PDA

Vis full versjon : Bytte servopumpe til ny elle rbrukt ? (xc70 2000 modell) [LØST]



MortenKr
23/06/13, 21:50
Hadde en episode der servopumpen gikk tørr. Etter å ha skrudd på trykkrør igjen og fylt opp med ny servoolje, virker pumpa, men det er en stygg ulyd, spesielt før den blir varm, så et bytte er vel uungåelig. Anbefaler dere med å bytte til ny eller er det relativt greit å kjøpe en brukt en? Er du noe spesielt jeg bør sjekke eller være obs på?

Svirre
01/07/13, 22:45
Like kurrant å kjøpe brukt. Dette er vel den typen med bare pumpe (ikke pumpe og tank) så det er 10 min jobb å bytte denne.

850GLTsilver
05/07/13, 16:05
Like kurrant å kjøpe brukt. Dette er vel den typen med bare pumpe (ikke pumpe og tank) så det er 10 min jobb å bytte denne.

+ tiden for å flytte over drevet (remsiva), om det ikke er med da. De med pumpe og tank er da ikke særlig vanskeligere å bytte?

Svirre
08/07/13, 21:08
+ tiden for å flytte over drevet (remsiva), om det ikke er med da. De med pumpe og tank er da ikke særlig vanskeligere å bytte?

Må ha innvendig umbraco? for å få løsnet reimhjulet tror jeg. Dreiv å sku bytte over en gang uten at jeg ville gjøre noe mer. Husker ikke helt åssen det ser ut, men regner med at det ikke er store greiene for å få demontert skiva.

850GLTsilver
08/07/13, 21:56
To varianter finnes.
På den ene er det unbraco (12mm evt 10mm) på den andre er den kun presset på. Og uten riktig verktøy blir selv den enkleste operasjon vanskeligere

MortenKr
02/08/13, 23:01
Like kurrant å kjøpe brukt. Dette er vel den typen med bare pumpe (ikke pumpe og tank) så det er 10 min jobb å bytte denne.

Fikk endelig byttet til en "ny" brukt servopumpe :). Brukte litt mer enn 10 minutter, men vanskelig var det ikke.:D Men jeg har et spørsmål:confused:.

Hvor varm blir servopumpe og servo oljen? Under luftingen ble pumpen så varm at den ikke kan tas på. Stemmer dette?

En mulig årsak er at jeg hadde for mye olje i tanken, og det kom etterhvert en ulyd også i den "nye" pumpa. Ulyden forsvant etter at jeg justerte til korrekt nivå og luftet systemet. Andre som har erfart dette?

Men altså til hovedspørsmålet, hvor varm er en servopumpe under normal kjøring? Skal man kunne ta på pumpa uten å "brenne" seg? Kan det være noe galt med tannstanga dersom pumpa blir veldig varm (betyr vel at den jobber tungt)?

Svirre
03/08/13, 10:04
Så bra at du har skifta. Det kommer noen "ulyder" før du får kjørt den inn. Det er pga lufta i systemet som er der så må bare regne med at den vil være der 2-3 dager, men vil gradvis bli mer og mer borte. Ang. det med temp. så sitter den jo tross at på motoren som blir ca. 90 grader, i tillegg til driftstempen som pumpa har så varm blir den. Hvor var er jeg usikker på, men den har temp. etter arbeidsmengde så om man kjører hardt så vil pumpa oppnå høyere driftstemp. I tillegg er greit å ha riktig mengde på tanken. Olja blir jo sirkulert og da trenger du litt overskuddsplass.