PDA

Vis full versjon : 19T turbo, S2 dyser, Storcooler på B230FK? Godkjenning?



Arne94
25/06/13, 23:35
Noen som vet om det er mulig å få en 90 mod 244 godkjennt med FK med dette oppsettet som står i tittel?

Jimmen
26/06/13, 00:03
Stor ALU cooler kan vel vekke djevelen i BT, uansett må vell bremsepapirer vedlegges?

Anders Dybvadsskog
26/06/13, 07:11
Eneste de henger seg opp i der er jo alucooleren. Det andre tror jeg ikke de ser når 19t er like liten som 13c

Arne94
26/06/13, 12:14
Skjønner, men fikk 940'n godkjennt med alucooler.. så da skal man på sett og vis få 240'n godkjennt å ;)

legger bare ved bremsepapirer fra volvo, om hvor mye det er tillatt osv :p

JonasS
29/06/13, 18:36
Hjelper lite å legge ved papirer på bilens begrensinger når de ikke aner hvor mye motoren yter.. Men 19T er ikke problematisk å få gjennom. Hvorfor ikke bare klaske på org. dyser og cooler, og være helt safe?

MorSto
03/07/13, 02:17
Det er ikke så enkelt som alle tror når man skal til og godkjenne noe på en bil !. Skal du ha større turbo, må du ha papirer som viser den totale ytelsen på spesifike arbeids forhold på turboen, og det er papirer fra produsenten av turbo aggregatet.
Og de papirene volvo gir ut som viser hva den totale effekten er tillat på de spesifike modellene er ikke noe vits til og ta med. Det du skal ha er papirer som viser hva den totale effekten på DIN bil er tillat.
Bremsepapirer du får her i norge er ikke nok for og få godkjent en bil med ett eget oppset man har snekret sammen. skal du godkjenne en motor du har satt sammen selv må man på ett labratorium og ta en syklus test (TUV), for og få ordentlige papirer som er verdt noe.
Men det er jo alltids noen som har flaks og møter på noen som ikke kjenner til slike regler eller ikke bryr seg om det, og får da bilen godkjent med det man har.
Og dette gjelder da ikke orginale motorer, der trengs bare papirer på motoren og at den er tillat i bilen din.

JonasS
11/07/13, 09:55
Vel, kompisen godkjente sin 240-turbo med B230FK med ettermontert T3 fra Saab 900Turbo. Biltilsynsmannen spurte hva dette var og hvorfor det var slik, hvorpå min kompis henviste til søknad hvor det var spesifisert at den org. turboen var havarert, samt at en T3 med litt større exhausthus var "sunnere" for motoren, og at org. wg-actuator ble benyttet, så effektøkningen var isåfall marginal. Biltilsynsmannen var fornøyd med svaret.

Min 240 var benket med 0.8 i trykk og chip samt 3" JT, hvilket ga 183hk. Biltilsynet var også her fornøyd.

MorSto
12/07/13, 00:07
Og som du ser, finnes det unntak hos noen BT !

Jannern
12/07/13, 01:14
da tror jeg det er ganske mange BT som ikke er så "nøye" på det :) Så lenge du har med volvo papirene som henviser til at du kan bygge om og oppsettet ser org. ut så virker det ikke som at det er noe stress å godkjenne sånn egt. Tror det har litt med hvilket bein han som sjekker bilen din sto opp med jeg. Og om helheten på bilen ser bra ut og ikke "satt sammen i en fei for å kunne godkjenne den på de nærmeste to timene". Ha på orginal felger. Vask bilen godt så den ser bra ut inni som utenpå og ikke ha masse uorginale deler så skal det gå fint. I værste fall må du benke og da er det bare å skru ned btr'en om du er redd den skal gå over grensa på 200hk og grensa på Nm, som jeg er usikker på hva den ligger på.