PDA

Vis full versjon : kjøpe 960



serpent2
25/06/13, 11:16
Hei. Jeg vurderer og kjøpe meg en Volvo 960. Er det noe spesielt jeg må passe på da?

Loggy
25/06/13, 11:33
Før 1995 har ikke stasjonsvogna multilink, men stiv aksling... Motorene er ikke like skuddsikre som rødblokka, men med normalt vedlikehold holde de :) min har passert 240000 å går som en kule enda :)

Før 1995 er veldig 940' i både karosseri å interiør, 1995++ har annen front, annet interiør...

turb00le
25/06/13, 16:51
Virker stort sett kurrante så lenge de har blitt tatt vare på. Hvis ikke olja har vært skifta regelmessig kan kanalen fra veivhusåndinga kokse delvis igjen og skape litt ball.
Er også en ganske utrivelig motor å skru på, mange skruer.
Automatkassene er solid, nesten samme kassa som i supra tt.

Men; det er ikke akkurat noen rallybil. Mere gubbstuk cruiser.

Sent from my MB526 using Tapatalk 2

Njål Nilssen
25/06/13, 23:03
Kjøp deg en fra 1996 og utover . Sjeldent problemer med dem, har riktige bakstillinga og forstillinga, vær obs de begynner å bli såpass gammle nå at skal du få en fin kjøreopplevelse bør du bytte alt av foringer rundt om... gummi morkner etter maks 10 år... Skal du se etter rust er det helst på leppa i buen på forskjermene og hvis listene på dørene har gnissa på lakken, evt sjekk nedkanten på dørene (de kan ha tatt borti noe)

Motora er ikke noe svake, gjelder som for rødblokk *råder* 2.9L med 83mm borring bør ikke belastes med mer enn 500Nm. 2.5L med 81mm borring tåler mere, men da har rådene gitt seg for lengt før sylinderne ryker..., men de må behandles penere enn rødblokk (ved skruing. funker ikke med "fjøsmekk" på disse) hele motoren er i aluminium, og det er mye liming i skjøter istedet for pakninger, og tolleransene er noe finere. Like greit å venne seg til disse motora, da de begynner sån nsmått å bli den nye "rødblokka". Bruk momentnøkkel! Fiksaer man rådene og gir litt støtte til sylinderforingene er motoren TOTALT overlegen rødblokka, finnes neppe noe mere solid veivparti å oppdrive, og toppene er generøst med gods i så de er Sjeldent eller aldri noe problem :) Vær obs på at mere raffinerte deler og høyere antall ventiler gjør det noe mere kostbart å trimme enn en 8v rødblokk.

Skal du modde mye på bilen (feks. senke mer enn 30mm) og gjøre større omkafatinger må du påregne deg mye custom-greier... lite å få kjøpt som passer bolt on da de er noe sjeldne kontra de andre 900 :)

Er nok betegnet som gubbe-cruiser, men de sitter faktisk veldig bra på veien og er helt klart overlegen std. 7/900, såfremst foringene er iorden.

skurk
27/06/13, 13:28
Kjøp 940 i stede du.
960 er ikke noe å satse på etter hva jeg har erfart.
Toppakninger som går,elektronikk som kødder,vakumfeil,usansynlig høyt forbruk,sprukkne sylynderforinger etc.
En 940 med 60/40 senk og gassdempere er også mer "sportslig"
Rødblokka er jo nærmest uslitelig :-)

Men 960 3.0 24v med manuell kasse går godt originalt da...penere lyd enn BMW også :-)

Loggy
27/06/13, 14:37
Kjøp 940 i stede du.
960 er ikke noe å satse på etter hva jeg har erfart.
Toppakninger som går,elektronikk som kødder,vakumfeil,usansynlig høyt forbruk,sprukkne sylynderforinger etc.
En 940 med 60/40 senk og gassdempere er også mer "sportslig"
Rødblokka er jo nærmest uslitelig :-)

Men 960 3.0 24v med manuell kasse går godt originalt da...penere lyd enn BMW også :-)

Unnskyld?

Forbruket er ikke så usansynlig, min ligger på rundt 1l på hissig langkjøring med lamdbafeil, å 1,5-2.0 på småkjøring, avhengig av hvilken vinkel jeg har ut av rundkjøringer å slikt..

Synes ikke det er hårreisende på en 20 år gammel bil med 3-liter å automat ;)

Loggy
27/06/13, 14:38
Å som flyfaen påpeker, sitter som pokker på veien kontra stiv aksling...

turb00le
27/06/13, 20:41
Også kan du bånnseke uten at det subber ved innfjøring bak.
Skal den bli lav bak funker det greit med gassdempere og bladfjør for gassdempere som kappes i bredden

Men jeg er ikke sikker på om jeg liker den nye forstillinga bedre enn den gamle. Redusert scrubradius har sine ulemper.

Vedr forbruk ligger jeg på 1.1-1.2 blanda. Ganske mye tomgang (ferjekø) og halvtung høyrefot.

Sent from my MB526 using Tapatalk 2

Njål Nilssen
27/06/13, 21:45
Også kan du bånnseke uten at det subber ved innfjøring bak.
Skal den bli lav bak funker det greit med gassdempere og bladfjør for gassdempere som kappes i bredden

Men jeg er ikke sikker på om jeg liker den nye forstillinga bedre enn den gamle. Redusert scrubradius har sine ulemper.

Vedr forbruk ligger jeg på 1.1-1.2 blanda. Ganske mye tomgang (ferjekø) og halvtung høyrefot.

Sent from my MB526 using Tapatalk 2

Får ikke riktig like mye rattutslag med ET43/MkII forstillinga nei, men den svikter mindre og sitter bedre på aktiv kjøring, kankje ikke den mest ideelle til å drifte med da, men til det meste andre..."thumbs up" (PS det er lov å fylle den bakerste foringa med tec7 :p) ...

skurk
27/06/13, 21:59
Tror ikke vi kan ha vært borti samme type bil?
Har vært borti 960 både før og etter 95.
Med og uten automat...ikke noe å hoppe i taket for etter min mening.

turb00le
28/06/13, 05:11
Får ikke riktig like mye rattutslag med ET43/MkII forstillinga nei, men den svikter mindre og sitter bedre på aktiv kjøring, kankje ikke den mest ideelle til å drifte med da, men til det meste andre..."thumbs up" (PS det er lov å fylle den bakerste foringa med tec7 :p) ...

Mulig den ikke flekser like mye?
Ingen dårlig forstilling men kunne godt fått litt større scrubradius.
Grunnen til at jeg savner det (plenty på 940 forstilling) er at det gir bedre tilbakemelding fra underlaget.
Veldig lite motstand i rattet på 960 i fullt driv, syns det er vanskeligere å merke når det er "tomt for veigrep".

Bakerste foringa får grisejuling når bilen er senka en del. Burde ha distanser mellom spindel og kuler.

Sent from my MB526 using Tapatalk 2

Njål Nilssen
29/06/13, 13:23
Mulig den ikke flekser like mye?
Ingen dårlig forstilling men kunne godt fått litt større scrubradius.
Grunnen til at jeg savner det (plenty på 940 forstilling) er at det gir bedre tilbakemelding fra underlaget.
Veldig lite motstand i rattet på 960 i fullt driv, syns det er vanskeligere å merke når det er "tomt for veigrep".

Bakerste foringa får grisejuling når bilen er senka en del. Burde ha distanser mellom spindel og kuler.

Sent from my MB526 using Tapatalk 2 Er mindre gummi rundt om så lit mere rigid ja :) Liker at senterlinja er nærmere dreiepunktet, sporer mindre og mer presis i alle fall ypperlig på de veiene vi har rundt om her...mere "renner" en veg...

Hverken mk2 link eller forstilling er særlig egent for senk uten modifikasjoner... går med 30mm men det merker man jo knapt...

Njål Nilssen
29/06/13, 13:25
Tror ikke vi kan ha vært borti samme type bil?
Har vært borti 960 både før og etter 95.
Med og uten automat...ikke noe å hoppe i taket for etter min mening.

Har du kjørt en som IKKE har 15-20 år gammle foringer da? De blir ikke noe bedre enn en std. 7/900 hvis foringene er sprukket og morkne...

PVT
03/07/13, 22:38
nå ble vi veldig tekniske her :P
skal du ha deg vogn se etter rust og spørr om motorn er tatt godt vare på så har du en bil du kan ha lenge
men sant som dem skriver at foringene er av betydning, dyre er dem også til 960 med uavhengig fjæring bak.

R.G
04/07/13, 15:06
Kjøp 940 i stede du.
960 er ikke noe å satse på etter hva jeg har erfart.
Toppakninger som går,elektronikk som kødder,vakumfeil,usansynlig høyt forbruk,sprukkne sylynderforinger etc.
En 940 med 60/40 senk og gassdempere er også mer "sportslig"
Rødblokka er jo nærmest uslitelig :-)

Men 960 3.0 24v med manuell kasse går godt originalt da...penere lyd enn BMW også :-)

du tar nok veldi feil her gitt...

motora her tåler mer enn rødblokk, og ved eks trim så har dem lavere forbruk enn rødblokk og mere effektuttak en rødblokk.

orginalt, forbruk er som en 6er da. desiliter mer enn rødblokka, men kan ikke sammenligne enn forrige århundres jern 4er mot en mye mye mere moderne alu 6 er. det blir for dumt.

olstad87
04/07/13, 15:33
Skurk har aldri hadd 960 selv vettu ;) kun kjørt de jeg hadd, begge før 95 :) Ville uten tvil kjøpt meg 960 95-> isteden får 940, 940n er blir fort får vanlig mener jeg. Normal 3,0 bruker 0,77 på langkjøring og 1,1 på blanda kjøring.. men super mye mere og det er elektronik feil (lmm,lambda,coiler+++) men jeg personlig liker ikke mk2 forstilling og bakstilling, sikkert fordi at det er håpløst og få felger med bybde i uten og modifisere karosseri :) har selv 88 765 med v6n som går på 2,3 liter på mila nå, vurderes sterkt og kjøpe donor 965 og bruke alt av

Lasse B
04/07/13, 16:16
Skurk har aldri hadd 960 selv vettu ;) kun kjørt de jeg hadd, begge før 95 :) Ville uten tvil kjøpt meg 960 95-> isteden får 940, 940n er blir fort får vanlig mener jeg. Normal 3,0 bruker 0,77 på langkjøring og 1,1 på blanda kjøring.. men super mye mere og det er elektronik feil (lmm,lambda,coiler+++) men jeg personlig liker ikke mk2 forstilling og bakstilling, sikkert fordi at det er håpløst og få felger med bybde i uten og modifisere karosseri :) har selv 88 765 med v6n som går på 2,3 liter på mila nå, vurderes sterkt og kjøpe donor 965 og bruke alt av

2.3 på mila???? Kjører du med flat fjøl all the time? ? Og jeg som strax skal ta i bruk 760en min.......

R.G
04/07/13, 18:30
min b280 brukte ikke 2.3.

går jo ikke ann, da må det være defekt lmm, tenningsdeler o.l.

olstad87
04/07/13, 21:34
jo den bruker det, å det kan dokumenteres ;) jeg orker ikke og se på det enn gang, skal hive ut den å sette i b230 16v turbo eller bygge om til komplett 965/V90.. Blir uansett kjøpt bruksveteran nå over helga får og se om jeg kan bli klokkere på motor valg.

olstad87
04/07/13, 21:36
2.3 på mila???? Kjører du med flat fjøl all the time? ? Og jeg som strax skal ta i bruk 760en min.......

Nei med normal kjøring, men skal også sies at noe er riktig galt dær framme! jeg kan ikke gi mere enn 1/4 dels gass, da dør den helt ut..

skurk
04/07/13, 21:41
Ja,den bruker over 2liter på mila og det på tross av unge lovende Olstad er en temmelig avslappet sjåfør :-)
Bruksveteran?
Endelig tatt til vettet og investert i duett? :-)

Folk med vett, kjører duett :-)

Edit: har forresten et bilde av Kim på en ergometersykkel :-)