PDA

Vis full versjon : Hjullager paja?



way_
19/06/13, 13:45
Jeg mistenker at et av hjullagrene bak begynner å ta kvelden. Ved hastigheter på 80-90+ så er den en vag subb-subb-subb-lyd. Denne lyden er vedvarende når jeg kjører rett frem eller svinger hardt til høyre, men blir borte ved sving hardt til venstre, så jeg antar det er venstre hjullager som begynner å ta kvelden.

Leser at det er et skrudd lager, så det er ganske kurant å bytte? Bør også boltene byttes? Og hvilket moment skal de stammes med?

Denne lyden har i grunn vært siden i fjor sommer, men siden jeg skal på Europatur i sommer er jeg ikke særlig keen på hjullagerhavari langs autobahn.

Er takknemlig for tips og triks! :)

XC70 2006

Børge Vikebø
19/06/13, 14:30
Vanskelig å lokalisere lyden skikkelig. Jeg byttet begge foran på min som er fwd, men lyden minnet om bak. Ganske så kurrant å skifte, 1t pr side er relativt god tid om du er kyndig.

Torsen67
19/06/13, 15:12
Og om jeg ikke husker feil, så følger det med nye bolter pluss senterbolt til akslingene. Jeg brukte ikke moment, men dro normalt hardt til. Bruker du for mye kraft så ryker boltene. Bedre med en dråpe lock-tite da.

FroBe
19/06/13, 16:32
Jeg måtte ligge bak i bagasjerommet mens bilen kjørte for å lokalisere hvilken side som var dårlig. Prøvde først å jekke opp bilen på bukk for å rotere hjulene for hånd, men klarte ikke å høre noe forskjell selv når jeg brukte stetoskop.

Kjøper man originalt hjullager følger det med en liten tube med fett pluss en plastring som skal beskytte mot vannsprut slik at det nye lageret varer lengre, men det følger ikke med instruksjoner.
Jeg googlet delenumrene og fant bilder som hjalp meg sammen med Haynes-boka.
Det står sikkert noe i VIDA også, husker ikke om jeg kikket der også.

way_
19/06/13, 20:03
Jeg måtte ligge bak i bagasjerommet mens bilen kjørte for å lokalisere hvilken side som var dårlig. Prøvde først å jekke opp bilen på bukk for å rotere hjulene for hånd, men klarte ikke å høre noe forskjell selv når jeg brukte stetoskop.

Kjøper man originalt hjullager følger det med en liten tube med fett pluss en plastring som skal beskytte mot vannsprut slik at det nye lageret varer lengre, men det følger ikke med instruksjoner.
Jeg googlet delenumrene og fant bilder som hjalp meg sammen med Haynes-boka.
Det står sikkert noe i VIDA også, husker ikke om jeg kikket der også.

Tingen er at det høres best på strøken asfalt i "høy" hastighet. Sånn som i dag når det regner er det umulig å høre en dritt. Men tenkte å teste trikset ditt med å ligge baki mens noen kjører bilen.

Jeg er uansett temmelig sikker på at det er det venstre da det høyre ble bytta for fire år siden som garanti på Volvo.

Så det følger ikke med plastring og fett på uoriginalt hjullager? Jeg var forøvrig innom Biltema i dag, men de fører ikke bak til bilen min.

Noen som har erfaring med dette settet: http://www.skruvat.no/Hjullagersett-P12703.aspx

way_
25/06/13, 14:44
Har undersøkt mye om dette nå og Bilia skal ha 6400,- for å bytte ETT hjullager bak!! Ergo er jeg er sugen på gjøre dette selv. Men noen fortalte meg at det man må ha spesialverktøy for å få på plass bremsebånda til håndbremsen. Ellers fungerer ikke autostrammingen. Noen som kan si noe mer om dette?

Tenkte forresten å bestille ett lager fra Skruvat. Kan da umulig være helt skrap?

GMV
26/06/13, 13:09
Jeg og har samme problem, men der er det både forran og bak så jeg tenkte å bytte alle 4. Bare så synd at Jahn på SC styling er i Thailand på ferie nå. Han har både fornuftige priser og gir Vccn rabatt.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

C.Erstad
26/06/13, 13:44
For å lokalisere hvilket som er gåent så snurer du på hjulet og holder i fjæren. Den fjæren som virberer mest er der hvor hjullageret er gåent. Meget lett måte :)

Børge Vikebø
26/06/13, 16:43
For å lokalisere hvilket som er gåent så snurer du på hjulet og holder i fjæren. Den fjæren som virberer mest er der hvor hjullageret er gåent. Meget lett måte :)

Funket ikke på v70en min :p
Bytta begge istedet

GMV
26/06/13, 17:55
Ble jeg bestilte 4stk hos SCstyling. Desidert billigst. Har ikke råd med 4 orginale Volvo hjullager.