PDA

Vis full versjon : -98 945lt går ikke på tomgang etter turbobytte



jmosbakk
19/06/13, 16:56
Jaja, da har det seg slik at jeg har holdt på med ting jeg ikke kan og derfor ikke burde begynt med. Men men....

Jeg kjøpte nylig en -98 945 med M90 og B230FK. Når jeg kjørte den 45mil hjem fungerte den fint foruten masse blårøyk som følge av gjennomslag i turboen.
Vel hjemme monterte jeg en T3/T4 turbo kjøpt fra kimmit. Denne skulle puste igjennom 3" hele veien og rapportere til en Innovate MTX-L BBL. I tillegg fjernet jeg alt som hadde med Turbo+ satsen å gjøre og sørget for at alle vakumslanger var blendet osv.
Etter byttet ville den ikke gå skikkelig på tomgang. Det begynte med at den stoppet når jeg tråkka inn clutchen etter pådrag og etterhvert ble det sånn at den ikke klarte å holde igjen hvis jeg rusa den til 3000-3500, stillestående. Jeg kobla ut TPS og alt funka greit igjen.
Så ble det forverring igjen. TPS tilkoblet eller ikke utgjorde ikke lenger noen forskjell.

Jaja, tenkte jeg, tar det siden.
Så monterte jeg 2x TLAO chip, 968 dyser, 012 LMM og alu ic.
Naturlig nok var problemet akkurat det samme, men det var ikke i fokus når jeg laga svarte spor i asfalten.

Nå har det kommet dit hen at jeg tenker å begynne å bruke bilen litt og da bør dette problemet fikses slik at jeg ikke blir frista til å sette fyr på hele bilen.

Jeg har brukt endel tid på å feilsøke, men finner ikke ut noen ting egentlig. (som forventa)
Jeg har rensa tomgangsmotoren, forsøkt med en annen tomgangsmotor, gått over alle vakumslanger 8-10 ganger, spraya startgass over alt, byttet innsugspakning, satt tilbake igjen gammel LMM, justert TPS, renset svinghjulssensor, forsøkt med originale chipper (står nå med TLAO bare i bensinhjerne), koblet ut lambda, justert gasswire for å se om det i hele tatt var mulig å få den til å holde seg levende på tomgang, mulig det er mer som har blitt forsøkt uten at jeg husker det i farta.

Det som nå skjer er at den brummer til ved start og så dør den igjen ganske kjapt. Ved neste forsøk trenger den litt gass for å starte. Hvis jeg er ekstremt forsiktig når jeg slipper gassen kan jeg klare å få den til å holde seg, da ligger den veldig lavt, rundt 500rpm. Hvis jeg gir litt gass og slipper opp stopper den med en gang.
Det siste jeg fant ut i dag var at hvis jeg napper ut alle de tre små slangene på innsuget som går til diverse turbostrykksmåler osv slik at den får litt falskluft så går den nesten på 1000rpm, mye mer stabilt, men tåler fortsatt ikke all verden til rusing før den dør. Det virker altså som AFR er feil. Måleren viser 14 hvis jeg ikke tar helt feil og det skal vel ikke være helt på jordet?

Noen som har den minste anelse hva jeg burde sjekke?
Skal få lest av feilkoder i morgen, men forslag inntil det er mer enn velkommen. Jeg skjønner virkelig ingen ting av dette her.

Til dere som leser bare halve teksten så merk dere at problemet har vært tilstede helt siden turbobytte og kan derfor ikke knyttes direkte til chip, dyser osv.

Håper noen kan hjelpe slik at jeg slipper å grille pølser på den gamle haugen. Man blir jo, på et merkelig vis, litt fascinert av Volvo.

gsmik
19/06/13, 17:04
Er det internresirk i turboen du kjøpte fra kimmit? Har du noen form for resirk/dumpventil? Min bil ble lik din da jeg blenda orginal resirken slik at overtrykket ble sendt tilbake i turboen og LMM'en registrerte "samme" lufta to ganger.
Vet ikke om du ble hjulpet av dette, men følte at jeg måtte skrive noe :P

catoers
19/06/13, 17:06
hadde nesten samme problemet selv, både med 13c og med kimmit bestselger turbo, av og til spess når det er kaldt ute er den helt på jordet med at den ikke vil gå på tomgang etter pådrag O.L.
jeg har fått tips om å gjøre rent gassspjeld og bytte pakning der. men har jo selvfølgelig ikke somlet meg til å gjøre det. men er jo litt rart at det skjedde etter bytte av turbo og ikke før da. HELT sikker på at alt er som det skal med vakumslanger og slikt ?
min sluttet med det av seg selv når det nå gikk mot sommer, så mitt problem kommer vel igjen i vinter =P
Mens jag satt her å skrev så kommer jeg på at, siden du har igjenomslag med olje fra turbo, så er vel intercooleren din full av olje ? kan det være det som gjør det ? prøv å rense den =) kan jo være det er det som lager kvalme ?

catoers
19/06/13, 17:08
Er det internresirk i turboen du kjøpte fra kimmit? Har du noen form for resirk/dumpventil? Min bil ble lik din da jeg blenda orginal resirken slik at overtrykket ble sendt tilbake i turboen og LMM'en registrerte "samme" lufta to ganger.
Vet ikke om du ble hjulpet av dette, men følta at jeg måtte skrive noe :P

er ikke resirk visst det er "bestselgeren".

jmosbakk
19/06/13, 17:08
Jeg har ingen form for dumpventil og kjører LMM på sugeside.

Cooleren er ny. :)

Kan jo ta av gasspjeldet og gjøre reint og bytte pakning da.

Edit: Er den bestselgerturboen det er snakk om ja.

catoers
19/06/13, 17:13
uten dump varer ikke den turboen lenge ! har en kollega som kjører med den med 0,7 i trykk og det har han gjort i 2-3mnd nå og den er allerede slark i. bare ett tips.
kan jo være gassspjeldet, men lover ikke noe altså =)
jeg kjører med samme turbo og har dump og har kjørt i vel 6mnd nå, null slark =)

jmosbakk
19/06/13, 17:15
Jeg kjører 1,5kg uten dump og koser meg når den river seg på pådrag i andregir på tørra, men skal flytte lmm og få på en dump snart. ;)

catoers
19/06/13, 17:19
Jeg kjører 1,5kg uten dump og koser meg når den river seg på pådrag i andregir på tørra, men skal flytte lmm og få på en dump snart. ;)

jeg snakket med Kimmit, etter jeg kjøpte den turboen. de hadde test kjørt den i ca 1år med 1,7 i trykk( sa de ihvertfall) så tror nok turboen tåler litt(for å være kina).
men er jo ikke helt sunt at turboen lader 1,5 og så skal den snu retning å slippe ut igjen trykket.

jmosbakk
19/06/13, 17:20
Det er ikke sunt i det hele tatt, bare jævlig moro og fin lyd. Det blir ordning på det snart. :)

jmosbakk
19/06/13, 17:55
Ble ingen forskjell med rengjort gasspjeld nei.
Flere forslag mottas med takk.

Big-jack
19/06/13, 18:07
Har du prøvd med annen lmm? Den liker vel heller ikke trykkstøtene som blir når man kjører sånn, selv om lyden er feeet... :))

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

jmosbakk
19/06/13, 18:10
Prøvde med den originale lmm'n uten noe forskjell. Trykkstøtene merkes vel ikke på tomgang så det skal vel ikke ha noe å si?

catoers
19/06/13, 18:24
Noe galt m TPS ?


Sent from my iPhone using Tapatalk

jmosbakk
19/06/13, 19:16
Jeg mistenkte TPS først ettersom tomgangen ble bedre når jeg koblet den ut, men nå er den like ille både med og uten. Noen måte å sjekke TPS på da? Det klikker som det skal og kontaktene ser bra ut.

catoers
19/06/13, 19:30
det er jeg ikke sikker på, har aldri vært borti det før. kanskje du kan høre med noen under motor ?

jmosbakk
19/06/13, 19:34
Kan prøve å legge en tilsvarende tråd der ja kanskje. Vet ikke hva moderatorene sier til det, men det værste som skjer er vel at den blir slettet. :)

Big-jack
19/06/13, 19:43
Er ikke TPS'n bare en bryter i praksis, dvs at drn fint ksn kontrolleres med multimeter :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

catoers
19/06/13, 19:52
http://www.youtube.com/watch?v=kS6E2p8Uzug

sjekk ut denne

jmosbakk
19/06/13, 22:14
Nå har det foregått litt mer forskning her.
Ny tomgangsmotor er montert da den gamle hadde noen grader i seg slik at den ikke fungerte riktig. Dette er min egen feil vet jeg etter jeg har vært litt hardhendt med skrujernet inni der.
Dette endte opp med at bilen går på tomgang, men stopper fortsatt etter litt lett rusing (2000-2500rpm).
Når jeg kobler ut LMM derimot så fungerer tomgangen som den skal. Den går riktignok med AFR under 10, men den klarer å holde seg på tomgang etter rusing.
Når dette symptomet kom tok jeg ut LMM, ventet til den var helt kald og rengjorde med noe lurium. (alt dette med god hjelp av en kompis som har vesentlig mer peiling enn meg) Dette uten tellende resultat.
Så satte jeg inn den originale LMM med samme resultat.

Oppsummert:
Bilen går på tomgang
Den fungerer fint med LMM utkoblet

Dette sier meg at LMM er defekt. Kan det være at jeg har sånn uflaks at den gamle gikk i stykker når jeg bytta turbo og den nye var defekt fra før el.l?
Skjønner fortsatt ingen ting av dette og håper på mer god hjelp.

Jonas Soldal
19/06/13, 22:39
Sett lmm på trykksiden å få deg en dump, så skal du nok se problemet gir seg ved pådrag. Når du trør inn clutsjen så går luft som allerede er registrert ut av lmm igjen å den tror det er mere luft i omløp enn det virkelig er. Har selv blandet erfaring med ettermontert resirk på disse motorene. Av og til blir det bra. Av og til ikke. Så derfor anbefaler jeg åpen :-)

jmosbakk
19/06/13, 23:23
Som sagt så blir det åpen etterhvert, men dette forklarer vel ikke problemet med at den ikke klarer å holde seg i live ved lett rusing når bilen står i ro?

9førrlars
19/06/13, 23:44
Som sagt så blir det åpen etterhvert, men dette forklarer vel ikke problemet med at den ikke klarer å holde seg i live ved lett rusing når bilen står i ro?
Kjører uten dump selv (på en t3 turbo) forlenga lmm over til andre siden å kjøpte ny så ordna det seg for meg. Hadde lignende problem. med at den daua etter på drag osv.

jmosbakk
19/06/13, 23:50
Den dauer etter pådrag ja, men den dauer også etter lett turtallsøkning når bilen står i ro. Altså helt uten turbotrykk.
Skal få flytta LMM i morra kanskje så får vi se. Jeg har ikke trua på at dette fikser problemet, men jeg er heller ikke kvalifisert til å mene noe om det.

catoers
20/06/13, 00:10
få sjekket med en lmm du vet vet virker da =)

jmosbakk
20/06/13, 00:12
Ja jeg burde fått lånt en fra en bil som er i bruk.
Hvis noen har en jeg kan teste med i tr.heimsområdet så hadde det vært supert. Får muligens låne en på høggern på Øysand, men tviler på at de har.

catoers
20/06/13, 00:13
er vel litt miljø opp i trondheim tror jeg, så du får skrike ut og se om det er noen som svarer =)

jmosbakk
20/06/13, 00:15
Jada, ser da en og annen Volvo rundt her. Skal legge inn "ønsker å prøve" i den andre tråden også så får vi se om det er noen barmhjertige der ute.

catoers
20/06/13, 00:24
får håpe det. sånne ting som det der er irritasjons moment !

jmosbakk
20/06/13, 00:26
Jepp... En bil som ikke går på tomgang er ubrukelig.
Da hjelper det lite at den går helt greit når man flater fjøla. Det er jo brukisen min!!

ClassicTurbo
20/06/13, 05:08
Er vel rimelig god mulighet for at LMM din er gåen ja, liker dårlig olje. Bare pass på å rengjøre alle rør og IC etc før du setter på en ny.

jmosbakk
20/06/13, 08:41
Dette er jo litt rart siden den nye ikke har blitt utsatt for noe sånt.
Hvis LMM er gåen, skal ikke da bilen gå dårlig med masse turbotrykk og enda mer bensin? Prøvde å kjøre uten i går og da gikk den helt ræva, nekta alt som het overtrykk, men kobler jeg til LMM så går den som bare juling på høyt trykk.

jmosbakk
20/06/13, 13:54
Dagens feilsøking var også resultatløs. Bensintrykk, ok.
Spenning til/fra LMM ser ut til å være ok. Er en stikker som gir litt over 2v på tomgang og opp mot 4,5v på pådrag. Dette er vel i henhold?
Har ellers sjekket alle ledninger til LMM, disse ser ok ut. Har sett litt på hvilke ledninger som hører til "Turbo+" satsen. Hvis noen har litt info om denne så kan det være til hjelp. Denne ble jo koblet bort når turbo ble bytta og kan jo selvsagt forårsake nå krøll.
Trenger flere tips så bare fyr løs.
Takk for hjelp så langt.

Jonas Soldal
20/06/13, 16:19
Vær så snill å gjør deg selv en tjeneste å putt på en åpen dump å sleng lmmen over på trykksiden å prøv. Hadde akkurat samme problem med min da jeg sette på turbo uten intern dump. Kunne blåse på den så kubba bilen.

jmosbakk
20/06/13, 16:21
Jepp.. Det kan jeg gjerne gjøre. Blir prioritert over helga.

Big-jack
22/06/13, 18:13
Har du kommi noe videre?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

jmosbakk
23/06/13, 14:22
Nei, har vært bortreist i helga. Blir vel så jeg flytter LMM i morra kveld så får jeg få tak i en dump når det kommer noe penger.

jmosbakk
24/06/13, 19:03
I kveld fikk jeg flytta LMM til trykkside. Jaja, hvorfor gjorde jeg ikke det med en gang?
Bilen går klokkerent og er stabil og fin på tomgang nå.

Fortsatt ingen dumpventil, men nå går den iallefall som den skal.
Dette var utrolig motiverende så nå blir det full gass med diverse oppgraderinger utover sommeren.

Takk for hjelpa til dere alle!

Big-jack
25/06/13, 08:16
Tøft.. :) hvor mange ledninger var det i kabelen du måtte forlenge ?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

jmosbakk
25/06/13, 09:42
Der var det 6 ledninger som måtte forlenges.

Big-jack
25/06/13, 10:24
Prøve å gjøre samme jobben på min også da :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

Big-jack
01/07/13, 15:16
Låner tråden din litt jeg,

... sliter med samme problem ennå. Gjort stort sett alt du har prøvd. Skiftet boksene. Byttet/Flytt lmm (012) over på trykksiden. Sjekket tps. Harker og hoster på tomgang, putrer og napper på litt last. Ryker generelt svart av bilen. Lukter veldig eksos.. og svart på bakken. Men får ikke noe Lambdafeil.. kan den ha blitt så full av sot at den ikke virker skikkelig nå? Og ikke føler lengre? Det som gjenstår og bytte nå er tomgangsmotor og dyser. Eventuelt lamda.. sitter 986 der nå... går som ei kule v på drag.. rører jeg gassen når jeg starter, så stopper den igjen. Ser også at vakumet stiger når den går på tomgang. ? Når helt kald ca 0,6 , når den blir varm 0,3-0,2

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

gl740turbo
01/07/13, 16:40
Du har trolig defekt LMM ;)

Big-jack
01/07/13, 16:47
Prøvd to stk.. :) samme resultat.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

gl740turbo
01/07/13, 17:33
Prøvd to stk.. :) samme resultat.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

Vanskelig å starte når den er varm?

Big-jack
01/07/13, 17:49
Starter ja men går veldig dårlig på tomgang.. sliter liksom mer og mer ettersom den blir varm..

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

Big-jack
01/07/13, 18:15
Eller noen ganger går den og andre ganger ikke... :/

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

gl740turbo
01/07/13, 20:54
Eller noen ganger går den og andre ganger ikke... :/

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

Bytt temp sensoren i toppen som går til hjernen ;) Den bakerste sensoren på toppen ca over veivhusventilasjons boksen ;)

Big-jack
01/07/13, 21:54
Har hatt det i tankene ja.. har en liggende.. men noe vanskelig å sjekke om den er frisk.. når jeg ikke vet hva den skal vise når den er frisk v forskjellige temp.. ;) men er vel ikke rare kr for ny heller :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

gl740turbo
01/07/13, 22:04
Har hatt det i tankene ja.. har en liggende.. men noe vanskelig å sjekke om den er frisk.. når jeg ikke vet hva den skal vise når den er frisk v forskjellige temp.. ;) men er vel ikke rare kr for ny heller :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

De koster litt så det beste er å teste den du har liggende eller se om ikke du kan låne fra bilen til en kompis eller venninne :)

Big-jack
02/07/13, 00:02
Har du noe ca pris på den eller ?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

gl740turbo
02/07/13, 10:01
Har du noe ca pris på den eller ?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

Tror det er ca 200kr for kun den sensoren. Volvo tar sikkert enda mer !!

Big-jack
02/07/13, 11:08
200kr går nok helt fint.. :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2