PDA

Vis full versjon : volvo 850 lambda sonde?



PyrooMan
22/06/13, 00:26
hei... kjøpte meg en volvo 850 for noen dager siden 1993 mod 2,5 bensin. den virker helt fin men fikk beskjed av tidligere eier at lambda sonden burde byttes. jeg har kjøpt en lambda sonde på biltema og bytta ut med den som stod i men bilen begynte bare å fuske. hva er probleme? er det 2 stk lambda sonder? og vis man kjører for lenge med en ødelagt lambda sonde hva kan skje? har lest at bilen går over til en modus for å holde bilen i gang.

takker for svar på forhånd :=)

Svirre
22/06/13, 12:27
Kort og greit; du kjøpte sonda på biltema. De er sjelden bra. Sett inn den gamle igjen og skaff deg en ordentlig en så vil du oppleve forskjell. Mener å huske at det er bare 1 stk på disse bilene.

Det er ikke bra over lengre tid å kjøre med en dårlig lambdasonde. Det som skjer er at blandingsforholden blir enten for magert eller for mye bensintilførsel. Så på en eller annen måte vil dette slite på motor. For å sjekke om lambda fungerer så er en avgassmåler enkelst å få et svar med. Blandingsforholdet skal være på 1:14.4? som gir optimal forbrenning.
Jeg ville nå kanskje ha sagt at den du har montert fungerer bra siden den begynte å fuske når du satte inn tema's sonde.

PyrooMan
22/06/13, 15:21
Takk for svaret. ville egentlig prøve å fikse den på en billigst mulig måte men får bare la det være en liten stund til jeg får fikset probleme :)

Erlend
22/06/13, 18:58
Det er som han skriver, biltema sondene gir feil blanding i 850.

PyrooMan
22/06/13, 23:18
ok, bilen "jokker" når du kjører å har lav fart sikkert fordi den får feil blanding nå :) ossen er det med brukt lambda sonde? er det noe å satse på etter som det er en slite del ?

Svirre
23/06/13, 11:19
ok, bilen "jokker" når du kjører å har lav fart sikkert fordi den får feil blanding nå :) ossen er det med brukt lambda sonde? er det noe å satse på etter som det er en slite del ?

Brukt lambda som fungerer sier seg selv. Biltema har ikke klart å få tak i lambda som fungerer så det er egentlig bortkasta penger. Bytt den inn igjen :)

Ang. brukt lambda så har jeg en liggende. Om du er interessert så kan du sende PM så tar vi evt. samtalen videre der ;)