbo. har tenkt å fortsette med M90, selv om den nok har noen svakheter, men det skal jo gå når man tar seg tid til å gire før man slipper clutchen, og aldri driver å burner:)

er det fortsatt truetrack diffen som gjelder? og clutchen har jeg tenkt den oppgraderingsclutchen de har hos pedersen racing, er vel en sachs trykkplate med organisk lamell om jeg ikke husker feil.

er f.eks greenstuff et poeng, hullborrede bremseskiver likeså? eller er det mest for looken?:)

er 238 hk som er "lovlig" på disse, min mann på bt mente at om jeg oppgraderte bremsene så var 250 helt ok. men som alltid, så gjelder det å søke først:)

ja, er sikkert mye jeg ikke har tatt med, og som jeg kommer på underveis, men noen tips hadde vært flott!

mvh eirik

ClassicTurbo
28/06/13, 22:59
Innmat som stempler og råder er det siste du trenger å tenke på ved 250hk, men det meste annet er tøyd langt over det det burde.

Her er noe av det du burde vurdere å bytte:
-Orginaldysene leverer ikke nok bensin uten å øke bensintrykket, og selv da strekker du strikken langt. Bensinpumpen er også på grensen og gjerne også på tide å bytte i en gammel bil?
-Turbo klarer ikke denne effekten(ikke annet enn sekunder om gangen iallefall)
-IC kjøler for dårlig og nærmer seg hva den fysisk tåler av trykk.
-M90 klarer seg nok greit en stund med fine giringer, men om den vil kvalifisere som driftsikker? clutchen du har funnet passer greit til effekten.

Baller fort på seg og mye mer som kan legges til listen, blir en vurdering av hvor bra du vil ha det og hvor mye du er villig til å bruke.

Batland
29/06/13, 13:34
låner posten litt:)

kjørestilen er mye med tung henger, så godt som aldri over 4000 o/min, og litt inspirert kjøring på svingete veier på morraskvisten.

har en ekstra fk/ft stående, så jeg tenkte å bygge opp denne før den skal settes inn. er f.eks usikker på hvor mye orginale råder og stempler tåler? tips på bra deler til bra priser? toppen, kam og fjærer, hvor er grensa? lett porting, er det noe poeng her?

hvaslags turbo, dyser og oppsett bør man satse på? bør man gå for datasprut eller holder det med et tilpasset chip?

er jo som sagt godt drag fra bunn som gjelder, og en kjapp turbo.

mvh eirik
Hei.

Endelig en som byr på så mye info at man klarer å danne seg ett bilde om ønsket resultat.

Det aller viktigste for en turbomotor er selve turboen. Når man ønsker maksimalt drag fra lave turtall da bør man modifisere 940 eksosmanifolden og montere en EFR6258 turbo.

Volvo valgte å bruke A-kammen i B23ET og B230ET motorene og dette var ett godt valg. Foreslår at du gjør det samme fordi den originale T-kammen er unødvendig mild.

Portet 530, gjerne med 38 mm eksosventiler og forbrenningkamrene åpnet opp rundt ventilene er noe jeg mener at alle bør vurdere.
531 topp må unngås utifra det du poster om ønsket sluttresultat.

Ett slikt oppsett vil dra godt fra lave turtall og det vil i motsetning til originaloppsettet, ikke slutte å dra turtall.
Sterkere ventilfjærer anbefales derfor vurdert for sikkerhets skyld.

3" eksos er "nobrainer" og ett must som alltid bør vurderes.

I utgangspunktet har ett godt chip potensiale til å gi ett godt resultat, problemet ser ut til å være å finne ett slikt.

Foreslår at du går for 3" LMM og noen 42 lb/hr / 450 ccm høyohmdyser fra Summitracing. Styr unna 968 og 558 dyser.

Hvis motoren er 1989 eller nyere er originale råder og stempler mer enn sterke nok. Bruk heller denne delen av budsjettet på en skikkelig turbo.

skarderud
30/06/13, 21:23
hei!

takk for svar!
motoren er en fk fra -96, så da er vi godt innafor.
nye dyser, ic og turbo hadde jeg regna med, ja:)

hva med bensindelen: er jo to pumper på denne, en i tanken og en uttafor.
bør begge byttes, eller kan man redusere til en "in-tank" pumpe? tenkte på 040 pumpa som er for invendig montering. skal jo se orginalt ut, da tar det seg dårlig ut med masse stæsj under bilen.
bensinslangene er tjukke nok? bensinregulator og slikt bør byttes?

porting av topp, det kan jeg få gjort hos volden racing på lillehammer som jeg kjenner litt til, skal man først gjøre det så skal man vel gjøre det ordentlig:)
hvor stor forskjell er det på A og T kammene?

må man ha 3"? eller klarer man seg med 2,5"? er jo tross alt familiefar, vil ha en stillegående bil, iallefall under 4000 o/min. hvor lovlig er det å bytte til noe litt tøffere i katalysatorvei? den gamle orginale er jo sikkert ikke i toppform, en 100 cellers race-sak er vel betydelig bedre rent gjennomstrømningsmessig? eller tenker jeg for høyere effekt enn det jeg egentlig trenger?

http://www.maxxecu.se/motorstyrningsenhet
hva med denne? er det ok? har hørt den er veldig brukervennlig, men kan man da kutte ut hele orginale ballet, eller må det brukes sammen og da med risiko for bugs?

eller er det noe annet tips?

finns den krx-400 turboen med noe annet enn polert hus? lyser jo uorginalt:)
men ellers ser den jo ok ut!
hva mangler på denne for å være helt i havn?

bremser må man jo ha, men det kan jeg kanskje diskutere med bt, da jeg jo skal ha dette godkjent på papir før jeg begynner å handle.

mvh eirik

Batland
01/07/13, 16:09
hei!

takk for svar!
motoren er en fk fra -96, så da er vi godt innafor.
nye dyser, ic og turbo hadde jeg regna med, ja:)
Værsågod og flott.


hva med bensindelen: er jo to pumper på denne, en i tanken og en uttafor.
bør begge byttes, eller kan man redusere til en "in-tank" pumpe? tenkte på 040 pumpa som er for invendig montering. skal jo se orginalt ut, da tar det seg dårlig ut med masse stæsj under bilen. bensinslangene er tjukke nok? bensinregulator og slikt bør byttes?
Jeg har aldri målt kapasiteten på det originale bensinsystemet og VET derfor ikke når det bør oppgraderes. På generelt grunnlag foreslår jeg derfor alltid at man måler dette først.


porting av topp, det kan jeg få gjort hos volden racing på lillehammer som jeg kjenner litt til, skal man først gjøre det så skal man vel gjøre det ordentlig:)
Det er en god plan. Foreslår at du vurderer så store eksosventiler som du kan finansiere.
hvor stor forskjell er det på A og T kammene?
Hva mener du? Spesifiserer du mer nøyaktig?


må man ha 3"? eller klarer man seg med 2,5"? er jo tross alt familiefar, vil ha en stillegående bil, iallefall under 4000 o/min. hvor lovlig er det å bytte til noe litt tøffere i katalysatorvei? den gamle orginale er jo sikkert ikke i toppform, en 100 cellers race-sak er vel betydelig bedre rent gjennomstrømningsmessig? eller tenker jeg for høyere effekt enn det jeg egentlig trenger?
Mener at det viktige her er 3" downpipe og 3" katalysator. Hvis du vil bruke 2,5" etter katalysator for støyen sin del så er det ok så lenge du velger potter som du kan se rett gjennom. Vi har god erfaring med Apple racing.




http://www.maxxecu.se/motorstyrningsenhet
hva med denne? er det ok? har hørt den er veldig brukervennlig, men kan man da kutte ut hele orginale ballet, eller må det brukes sammen og da med risiko for bugs?
Har ikke vært borti denne selv, man har bare hørt postive ord om den.


eller er det noe annet tips?
Det avhenger av hvor mye du vil gjøre utav det. Har du sjekket Haltech Sprint 500?


finns den krx-400 turboen med noe annet enn polert hus? lyser jo uorginalt:)
men ellers ser den jo ok ut! hva mangler på denne for å være helt i havn?
Ja. Sist jeg snakket med NTS/STS sa de at de hadde kuttet ut polleringen, akkurat pga godkjenning.
Turboen er komplett så du trenger bare flens til downpipen.


bremser må man jo ha, men det kan jeg kanskje diskutere med bt, da jeg jo skal ha dette godkjent på papir før jeg begynner å handle.
Hvis du sammenligner klossene man bruker når man kjøper store kalippere med de originale klossene så får man a-ha opplevelse.
Nye høykvalitet klosser fremme og bak samt slissede skriver i original størrelse rekker langt på en bruksbil.

Batland
01/07/13, 16:30
Sjekk denne:

er kommer en lett Update......
Motoren er nesten 100% komplett, mangler noe små saker

Sammen satt motor
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/2736.jpg


KRX400 turboen passet 100% bolt on.

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/2737.jpg

Olje trykk tur passser bolton men du må ha en bajoskrue med andre gjenger,
og returen trenger en liten modifisering.
Det fine er att turboen ser nesten helt orginal ut.

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/2738.jpg

skarderud
03/07/13, 21:04
det jeg tenkte på kammene er den merkbare forskjellen mellom A og T kammene i bruk.
vil effektkurven ha variasjoner?

var vel snakk om LMM også, har en fra en 960 liggende, mener det er 025 tilslutt. er den brukbar til litt trim, eller er det hipp som happ kontra den orginale 016?

takk for svar gutter, trur jeg har lagt en slagplan for fremtidige modifiseringer:)

Batland
04/07/13, 11:19
det jeg tenkte på kammene er den merkbare forskjellen mellom A og T kammene i bruk.
vil effektkurven ha variasjoner?

var vel snakk om LMM også, har en fra en 960 liggende, mener det er 025 tilslutt. er den brukbar til litt trim, eller er det hipp som happ kontra den orginale 016?

takk for svar gutter, trur jeg har lagt en slagplan for fremtidige modifiseringer:)

T-kammen er tilpasset ett nedstrupet flaskehalsoppsett. Når alt fra inntaket på luftfilterboksen til tailpipen på eksosanlegget struper flødet så MÅ man velge en utramild kam. Sånn er det bare.

Når man "åpner opp" luftveiene så trenger man ikke lenger å kompensere for feil med en urtramild kam.

A-kammen gir deg en klart mer turtallsvillig motor enn T-kammen.
Man skal være klar over at A-kammen er den mest brukte i rødmotorens historie.
På B19E B200E motorene (som er de eneste som har i nærheten av riktig ventilstørrelse i forhold til sylindervolummet) så avgis maks effekt v/ 6000 o/min med A-kam.
(44/35 ventiler på B19/200 motor tilsvarer 47,5/38 ventiler på en B230) Dette avslører at A-kammen fungerer godt den, dersom resten av oppsettet er bra.

Jeg har bevisst valgt å holde nede kompetansen på dette chip, LMM osv greiene. Det er ALT for mange dårlige og ustabile resultater rundtom til at dette er av mer enn minimal interesse.

Her må nok noen andre svare..;)

catoers
10/07/13, 10:30
har da landet på to valg når det kommer til turbo : enten Holset HX35 eller KRX400 Erfaringer ?

Leter etter A-kam
LMM "
Dyser

må man ha BTR ?
Klarer original pumpen og levrer nok bensin ?

Batland
10/07/13, 11:30
har da landet på to valg når det kommer til turbo : enten Holset HX35 eller KRX400 Erfaringer ?

Leter etter A-kam
LMM "
Dyser

må man ha BTR ?
Klarer original pumpen og levrer nok bensin ?

Måtte lese opp første linjen i denne posten til en kompis med KRX400. Han begynte først og le og så: "Ingen tvil, det er bare å kjøre på med KRX400!"
Jeg er enig med ham. :)
A-kam og KRX400 er en god begynnelse til ett godt oppsett. ;)

catoers
10/07/13, 11:45
fra turboservice: Denne bilen har en 13T mitsubishi turbo, med intern wastegate.
Til disse har vi en t16 300hk oppgradering som er bolt on, denne koster 8.500,-+mva.
Når det gjelder KRX400 Koster denne 10.500,-+mva.
KRX400 passer på manifold men krever en litt annen downpipe

har hørt mye negativt om 16T så er det egentlig noe å tenke på. den var litt billigere, men va ikke snakk om så mange kroner.

catoers
10/07/13, 11:45
Måtte lese opp første linjen i denne posten til en kompis med KRX400. Han begynte først og le og så: "Ingen tvil, det er bare å kjøre på med KRX400!"
Jeg er enig med ham. :)
A-kam og KRX400 er en god begynnelse til ett godt oppsett. ;)

var det noe jeg skrev som var morsomt ? =P

ClassicTurbo
10/07/13, 17:17
16t er jo ikke rare oppgraderingen, akkuratt samme eksos del som 13c.

catoers
10/07/13, 17:38
16t er jo ikke rare oppgraderingen, akkuratt samme eksos del som 13c.

det mente jeg også, men turboservice mente at t16 var en sterkt oppdatert mitsu snurre ? som skullle holde til 300hk ?

ClassicTurbo
10/07/13, 19:08
Kompressor delen kan sikkert levere mer eller mindre dette på en effektiv motor, men eksodelen er fremdeles like liten og du kan bare glemme å bli kvitt avgassene rødblokken produserer ved 300hk gjennom denne uten skyhøyt baktrykk.

Batland
10/07/13, 22:17
var det noe jeg skrev som var morsomt ? =P
Neida, det var bare det at der er så stor forskjell på disse to turboene at han ikke var i tvil om hva han ville valgt. :)

catoers
10/07/13, 23:18
okei =) men nå ryktes da at jeg kan få tak i en 19t til under halve prisen, noe som du ville valgt på ett budsjett-bygg ?

Batland
11/07/13, 13:25
Det er dessverre ikke så enkelt og svart/hvitt at man kan svare nei eller ja på det spm. Det hele handler om oppsett og bruksområde.

Eks.
Senest i går kveld ble det effektmålt to biler.
1. Nissan med 26RB motor med 9,0:1 i komp, datasprut, Presision turbo osv.
2. Volvo med B21BT med 7,2:1 i komp, med to stk. Strømbergforgassere, 940 manifold og en 450 hk turbo.

Den ene hadde 306 hk og 428 Nm målt på NAV uten justering (det er MYYE mer i motoren på lavere turtall, men clutchen klarte ikke mer enn 428 Nm)
og
den andre var ett mareritt som etter mange mange timer med problemer, feilsøking og justeringer gav 250 hk og ca. 315 Nm.

Poenget er at en 19T kan fungere hvis oppsettet blir tilpasset T19 turboen. Dette koster også noen kr.

Hvis oppsettet ikke tilpasses T19 så, tja....
folk har brukt den før og er tilsynelatende fornøyd.....

catoers
11/07/13, 13:38
OK, min bror C.Erstad her inne kjørte med 19t på sitt "300-oppsett" og etter å ha sittet på med han (før han solgte den) vil jeg si at den gikk ganske greit =)
at clutchen blir ett problem med slike uttak av hestekrefter skjønne jeg.
har som sagt ett BSR 205 oppsett på bilen nå, eneste forskjellen er at jeg kjører med litt høyere ladetrykk enn 0,7 som BSR sitt kit er beregnet for, og den slurer som bare det på fullt pådrag.( skal sies at det er original clutch som står på)

skurk
11/07/13, 14:57
Hei.
Låner denne litt for et kjapt spørsmål siden det er her batland henger ;-)
Hva er forskjellen på dette og et datasprut?
http://www.motorsportprodukter.no/index.php?main_page=product_info&cPath=24_72&products_id=653

Batland
13/07/13, 20:14
Det er ingen forskjell.
Det der er ett datasprut. :)

Batland
13/07/13, 20:16
OK, min bror C.Erstad her inne kjørte med 19t på sitt "300-oppsett" og etter å ha sittet på med han (før han solgte den) vil jeg si at den gikk ganske greit =)
Hvis du var fornøyd med guffen i det oppsettet så er det bare å kopiere det.

EspenH
27/02/15, 23:38
Ingen vits i å lage ny tråd, så fortsetter på denne jeg :)

Har 440cc dyser fra summit liggende, 3" LMM som jeg tenkte å bytte til. Har og BSR sine steg 2 chipper (http://www.bsr-tuning.no/produkter/t760/).
Lurer på om disse chippene går greit med dysene og LMM? Kjører på 1bar ladetrykk. Forrige eier sa dette skulle gå fint, men er litt usikker på han sin formening etter og ha sett over bilen etter kjøp :p

stian2k
28/02/15, 17:48
Ingen vits i å lage ny tråd, så fortsetter på denne jeg :)

Har 440cc dyser fra summit liggende, 3" LMM som jeg tenkte å bytte til. Har og BSR sine steg 2 chipper (http://www.bsr-tuning.no/produkter/t760/).
Lurer på om disse chippene går greit med dysene og LMM? Kjører på 1bar ladetrykk. Forrige eier sa dette skulle gå fint, men er litt usikker på han sin formening etter og ha sett over bilen etter kjøp :p

Den chippen er nok beregnet til org lmm og dyser. Viking spesiall chip osv er beregnet til 3'' lmm og større dyser. ''300hk'' chipper.