PDA

Vis full versjon : 13c, 3" eksos og boost creep



Daruu
16/06/13, 23:07
Satte på 3" JT annlegg på 945'n med to lyddempere og ingen kat.
Dette likte tydeligvis ikke 13c'n, da den tar helt av å lader ALT for mye når jeg passerer 3500rpm.
Prøvd med annen WG, ny slange osv, ikkenoe hjelper.

Funker det å porte WG hullet? Hvis ikke river jeg av downpipen å sveiser inn motstand bakerst der....

Eller er det noe annet man kan prøve istedet?

Edit: Bilen er en 97 mod, helt org med fk motor foruten om eksosen og bsr filter.

JonasS
17/06/13, 06:55
Port WG-hull ja. For guds skyld ikke lag mer motstand enn hva det finnes i den djevelen der! :P

Batland
17/06/13, 15:26
Satte på 3" JT annlegg på 945'n med to lyddempere og ingen kat.
Dette likte tydeligvis ikke 13c'n, da den tar helt av å lader ALT for mye når jeg passerer 3500rpm.
Prøvd med annen WG, ny slange osv, ikkenoe hjelper.

Funker det å porte WG hullet? Hvis ikke river jeg av downpipen å sveiser inn motstand bakerst der....

Eller er det noe annet man kan prøve istedet?

Edit: Bilen er en 97 mod, helt org med fk motor foruten om eksosen og bsr filter.

13C turboen er perfekt til en 1600 ccm motor og derfor ALT for liten til en motor på 2,3 L.
Uten ett tett eksosanlegg som bremser det store eksosflødet ut av en 2,3L motor så går turboen helt amok.

Å porte wg hjelper på symptomet, men oppsettet er fremdeles like sykt.

Sondre93
17/06/13, 15:27
Hadde samme problemet med min 13c. Hjalp og borte WG hullet som JonasS skriver!

eab
17/06/13, 21:20
Jeg hadde ingen problemer med boostcreep på min forrige bil som gikk med 13c og 3". Der var problemet motsatt, peak på 1,3 som sank ned mot 1bar på turtallssperra.

Holset'n jeg har på b21 motoren nå derimot, den hadde enormt med boostcreep før jeg porta wg-hullet. Fra rundt 3500 og utover så steg ladetrykket ukontrollert fra rundt 0,8 opp mot 2 bar på rødlinja...

Daruu
17/06/13, 22:59
Takk for svarene.
Jeg får prøve å porte litt da, hvor mye tar dere?

jmosbakk
17/06/13, 23:32
Du ser hvor anslaget til lokket er og porter nesten like stort som dette. Uten at jeg skal komme med en oppskrift så tipper jeg det er greit å ha igjen 1mm anlegg til lokket.

Har spørsmål selv som jeg ser kan passe her.
Ser eab har opplevd det samme som meg. Peaktrykk.....

Jeg kan trø fjøla i 2. gir og ladetrykket spretter opp til 1,4-1,5bar like over 3000rpm før det stabiliserer seg på 1,1-1,2 rundt 3600rpm.
Dette skjer ikke på samme måte i f.eks. 4. gir der det stabiliserer seg med en gang.

Dette er mine spesifikasjoner:
230FK
T3/T4 Kimmit
2x TLAO
012 lmm
968 dyser
3" fra turbo
orig IC
orig BTR
t-kam :(

Wastegaten er justert til 0,7bar og jeg kjører med bleedventil i tillegg.
Bleedventilen har 2 nipler og det fulgte med et t-stykke i tillegg. Den ene porten i t-stykket har kule og fjær, dette regner jeg med er for å unngå falskluft.
Ventilen fungerer som den skal mtp justering.

Noen vet garantert hva feilen er eller evt hva jeg kan sjekke/bør gjøre. Satser på at noen svarer så jeg får justert meg inn til et stabilt høyt trykk og får muligheten til å prøvesprenge cooleren. :)

ClassicTurbo
18/06/13, 05:45
Kan være flere grunner. Dump som lekker ved for høyt trykk, wastegate actuatoren(klokken) som er for slapp.

jmosbakk
18/06/13, 16:13
Har ikke dumpventil. Skal prøve å stramme wastegaten slik at jeg får ca 1kg uten bleedventil så får vi se.
Jeg stoler heller ikke 100% på bleedventilen så mulig den ryker.

Sondre93
18/06/13, 20:01
Min 13C ble portet fra 18mm til 25mm. Da var probleme borte :)

ClassicTurbo
18/06/13, 21:33
Har ikke dumpventil. Skal prøve å stramme wastegaten slik at jeg får ca 1kg uten bleedventil så får vi se.
Jeg stoler heller ikke 100% på bleedventilen så mulig den ryker.

? har vel den orginale resirkulerende dumpen?

jmosbakk
18/06/13, 21:38
Min 13C ligger pent i garasjen. Jeg har T3/T4 kimmit/kina snurre.
Har justert wastegaten litt nå og det ser ut som dette hadde endel å si. Ligger på rundt 1.1 og med bleedventilen klarer jeg å komme opp i 1,3 ser det ut som. På fullt pådrag så vibrerer nåla noe jævlig. Vet ikke helt om jeg liker dette. Også går ikke bilen på tomgang etter turbobytte (alle slanger er kontrollert 9 ganger), men det hører ikke til i denne tråden.

eab
18/06/13, 22:03
Problemet som jeg nevnte over her med trykk som synker med turtall var i mitt tilfelle slapp actuator på 13c'n. Lange slanger til og fra mbc/bleedventil vil øke peak'en, det vil også dårlig ladetrykksstyring.

jmosbakk
18/06/13, 22:06
Jeg har så korte slanger som mulig. Det virker som det ble endel bedre av å stramme wg'n ja. Men liker ikke at nåla står og stanger som den gjør.

volvo242
18/06/13, 22:16
Jeg har så korte slanger som mulig. Det virker som det ble endel bedre av å stramme wg'n ja. Men liker ikke at nåla står og stanger som den gjør.

det at målern står å vibrerer er som regel enten turboen som surger (been there, typisk kina snurre) eller dårlig instrument! noen av de billigere målerene kan vibrere, men det løses ofte med å sette på et av de mini bensinfiltrene fra biltema på slangen til instrumentet!

jmosbakk
18/06/13, 22:18
Aha, kanskje det er surge jeg opplever ja. Andre symptomer på dette eller? Lyder etc...
Kan jeg håpe på bedring ved montering av a-kam så den får pusta litt bedre kanskje?

eab
18/06/13, 22:21
Min kina t3/t4 sak surget besett på en standard 531 topp med a-kam på org. fk-bunndel. Spesielt rundt 1,5 bar. Over og under dette trykket var den helt fin. Surgingen ble nesten fraværende da jeg byttet til k-kam, og økte trykket til 2-2,2 bar på samme motor.

jmosbakk
18/06/13, 22:27
Jeg har ikke så mye peiling på surge (slik som det meste annet innen motor) så det blir litt hofteskudd.
Ettersom jeg har en plan om å sprenge den originale cooleren før jeg monterer alu så satser jeg på å øke trykket enda en halvkilo i morgen da så får vi se.
Jeg vet ikke om det er noe vits for har jo lest side opp og side ned om at disse motorene med 530 topp og orig innsug ikke responderer på trykk over 1.2 bar osv, men føler ikke jeg har noe å tape så lenge jeg ikke får tenningsbank.

ClassicTurbo
20/06/13, 12:54
Ikke annet å tape enn innmaten og blokken din kansje. Rimelig skyhøyt baktrykk med så mye trykk og 13c.

jmosbakk
20/06/13, 12:56
Jeg har ikke 13C, heldigvis.

Batland
20/06/13, 14:22
Jeg vet ikke om det er noe vits for har jo lest side opp og side ned om at disse motorene med 530 topp og orig innsug ikke responderer på trykk over 1.2 bar osv, men føler ikke jeg har noe å tape så lenge jeg ikke får tenningsbank.
Da har du misforstått det du leser. Det er ikke 530 toppen som er problemet. Det er ikke orig innsuget som er problemet. Det er det høye kompresjonsforholdet som tvinger en til å kjøre med ugunstig lite fortenning når ladetrykker økes over ca. 1,2 BAR når man har bensin og ikke E85 på tanken.

jmosbakk
20/06/13, 14:46
Det er ikke første gang jeg misforstår. :)

Batland
20/06/13, 15:09
Det er ikke første gang jeg misforstår. :)
Når det gjelder forholdet mellom kompresjonsforhold og ladetrykk på en 8V rødmotor som går på bensin så ser det ut til å være nærmest umulig å oppnå en felles forståelse for de reelle fakta.

Selv når en lavkompmotor gir 100 hk høyere effekt enn en høykompmotor med tilsvarende (eller "grommere) oppsett, så ser man at folk ikke forstår problemet. (eller løsningen på det.)

Dersom man MODIFISERER! F-manifolden med korrekt porting osv. så kan den faktisk klare 200 hk på sug. ;)
Det betyr 400 hk med kun 1,0 BAR ladetrykk. (Korrekt modifisert 530 topp, ditto innsug, vill kam, godt grenrør og dyr turbo.)
Når det er sagt så klarer E-manifolden betydelig mer.

jmosbakk
20/06/13, 15:12
Med E-manifold, dyser i topp og korrekt dreide stempler så skulle det være litt potensial da?

Batland
20/06/13, 15:34
Med E-manifold, dyser i topp og korrekt dreide stempler så skulle det være litt potensial da?
Med en god turbo på 940 manifold, datasprut og en "Gr.A T5 +" kam og store eksosventiler effektmålte "vi" 480 hk på nav med ett slikt oppsett så, javisst. :)
Med grenrør og en SX700 turbo eller GTX3576R (i stedet for IRX550) så er det ikke lett å si hvor vi hadde havnet.

jmosbakk
20/06/13, 17:29
Det får bli neste gang. Artig å se at det finnes muligheter uten å måtte bruke 100000,-
Holdbarheten er vel også bra så lenge man har et stabilt sprut med en god map.
Kjempefint å bygge en lett modifisert rødblokk og slenge den i en banebil da.