PDA

Vis full versjon : Mekaniske løftere på 16v motor?



TeamBørnOut
27/12/09, 17:15
Husker fra sist jeg drev med volvos 16v maskiner så var det mye snakk om å bytte til mekaniske løftere og ikke hydrauliske. fordi oljepumpa kunne lage luftbobbler ved høyt turtall og dermed sende ventilene på eventyrturer med trist slutt.
Siden det ikke er noen tråd om dette på dette forumet enda tenkte jeg vi kunne sammle sammen litt info om dette?
Skal poste litt info jeg finner senere i kveld :)

microplex
27/12/09, 17:28
Husker fra sist jeg drev med volvos 16v maskiner så var det mye snakk om å bytte til mekaniske løftere og ikke hydrauliske. fordi oljepumpa kunne lage luftbobbler ved høyt turtall og dermed sende ventilene på eventyrturer med trist slutt.
Siden det ikke er noen tråd om dette på dette forumet enda tenkte jeg vi kunne sammle sammen litt info om dette?
Skal poste litt info jeg finner senere i kveld :)

jeg har blitt oppfordret til og bytte til mekaniske løftere hvis du skal hente ut litt effekt av motoren. grunnet det du opplyster om lengere opp.

Joakim-G_R
28/12/09, 22:35
Hvor mye skal dere egentlig varve? 7500 ca er nok ingen problem, uten de latterlige underspylingsdysene. Er flere bygg som kjører slik.

Shaiko
29/12/09, 03:04
Hvor mye skal dere egentlig varve? 7500 ca er nok ingen problem, uten de latterlige underspylingsdysene. Er flere bygg som kjører slik.

Har du 16v så skal du varve 9200rpm. hvisikke så er hele gleden borte.

TeamBørnOut
29/12/09, 05:11
hehe. jeg skal bygge på "standar" deler og skal ikke ha et volvosvinghjul i ryggen ved 9200rpm :P
noen sier 6500 rpm. andre sier 7500.. Lurer på om jeg skal la de være som de er og ikke varve altformye. mindre får gått galt også! så er det mange som mener b230 oljepumpene ikke lager dette problemet som kan oppstå med 234 pumpene..

turb00le
29/12/09, 17:08
Skal passe med noe saab greier, men jeg kommer ikke på hvem motor. Ølmagefølelsen sier 2liters H motor.

Fighter
29/12/09, 20:06
234 pumpene er jo kraftigere pumpe enn 230 pumpa da. er vel ikke underspyling i 234 blokka heller såvidt jeg husker? Om du skal bygge på den, og ikke 230?

TeamBørnOut
29/12/09, 20:30
Jeg skal bygge på ei B230 blokk. Men oljepumpa kan jeg ta fra hvasom helst. Er ikke redd for utfordringer sånnsett. Oljesystemet skal jo bygges om uansett fordi denne motoren skal stå på tverra. Men jeg er ikke uteetter noe tørrsumppumpe til 10lapper :P
Denne motoren skal jeg klare å bygge opp fortest mulig hvis jeg skyter en råde.

Hvorfor har de bedre pumpe i 234 blokkene? er det pga de hydrauliske ventilene? Den motoren orker jo turtallsperra en stund hvertfall uten at noe går galt. Så er kanskje overdrevent å bytte til mekaniske løftere hvis man holder seg under 7000?
(det er ikke underspyling på de, Det blir det bygget på denne for å kunne kjøre med orginale stempler som blir litt neddreid).
Skal undersøke det med saab løftere også!
Er kjedelig at så mange forum ikke tillater korte søkeord :P

Fighter
29/12/09, 20:35
Hvorfor dem har bedre oljepumpe er jeg ikke sikker på. Dem har jo 16 hydrauliske løftere da, og balanseakslene. Pumpa i seg selv er jo ei eaton pumpe som er justerbar til 8bar om jeg ikke tar feil.
Jeg hadde b234F forrige vinter, og den lå vel mer på turtallsperra enn den ble kjørt rolig, så kan LOVE deg at dem tåler mye juling.

Fighter
29/12/09, 20:37
Pumpa står jo forøvrig ikke montert inni blokka på b234, så er vel kanskje greit å bruke den til noe ala tørrsump? Men der hadde du jo ingen problem som du da:P Hvorfor går du for 230 blokka framfor 234?

TeamBørnOut
29/12/09, 20:45
Faen at jeg solgte 16v blokka mi da! får kanskje prøve ei bmw pumpe. de pumper nok olje til underspyling og 24ventiler. den er det mulighet for å bytte drev på og montere på utsiden.

Fighter
29/12/09, 20:48
Hehe, BMW pumpa skal nok levere så det holder i hue og i ræva! Hadde vært flott å se noen skikkelige bilder fra selve motorbygget. Tror du har mye interessante løsninger jeg kunne hatt moro av å få med meg :)

TeamBørnOut
29/12/09, 20:48
Pumpa står jo forøvrig ikke montert inni blokka på b234, så er vel kanskje greit å bruke den til noe ala tørrsump? Men der hadde du jo ingen problem som du da:P Hvorfor går du for 230 blokka framfor 234?
Lettere å få tak i b230 blokkene. i norge tror jo folk en volvo med 16ventiler er verdt sin vekt i gull.

TeamBørnOut
29/12/09, 20:52
Hehe, BMW pumpa skal nok levere så det holder i hue og i ræva! Hadde vært flott å se noen skikkelige bilder fra selve motorbygget. Tror du har mye interessante løsninger jeg kunne hatt moro av å få med meg :)

jeg skal dele alt av bilder og info. Er ofte lurt, da kan folk komme med innspill etc :)

geirao
29/12/09, 22:26
Det jeg har sett av problemer med 234 pumpa er at bolten og/eller reimhjulet til pumpa ryker. Aldri hørt eller sett noe annet problem med dem. Har sett 16v-motorer med litt strammere singel-ventilfjærer varva 7500omdr. uten problemer iaf. Tror nok 7000omdr. går fint på org. topp, men sikkert lurt å unngå bom-giring:)

Mvh
Geir A.

jonass
29/12/09, 23:32
er jo egentlig ikke noen vits i og varve så mye mer enn org da, er som du sier TBO at det er større sjans for at ting går galt da. Er jo ikke så store problemer med og på effekt på si 6500rpm heller, og alt blir jo mer jobb når du skal høyere, større krav til allt

Morgis
02/01/10, 03:14
går ikke selv original turtallsperren nesten til 7000 da?

TeamBørnOut
02/01/10, 03:18
6500 tror jeg? de drar hvertfall ikke mye over 5500 orginalt

Morgis
02/01/10, 03:30
6500 høres mer riktig ut ja..
Tenker tenninga begynner å bli sløv etter 5500rpm ja.
Volvo pleier nå å ha solide sikkerhetsmarginer på det meste, så tror neppe 7000 fører til momentan ventilknekk på B234 motorene..

Du nevnte noe om at oljepumpen kunne forårsake bobler ved høyt turtall..
Kunne en mulighet vært å ende utvekslingen litt på pumpen slik at den gikk noe senere for å eliminere evnt skumming ?

ChrML
02/01/10, 12:33
Kunne en mulighet vært å ende utvekslingen litt på pumpen slik at den gikk noe senere for å eliminere evnt skumming ?
Da får du sikkert for lavt oljetrykk ved tomgang?

Morgis
02/01/10, 12:55
vet nå ikke helt. det er jo termostat på dem.. hvertfall på hvitblokkene.
Så strupes trykket etterhvert når olja blir varm. kan vel kanskje modifisere den litt for å hente mer trykk grunnleggende?

TeamBørnOut
03/01/10, 13:24
Fredde Holmgren har kjørt med standar hydrauliske og ofte varvet 8500rpm (omslipte orginalkammer fra enem).
Så tror det går. men det måtte være kamaksler som var laget for hydrauliske løftere :)

TeamBørnOut
03/01/10, 14:43
Men når vi er inne på temaet!
Noen sier volvo440 2liter løfterne skal passe rett over. Noen som vet?
Noen sier D24 (de med mekaniske løftere) skal passe over. Noen som vet?

turb00le
04/01/10, 08:58
Sjekk ut saab løfterne? Er jo mange som bruker de i bulkerally...

TeamBørnOut
04/01/10, 13:34
Hvilken saab? Jeg kan lage noen selv. men det er jo en del jobb.. og jeg må slipe om kammene til mekaniske løftere. men det skal ikke være så dyrt hvis jeg får tak i nye emner.

The Sven
04/01/10, 18:29
Fredde Holmgren har kjørt med standar hydrauliske og ofte varvet 8500rpm (omslipte orginalkammer fra enem).
Så tror det går. men det måtte være kamaksler som var laget for hydrauliske løftere :)

Jeg kjøpte en 16V turbomotor av en svenske en gang (som jeg selvsagt aldri fikk montert) med GT42, GLT kammer og hydrauliske løftere, han hadde turtallssperra på 8500 og påsto han hadde plaga den mye på 7500-8500:cool: Så det gikk visst. Dette var på en 230 blokk uten underspyling.

ArneR
04/01/10, 19:24
Alle Volvo 340/440/460/480 med motoren med det snodige toppdekslet har samme mekaniske trykkere, med delenr. 3342107

Motorkoder: B172K, B172KD (Volvo 340), B16F, B18E, B20F (Volvo 440/460)

Har 16 slike, men trenger andre shims da den minste jeg har på 3,775mm ga en ventilklaring på 0,10mm.. :(

Og siden disse er så herdede, er det vel ikke bare bare å slipe dem lavere?

TeamBørnOut
04/01/10, 19:56
Takker så meget :D
Da skal jeg skaffe 16stk slike og ordne noen kamaksler til senere bruk!
Joda, det går fint å slipe de ned. motorbyggerne har maskiner til dette. De er som oftest gjennomherdet så er ingen problem (hvertfall med orginaltrykkere, som er fra SKF)

TeamBørnOut
04/01/10, 19:57
Jeg kjøpte en 16V turbomotor av en svenske en gang (som jeg selvsagt aldri fikk montert) med GT42, GLT kammer og hydrauliske løftere, han hadde turtallssperra på 8500 og påsto han hadde plaga den mye på 7500-8500:cool: Så det gikk visst. Dette var på en 230 blokk uten underspyling.


Ja, jeg har lest andre har gjort dette også! men hvorfor klarer noen og andre ikke?
Jeg vet om folk som burner mye å har de samme dekkene hele sommern :D

The Sven
04/01/10, 20:04
Husker ikke om det var større kapasitet på oljepumpa på den, men det kan jo ha litt sammenheng med oljeresurser? Kjører en med underspyling og 16V med hydrauliske løftere på original pumpe kan det jo virke logisk at det kan bli litt dårlig trykk i perioder ved slike turtall.

Samtidig så er du selvsagt inne på noe, men tåler det din bruk så tåler det andres også, derfor burde du prøvd!:D

tennpluggen
25/03/10, 09:42
hva med no sånt evnt om du ikke skal ha hydrauliske løftere?
http://kmcams.com/product_info.php?cPath=25&products_id=386

JEMracing
10/04/10, 04:43
Jeg også var litt i tvil angående bruk av hydrauliske løftere fremfor mekaniske løftere. Trur det skal gå bra å bruke hydrauliske løftere så lenge man har en god oljepumpe og oljekjøler.(Kommer litt an på oppsettet og hvor mye man skal varve også:rolleyes:
Vet at ved lengre tids bruk av smøreolje eller spesielt ved høy oljetemperaturer vil oljen brytes ned kjemisk slik at den kan skumme.
Oljen er tilsatt antiskummings middel som punkterer bobler som blir i toppdekselet.


Oppsettet jeg går for: B230FT,16v GLT topp med hydrauliske løftere, sportsfjærer,F svinghjul (lettet ca. 5kg).

ArneR
10/04/10, 09:02
Fant ut at det ikke var så stort problem med hydrauliske trykkere når jeg satte inn en høykapasitets oljepumpe fra KG, det bader godt med olje under toppdekslet på motoren min nå.

Hadde ikke tenkt å bruke hydrauliske, men hadde ikke råd til å ta den helt ut med omslip av kammer akkurat nå..

GMV
10/04/10, 13:50
Fant ut at det ikke var så stort problem med hydrauliske trykkere når jeg satte inn en høykapasitets oljepumpe fra KG, det bader godt med olje under toppdekslet på motoren min nå.

Hadde ikke tenkt å bruke hydrauliske, men hadde ikke råd til å ta den helt ut med omslip av kammer akkurat nå..

Den som KG selger er samme som FT/FK med underspyling. Jeg hadde problemer med trykket selv med en slik pumpe. Da med turbo, underspyling og hydrauliske løftere. Trykket kom aldri over 3,5bar, prøvde med mange viskositeter på olja og helt åpen termostat i oljerkjøleren. Oljelampa blinket til av og til på tomgang også, og jeg kunne se tydelig slitasje på ramlagrene etter 18000km. Nå har jeg mekaniske løftere og omslipte kammer sammen med en kulelagret turbo med restriktor på oljetilførsel og en ny orginal Volvo oljepumpe. Neste steg blir tørrsump om det ikke hjelper. Men det koster en hel del høvdinger, og jeg gidder ikke å kjøpe brukt.

ArneR
10/04/10, 16:09
Har forstått at det blir lite trykk om du har underspyling i tillegg ja, men siden jeg bygde på en '91 B230FB uten det, og heller ikke har turbo så klarer det seg godt. Har ikke montert oljetrykksmåler da, men det ser veldig bra ut hittil ihvertfall.

Er det Melling Volvo bruker på FT/FK altså? Trodde kanskje KG solgte en "kopi", siden den originale til Volvo koster en liten formue mer..

GMV
10/04/10, 16:44
Har forstått at det blir lite trykk om du har underspyling i tillegg ja, men siden jeg bygde på en '91 B230FB uten det, og heller ikke har turbo så klarer det seg godt. Har ikke montert oljetrykksmåler da, men det ser veldig bra ut hittil ihvertfall.

Er det Melling Volvo bruker på FT/FK altså? Trodde kanskje KG solgte en "kopi", siden den originale til Volvo koster en liten formue mer..

Blir nok rikelig med olje når du ikke har underspyling eller turbo ja. Er sikker en ettermarkeds del KG selger. Men kapasiteten tørr jeg påstå er den samme som den orginale FT/FK pumpa. Drevene er ca 5-7mm bredere på disse kontra de som ikke har underspyling.

TeamBørnOut
19/04/10, 11:22
Kan bekrefte at de er litt breiere :)

GMV
19/04/10, 12:57
Kan bekrefte at de er litt breiere :)

Er det enda breiere drev på den KG selger kontra std FK?
Mener dette spørsmålet har vært oppe mange ganger på ulike forum, og alltid så har konklusjonen blitt den samme. KG sine høyeffektspumper er de samme som orginalt i FK. Jeg skal ikke påstå 100% at de er like.

TeamBørnOut
19/04/10, 14:50
Den kg selger er den samme typen ja. Hvilken som er best aner jeg ikke...
Men orginal volvo ser hvertfall litt bedre ut og gir litt bedre kvalitets følse...

GMV
19/04/10, 22:19
Den kg selger er den samme typen ja. Hvilken som er best aner jeg ikke...
Men orginal volvo ser hvertfall litt bedre ut og gir litt bedre kvalitets følse...

Jeg kommer ihvertfall til å kjøre Volvo orginal.

ArneR
20/04/10, 04:55
Joa, men Melling er jo et anerkjent merke "over there", så jeg kommer ikke til å bekymre meg for kvaliteten.

GMV
20/04/10, 10:06
Joa, men Melling er jo et anerkjent merke "over there", så jeg kommer ikke til å bekymre meg for kvaliteten.

Husker det ble brukt en slik en i bilsport sin Turbocontainer, minnes at det stod at det ikke var Volvo kvalitet over denne..... Funksjonaliteten kan jo være bra fordi.

JEMracing
16/05/10, 23:51
Fant ut at det ikke var så stort problem med hydrauliske trykkere når jeg satte inn en høykapasitets oljepumpe fra KG, det bader godt med olje under toppdekslet på motoren min nå.

Hadde ikke tenkt å bruke hydrauliske, men hadde ikke råd til å ta den helt ut med omslip av kammer akkurat nå..


Noen som vet om b234 kom med mekaniske løftere orginalt? Er vel levert 3 forskjellige 16v topper mener jeg.
Er det forskjell på kammene ved bruk av hydrauliske eller ved bruk av mekaniske løftere da?

turb00le
17/05/10, 07:23
Kom nok bare med hyd løftere. Jeg har ikke sett i b204 toppen, men penta toppen (aq171c)er ganske like b234 med hyd løftere.
Var vel mekaniske i r-sport toppen men det er jo sjelden fisk.

JEMracing
06/06/10, 08:05
Sendte mail til km cams angående bytting fra hydraulike til mekaniske løftere.
Lurte da på hva som måtte gjøres med GLT kammene for å bruke mekaniske løftere + pris på mekainske løftere og lash caps.


Svar fra KM cams:
De originale GLT kammene er laget med hydraulisk kamprofil.
Det vil si at det ikke er noe "rampe" på kamprofilen som tar opp for ventilkaringen.


Pris for 16 Mekaniske løftere 2400,-
Pris for omslip av kammer 3600,-
Pris for 16 Lash caps for shimsing 640,-

volvobrage
06/06/10, 10:10
dei selger vel mekaniske løftarar til 16v på ksr såg det ut som no:)

wetterhus
11/07/10, 20:42
Det er jo ingen av dere som sier noe om valg av kamprofil, ventilfjærer, ønsket effekt osv.
Er jo en mengde variabler som gjør valg av oppsett forskjellig.

Men rent generelt er hydr.løftere helt greit opp til 7500 rpm så sant riktige ventilfjærer og innspenningstrykk blir brukt.
Vi har god erfaring med std GLT kammer, doble ventilfjærer laget på spec og effekter på 600+ hk.
Vi har nå også løst problemet med oljepumpedrevet på B234 motorene. har nå drev i billetfrest alu ferdig eloksert for bedre slitasjestyrke. Dette er nå lagervare. 1850,- + mva. Leveres i blå eller naturfarget.
Mvh
Torgeir
www.wetterhusracing.no

Joakim-G_R
21/09/10, 16:15
Velkommen hit, Torgeir. :)

TeamBørnOut
21/09/10, 16:47
Problemet er vell bare skruen som går av? ikke reimhjulet? :)

wetterhus
24/09/10, 23:45
Skruen er ikke problemet, men godset rundt sentrum av hjulet.
det blir sprekkdannelser i dette området.
problemet kommer for fullt når man begynner å få mer motstand/moment over hjulet grunnet hardere ventilfjører/kamprofiler.