PDA

Vis full versjon : -98 945lt går ikke på tomgang etter turbobytte



jmosbakk
19/06/13, 22:35
Legger inn en tråd her og da hvis det går bra. Samme tråd ligger i 900-forumet.

Jaja, da har det seg slik at jeg har holdt på med ting jeg ikke kan og derfor ikke burde begynt med. Men men....

Jeg kjøpte nylig en -98 945 med M90 og B230FK. Når jeg kjørte den 45mil hjem fungerte den fint foruten masse blårøyk som følge av gjennomslag i turboen.
Vel hjemme monterte jeg en T3/T4 turbo kjøpt fra kimmit. Denne skulle puste igjennom 3" hele veien og rapportere til en Innovate MTX-L BBL. I tillegg fjernet jeg alt som hadde med Turbo+ satsen å gjøre og sørget for at alle vakumslanger var blendet osv.
Etter byttet ville den ikke gå skikkelig på tomgang. Det begynte med at den stoppet når jeg tråkka inn clutchen etter pådrag og etterhvert ble det sånn at den ikke klarte å holde igjen hvis jeg rusa den til 3000-3500, stillestående. Jeg kobla ut TPS og alt funka greit igjen.
Så ble det forverring igjen. TPS tilkoblet eller ikke utgjorde ikke lenger noen forskjell.

Jaja, tenkte jeg, tar det siden.
Så monterte jeg 2x TLAO chip, 968 dyser, 012 LMM og alu ic.
Naturlig nok var problemet akkurat det samme, men det var ikke i fokus når jeg laga svarte spor i asfalten.

Nå har det kommet dit hen at jeg tenker å begynne å bruke bilen litt og da bør dette problemet fikses slik at jeg ikke blir frista til å sette fyr på hele bilen.

Jeg har brukt endel tid på å feilsøke, men finner ikke ut noen ting egentlig. (som forventa)
Jeg har rensa tomgangsmotoren, forsøkt med en annen tomgangsmotor, gått over alle vakumslanger 8-10 ganger, spraya startgass over alt, byttet innsugspakning, satt tilbake igjen gammel LMM, justert TPS, renset svinghjulssensor, forsøkt med originale chipper (står nå med TLAO bare i bensinhjerne), koblet ut lambda, justert gasswire for å se om det i hele tatt var mulig å få den til å holde seg levende på tomgang, rengjort gasspjeld, mulig det er mer som har blitt forsøkt uten at jeg husker det i farta.


Til dere som leser bare halve teksten så merk dere at problemet har vært tilstede helt siden turbobytte og kan derfor ikke knyttes direkte til chip, dyser osv.

Slik var det tidligere i dag, men det har utviklet seg litt. Her er fortsettelsen:

Nå har det foregått litt mer forskning her.
Ny tomgangsmotor er montert da den gamle hadde noen grader i seg slik at den ikke fungerte riktig. Dette er min egen feil vet jeg etter jeg har vært litt hardhendt med skrujernet inni der.
Dette endte opp med at bilen går på tomgang, men stopper fortsatt etter litt lett rusing (2000-2500rpm).
Når jeg kobler ut LMM derimot så fungerer tomgangen som den skal. Den går riktignok med AFR under 10, men den klarer å holde seg på tomgang etter rusing.
Når dette symptomet kom tok jeg ut LMM, ventet til den var helt kald og rengjorde med noe lurium. (alt dette med god hjelp av en kompis som har vesentlig mer peiling enn meg) Dette uten tellende resultat.
Så satte jeg inn den originale LMM med samme resultat.

Oppsummert:
Bilen går på tomgang, men klarer ikke å holde seg i live etter lett rusing
Den fungerer fint med LMM utkoblet

Dette sier meg at LMM er defekt. Kan det være at jeg har sånn uflaks at den gamle gikk i stykker når jeg bytta turbo og den nye var defekt fra før el.l?
Skjønner fortsatt ingen ting av dette og håper på mer god hjelp hvis ikke stiller jeg med en bil til St.Hans-bålet.

Daruu
19/06/13, 22:40
Prøv med gamle chipene, dysene og lmm?

jmosbakk
19/06/13, 23:21
Har prøvd med alt det gamle utenom dysene, men kan ikke skjønne at det har noe å si ettersom problemet var der før jeg byttet dyser.

jmosbakk
20/06/13, 00:16
Hvis noen i Tr.heimsområdet har en LMM de vet virker som jeg kan få teste så hadde det vært kjempeflott.

ArneR
20/06/13, 02:01
§9 Dobbelposting er ikke tilatt.
Tiltak ved brudd på denne regel er at tråd i feil forum / minst passende forum slettes uten forvarsel.