PDA

Vis full versjon : 5 trins girkasse passer ikke i 77 modell 242 selv med mellomaksel bytte?



thomasd
18/06/13, 21:32
Byttet motor og girkasse i en 242 77 mod.

Satt orginalt en b19 så satt jeg inn en b230a med 5 trins girkasse. Girkassa var en gammel type med speedometer utak noe jeg trenger til den bilen. Jeg tok mellomaksel og medbringeren til en 5 trins kasse jeg har liggende, dette passer ikke akselen blir for lang hvorfor passer ikke dette?. Jeg har hørt at bare mellomaksel og medbringeren må byttes.

VolvoGLE
18/06/13, 23:50
Er forskjell på lengden på mellomakslingen til 5 trinnskasse med og ute speedometer uttak. Den mellomakslinga du har, er vel fra en 5 trinns uten speedometer uttak?

thomasd
19/06/13, 00:47
Ja stemmer tok fra en uten speedometer utak. En sånn aksel er vel like sjelden som en 5 trins girkasse med speedometer utak da eller?

VolvoGLE
19/06/13, 23:25
Kan nok måtte leite litt for og finne mellomaksel til 5trinns med speedometer uttak ja.

thomasd
21/06/13, 22:26
Ja da blir det 4 trinn igjen. Blir jo håpløst og bruke er vanelig m47 kasse uten speedo utak siden jeg da ikke vil kunne ha speedometer. Satt i motor og gir sammtidig må kansje ta den ut igjen for og løstne girkasse?. Er vel vanskelig og nå de øverste boltene når jeg ligger i en gårsplass og skrur.

TurboNoob
21/06/13, 22:31
Du skal klare å nå de øverste boltene ovenfra, men det er et helvete.

eyolv
27/06/13, 23:43
Hva med å sveise mellomakselen og bruke måleklokke etterpå for å sjekke kast?

thomasd
29/06/13, 13:25
Tror det blir vanskelig og sveise så dette blir rett. Blir vel veldig fort kast når man sveiser dette selv. Noen av dere som har erfaring med det?

volvo
30/06/13, 00:16
Tror det blir vanskelig og sveise så dette blir rett. Blir vel veldig fort kast når man sveiser dette selv. Noen av dere som har erfaring med det?

GKN eller Powertrain, korter inn akselen for deg nærmest på dagen og koster ikke allverden.
Spørs jo litt hva du kan legge i det kostnadsmessig - skal det være gratis kan det jo bli vrient.

thomasd
08/07/13, 01:55
Blir 4 trins kasse igjen. Vet mange bygger om til 5 trins kasse på disse bilene men det må jo være veldig vanskelig. 5 trins kassa med speedometer utak er veldig sjelden ser det ut til. Må bytte både bakaksel speedometer nyere dashbort osv for og få alt til og virke.

sikkan
10/07/13, 23:13
Du får ikke bygd om bakenden på wire-speedo kassa du har så du får på hardy skiva og den lange akselen fra nyere m47 da? Selve kassa har jo samme lengde selv om medbringere og div er forskjellig? Ikke prøvd dette selv vel og merke..

thomasd
10/07/13, 23:28
Jeg kan ta en titt, jeg byttet bare selve medbringeren.